0

جلب توجهات به درمان آنفولانزا و کرونا ویروس‌ها از پروتئین مشتق شده‌ موز!

جلب توجهات به درمان آنفولانزا و کرونا ویروس‌ها از پروتئین مشتق شده‌ موز!
بازدید 35


مطالعه‌ای که در 13 ژانویه (دی‌ماه) 2020 منتشر شده بود، تبیین‌گر توسعهٔ روش بالقوه‌ای است که احتمالاً برای درمان آنفولانزا و کرونا ویروس‌ها و همه گونه‌های شناخته شده آن به کار گرفته می‌شود.

مهاجرت به انگلستان و پرتغال

ماجرا از آن‌جایی آغاز شد که یک هفته پس از مشاهده نخستین مورد آزمایشگاهی سارس – کوو 2، همه دنیا دو سال و نیم همه‌گیری را از سر گذراندند. شگفتانه این است که گروهی پژوهشی از سرتاسر جهان که پشت گزارش آنفولانزا بود پیش از شناسایی کووید-19 به درمان کروناویروس‌ها هم پرداخته بود. اما چطور؟

بیشتر بخوانید: داروی ضد سرطان و کرونا کشف شد ؛ از ساخت داروی عفونت‌های شدید چه خبر؟

درمان آنفولانزا و کرونا ویروس‌ها از پروتئین مشتق شده‌ موز!

دیوید مارکوویتز، استاد پزشکی داخلی، بخش بیماری‌های عفونی در دانشکده پزشکی دانشگاه میشیگان، گفت:

«در آن زمان فکر می‌کردیم ویروس مرس هدف بزرگی خواهد بود، که به دلیل نرخ مرگ و میر 35 درصدی آن نگران بودیم»

ویروس مرس، سندرم تنفسی خاورمیانه‌ای، باعث شیوع مختصری در سال 2015 و منجر به مرگ 858 نفر شد.

درمان آنفولانزا و کرونا ویروس‌ها

مطالعه‌ای که در Cell Reports Medicine منتشر شده است، اثر بخشی پروتئین «H84T-BanLec» را در برابر هر کرونا-ویروسی که انسان را آلوده می‌کند، از جمله مرس، سارس اصلی و سارس – کوو 2، و گونه فرگشت‌یافته امیکرون، توصیف می‌کند. در این میان، دو نویسنده ارشد دیگر به مارکوویتز ملحق می‌شوند: پیتر هینتردوفر، دکترای انستیتوی بیوفیزیک در دانشگاه یوهانس کپلر، و کواک-یونگ یوئن و دکترجاسپر فوک وو چان از دانشگاه هنگ کنگ که نویسنده مسئول این مقاله هستند.

مارکویتز گفت:

«زمانی که کووید-19 رخ داد، ما می‌خواستیم پتانسیل این درمان را مورد کنکاش قرار دهیم و متوجه شدیم که این رویکرد در برابر هر نوع ویروس کرونا، چه در شرایط آزمایشگاهی و چه در داخل بدن، مؤثر است. یعنی، چه به صورت سازمان‌یافته یا از طریق بینی در مدل‌های حیوانی و چه به صورت پیشگیری یا درمانی در اوایل بیماری، کارساز بود.»

مولکول کلون شده موز راز درمان آنفولانزا و کرونا ویروس‌ها

مولکول کلون شده «H84T-BanLec» از یک لکتین (پروتئین اتصال به کربوهیدرات) از میوه موز مشتق شده است. این ماده با اتصال به گلیکان‌های با مانوز بالا (قندهای شش کربنی)، که پلی ساکاریدهایی هستند که در سطح ویروس ها وجود دارند (اما به ندرت در سلول های طبیعی سالم انسان وجود دارند) توانایی‌های قابل توجه خود را در جلوگیری ورود ویروس‌ها به سلول میزبان انجام می‌دهند؛ به بیانی ویروس پس از اتصال، نمی‌تواند وارد سلول ها شود تا آنها را آلوده کند.

با استفاده از میکروسکوپ اتمی و روش‌های مرتبط، گروه تایید کرد که مولکول کلون شدهٔ «H84T» پیوندهای قوی متعددی با پروتئین اسپایکِ [ویروس] ایجاد می‌کند، که به گفته مارکویتز، احتمالاً توضیح می‌دهد که چرا کروناویروس در برابر لکتین مقاوم است.

مارکویتز توضیح می‌دهد که علیرغم پتانسیل ضد ویروسی این پروتئین‌ها، به طور سنتی از لکتین‌ها به عنوان جایگزین درمانی ممکن اجتناب می‌شود، چرا که پروتئین‌هایی هستند که می‌توانند سیستم ایمنی را به روشی بالقوه مضر تحریک کنند. با این حال، «H84T-BanLec» برای حذف این اثر اصلاح شده و هیچ اثر مضری در مدل‌های حیوانی از خود بروز نداده است.

آینده‌ای نویدبخش برای درمان بیماری‌های ویروسی و سرطان در راه است؟

اکنون، چندین روش درمانی برای کووید-19 وجود دارد، از جمله رمدسیویر، پاکسلووید، و آنتی‌بادی‌های مونوکلونال، که دارای سطوح متفاوتی از اثربخشی، عوارض جانبی و سهولت استفاده هستند، و بسیاری از آنها نیز با ادامه فرگشت سارس-کوو 2 نتوانسته‌اند از خود اثربخشی خوبی نشان دهند.

درمان آنفولانزا و کرونا ویروس‌ها

به گفته این گروه، مولکول «H84T-BanLec» منحصر به فرد است، چرا که در برابر همه انواع ویروس کرونا و همچنین ویروس های آنفولانزا مؤثر است. مارکوویتز و گروهش امیدوارند که ببینند این روش درمانی گامی دشوارتر از تریال حیوانی تا آزمایش به‌روی انسان را بردارد. برای نائل آمدن به این هدف، این گروه یک اسپری یا قطره بینی را در نظر گرفته است که می‌تواند برای پیشگیری یا درمان عفونت‌های ویروسی کرونا و آنفولانزا در شرایط فصلی و همه گیری مورد استفاده قرار گیرد.

آنها همچنین امیدوارند که مولکول کلون شده «H84T-BanLec» را در برابر سرطان بیازمایند، زیرا سلول‌های سرطانی، مانند ویروس‌ها، گلیکان مانوز بالایی روی سطوح خود دارند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره درمان آنفولانزا و کرونا ویروس‌ها با مولکول کلون شده «H84T-BanLec» چیست؟ آیا انسان از شر ویروس‌ کووید خلاص خواهد شد؟ نظرات‌تان را برای‌ ما در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید.

منبع:ScitechDaily

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید