0

جنجال هوش مصنوعی در اسپانیا:‌ انتشار تصاویر عریان دختران نوجوان در شبکه‌های اجتماعی

جنجال هوش مصنوعی در اسپانیا:‌ انتشار تصاویر عریان دختران نوجوان در شبکه‌های اجتماعی
بازدید 52


اخیراً خبر رسیده است که هوش مصنوعی اقدام به انتشار تصاویر عریان دختران نوجوان در شبکه‌های اجتماعی کرده که موجب نگرانی این افراد شده است.

شهر آلمندرالخو، دراستان باداخوس در جنوب غربی اسپانیا حالا بیش از هر شهر دیگر از هوش منصوعی گزند دیده است. حتماً می‌دانید که یکی از قابلیت‌های بسیار جذاب و پراستفاده‌ای که مدل‌های هوش مصنوعی ارائه می‌دهند، قابلیت تصویرسازی‌ست.

این قابلیت به کاربران امکان می‌دهد تا بوسیله تایپ چند کلمه تصویر مورد نظر خود را بدست آورند. حال خبر رسیده که افرادی سودجو در اسپانیا با بهره‌گیری از همین مدل‌های تصویرساز اقدام به انتشار تصاویر عریان دختران نوجوان در شبکه‌های اجتماعی کرده‌اند و تصاویری که این دختران با لباس در فضای مجازی به اشتراک گذاشته‌اند را با فناوری ذکر شده تبدیل به عکس‌های برهنه کرده و در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی تصویرساز DALL-E 3 به چت بات بینگ افزوده می‌شود

انتشار تصاویر عریان دختران نوجوان در شبکه‌های اجتماعی

تصاویر برهنه دختران نوجوان که هوش مصنوعی تولید کرده، یک شهرک آرام و ساکت در جنوب اسپانیا را در شوک فرو برده است. این تصاویر که بدون اطلاع این دختران نوجوان تهیه شده‌اند، در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شوند.

این دختران عکس‌های با لباس خود را در حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده بودند و کسانی، با استفاده از اپلیکیشنی که حدس می‌زند بدن فرد زیر لباس چه شکلی است، آنها را دستکاری کرده و منتشر کرده بودند.

انتشار تصاویر عریان دختران نوجوان در شبکه‌های اجتماعی

تاکنون بیش از ۲۰ دختر بین ۱۱ تا ۱۷ سال در شهر آلمندرالخو، دراستان باداخوس در جنوب غربی اسپانیا، خود را قربانی معرفی کرده‌اند.

ماریا بلانکو رایو، مادر یک دختر نوجوان ۱۴ ساله می‌گوید: «یک روز دخترم از مدرسه آمد و گفت مامان، عکس‌های لخت من در حال دست به دست شدن است».

«از او پرسیدم که آیا عکس برهنه از خودش گرفته است. گفت نه مامان، این عکس‌های دختران این روزها زیاد جعل می‌شوند و این اتفاق برای بعضی دختران هم‌کلاسی من هم افتاده است.»

او می‌گوید که والدین ۲۸ دختر آسیب‌دیده یک گروه حمایتی در شهر تشکیل داده‌اند.

انتشار تصاویر عریان دختران نوجوان در شبکه‌های اجتماعی
مقامات پلیس اسپانیا تحقیقاتی را در مورد این تصاویر آغاز کرده‌اند

پلیس اکنون در حال تحقیق است و بر اساس گزارش‌ها، حداقل ۱۱ پسر در این شهر شناسایی شده‌اند که در ایجاد این تصاویر یا پخش آنها از طریق پیام‌رسان‌های واتس‌اپ و تلگرام دست داشته‌اند.

کارآگاهان پلیس همچنین در حال بررسی این هستند که آیا با استفاده از این تصاویر جعلی، تلاش شده از یکی از دختران باج‌گیری شود.

تأثیر انتشار این تصاویر برهنه بر روی دختران متفاوت است. خانم بلانکو رایو می‌گوید دخترش تاب‌آوری خوبی داشته است اما بعضی «حتی خانه‌ را ترک نمی‌کنند».

آلمندرالخو یک شهر زیبا با جمعیتی بیش از ۳۰ هزار نفر است که به زیتون و شراب قرمزش شناخته می‌شود. این شهر اما به توجه ناگهانی رسانه‌ها مانند این پرونده که حالا در صدر اخبار در اسپانیاست، عادت ندارد.

انتشار تصاویر عریان دختران نوجوان در شبکه‌های اجتماعی
ماریا بلانکو رایو مادر یکی از دختران نوجوان

بیشتر این تصاویر در دو سه ماه گذشته ایجاد شده‌اند اما موضوع در چند روز اخیر مورد توجه قرارگرفته است پس از اینکه دکتر میریام الادیب، مادر یکی از این دختران، ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد تا به این دختران و والدین آنها اطمینان خاطر دهد.

با این ویدئو، دکتر الادیب که متخصص بیماری‌های زنان و در شبکه‌های اجتماعی فعال است، مسئله را در مرکز توجه و بحث عمومی در اسپانیا قرار داد.

او می‌گوید:

«ما نمی‌دانستیم که این تصاویر از چند کودک تهیه شده‌اند. ما همه این ترس‌ را هم داشتیم که آیا این تصاویر در سایت‌های پورنوگرافی هم آپلود شده‌اند یا نه؟»

«زمانی که شما قربانی جرم هستید، مثلاً سرقت، شکایت می‌کنید و پنهان نمی‌شوید زیرا طرف مقابل به شما آسیب رسانده است. اما در جرائم جنسی، قربانی اغلب احساس شرم می‌کند و پنهان می‌شود و احساس مسئولیت می‌کند. بنابراین من می‌خواستم این پیام را [به دختران] بدهم: تقصیر تو نیست.»

مظنونان این پرونده بین ۱۲ تا ۱۴ سال دارند. اسپانیا برای تولید تصاویر بزرگسالان با ماهیت جنسی قانون مشخصی ندارد اما در مورد افراد کم‌ سن‌وسال می‌تواند مشمول پورنوگرافی کودکان شود.

یکی دیگر از اتهامات احتمالی نقض قوانین حفظ حریم خصوصی است. در اسپانیا، افراد زیر سن قانونی فقط از ۱۴ سالگی به بالا می‌توانند با اتهام کیفری روبرو شوند. این پرونده موجب نگرانی بقیه ساکنان این شهر هم شده است که مستقیماً درگیر نیستند.

حِما لورنزو، یک زن محلی که یک پسر ۱۶ ساله و یک دختر ۱۲ ساله دارد، می‌گوید: « ما که بچه داریم بسیار نگران هستیم.»

«شما نگران دو چیز هستید: اگر پسر دارید، نگرانید که ممکن است چنین کاری انجام داده باشد و اگر دختر دارید، حتی بیشتر نگران هستید، زیرا این یک عمل خشونت‌آمیز است.»

فرانسیسکو خاویر گِرا، نقاش و دکوراتور محلی، می‌گوید والدین پسرانی که درگیر این ماجرا هستند مقصر هستند. آنها باید کاری انجام می‌دادند، مثلا گوشی‌هایشان را می‌گرفتند یا برنامه‌ای را نصب می‌کردند که به آنها بگوید فرزندانشان دارند با تلفنشان چه می‌کنند.»

این اولین بار نیست که چنین موردی در اسپانیا خبرساز می‌شود. اوایل سال جاری میلادی، تصاویر برهنه‌ روسالیا، خواننده اسپانیایی که هوش مصنوعی تولید کرده بود، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شدند.

انتشار تصاویر عریان دختران نوجوان در شبکه‌های اجتماعی
انتشار تصاویر عریان دختران نوجوان در شبکه‌های اجتماعی

میریام الادیب می‌گوید: «زنان از نقاط مختلف جهان برای من نامه نوشته‌اند و توضیح داده‌اند که این اتفاق برای آنها هم افتاده است و نمی‌دانند چه باید بکنند.»

دکتر الادیب می‌افزاید: «در حال حاضر این اتفاق در سراسر دنیا رخ می‌دهد. تنها تفاوت این است که ما در آلمندرالخو در مورد آن سروصدا کرده‌ایم.»

نگرانی این است که نرم‌افزارهایی مانند آنهایی که در آلمندرالخو استفاده شده است، رواج فزاینده‌ای پیدا کنند.

خاویر ایزکی‌یردو، رئیس حفاظت از کودکان در واحد جرائم سایبری پلیس ملی، به رسانه‌های اسپانیا گفته است که این نوع جرم دیگر محدود به کسانی نیست که پورن‌های کودکان را از «دارک‌ وب» یا از برخی انجمن‌های اینترنتی مخفی دانلود می‌کردند:

« بدیهی است که این مشکل هنوز ادامه دارد، اما اکنون با چالش‌های جدیدی روبرو هستیم و آن دسترسی کودکان در سنین پایین به چنین فناوری‌هایی است.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره انتشار تصاویر عریان دختران نوجوان در شبکه‌های اجتماعی چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید