0

جذب نیرو در داعش از طریق یوتیوب ؛ گوگل متهم می‌شود؟

جذب نیرو در داعش از طریق یوتیوب ؛ گوگل متهم می‌شود؟
بازدید 94


جذب نیرو در داعش از طریق یوتیوب غول فناوری جهان را به مخمصه‌ای بزرگ انداخت. ماجرای پرونده جذب نیروها داعشی به‌وسیله یوتیوب چیست؟

جذب نیرو در داعش از طریق یوتیوب گوگل را به یک اتهام جدید متصل کرد. رسانه‌های بزرگ جهان، خصوصاً رسانه‌های تصویری مانند یوتیوب می‌تواند منبعی بزرگ برای انجام هرکاری باشد. اخیراً خانواده دو تن از قربانیان حملات ترورریستی داعش، از گوگل مبنی‌بر قرار دادن امکانات خود در اختیار داعش و جذب نیرو توسط این گروهک تروریستی از طریق یوتیوب، شکایت کردند.

بیشتر بخوانید: قابلیت دوبله ویدیوهای یوتیوب به زودی فعال می‌شود

جذب نیرو در داعش از طریق یوتیوب گوگل را متهم کرد

نوع محتواهای منتشره در رسانه‌های اجتماعی مانند فیسبوک و توییتر همواره مورد توجه بوده و اکنون بازهم پای دو پرونده در زمینه شکایت از گوگل (به عنوان مالک یوتیوب) به دادگاه آمریکا باز شده است. در پشت این دو پرونده خانواده قربانیان حملات تروریستی قرار دارند.

در سال‌های اخیر، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به دلیل نقششان در انتشار محتواهای مختلف که می‌تواند به خودکشی نوجوانان و حتی به اقدامات تروریستی منجر شود، تحت نظارت فزاینده‌ای قرار گرفته‌اند و بارها پای آن‌ها به دادگاه باز شده است. اکنون دو پرونده دیگر از این دست به دادگاه عالی آمریکا راه پیدا کرده که خانواده‌های قربانیان به‌طور قابل‌توجهی به دنبال پاسخگویی از این شرکت‌ها برای نقش درک شده‌شان در انتشار محتواهای تروریستی هستند.

جذب نیرو در داعش از طریق یوتیوب، گوگل را متهم کرد

دادگاه عالی آمریکا میزبان دو پرونده است که بررسی می‌کند که آیا غول‌های فناوری مانند فیسبوک، توییتر و گوگل باید در قبال محتوای منتشر شده در پلتفرم‌های خود مسئول باشند یا خیر.

اولین دادخواست استدلال می‌کند که الگوریتم‌هایی در یوتیوب، ویدیوهای تبلیغاتی داعش را توصیه می‌کنند که به گروه تروریستی در جذب و هدایت کارآموزان کمک می‌کند.

این پرونده که با نام گونزالز شناخته شده و اکنون در دست دادگاه است، پس از کشته شدن زن جوانی به نام نوهمی گونزالز در حمله داعش به پاریس مطرح شد. اعضای خانواده وی اعلام کردند که گوگل با اجازه دادن به سازمان‌های تروریستی جهت پست محتوا در یوتیوب قانون ضد تروریسم را نقض کرده است. آنها همچنین گفتند که الگوریتم‌های گوگل با توصیه محتوای مرتبط با داعش به کاربران، این گروه تروریستی را تبلیغ می‌کنند.

دو دادگاهی که تا به امروز این پرونده را بررسی کرده‌اند، بر این باورند که مصونیت بند 230 نقض‌های قانون ضد تروریسم را پوشش می‌دهد. خانواده گونزالز در تلاش برای به چالش کشیدن الگوریتم‌ها، این استدلال را به بالاترین دادگاه ایالات متحده می‌برند.

دومین دادخواست تصمیم خواهد گرفت که آیا می‌توان از شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی به دلیل کمک و مشارکت در یک اقدام خاص تروریسم بین المللی شکایت کرد. شاکیان این پرونده خانواده‌ای با نام نوراس الصاف هستند که فرزندان آن‌ها در حمله سال 2017 به استانبول توسط داعش کشته شد. این خانواده اعلام کردند که شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی از جمله توییتر آگاهانه به داعش کمک کرده‌اند و قانون ضد تروریسم ایالات متحده را با اجازه دادن به منتشر شدن برخی از محتواهای مرتبط با این گروه نقض کرده‌اند.

جذب نیرو در داعش از طریق یوتیوب، گوگل را متهم کرد
جذب نیرو در داعش از طریق یوتیوب

توییتر قبلاً استدلال کرده بود که به لطف بند 230 از این شکایت مصون است. در سال‌های اخیر، چندین قاضی دیوان عالی به بند 230 توجه نشان داده‌اند و به نظر می‌رسد فرصت‌هایی را برای رسیدگی به پرونده‌های مرتبط با این قانون به وجود آورده باشند.

بند 230 قانون شایستگی ارتباطات ایالات متحده چه می‌گوید؟

این بند از قانون 26 کلمه‌ای آمریکایی‌ها می‌گوید که هیچ ارائه‌دهنده یا کاربر یک سرویس رایانه‌ای تعاملی نباید به‌عنوان ناشر یا گوینده اطلاعات تلقی شود؛ بنابراین درصورت انتشار موارد غیرقانونی توسط کاربران، شبکه‌های اجتماعی باوجود این قانون راه فرار خواهند داشت و مسئولیتی برای آن‌ها به وجود نخواهد آمد.

بند 230 به پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و کانال‌های ویدئویی اجازه می‌دهد تا بدون متحمل شدن هیچ‌گونه عواقب قانونی از محتوای اعتراض‌آمیز و افترا آمیز میزبانی کنند و همین دلیلی اساسی برای رشد تصاعدی اینگونه محتواها بوده است.

جف کوسف، دانشیار امنیت سایبری در آکادمی نیروی دریایی ایالات متحده، در کتاب خود با عنوان «بیست و شش کلمه‌ای که اینترنت را ایجاد کرد» استدلال کرده که این ماده آزادی بیان آنلاین بی‌سابقه را تسهیل می‌کند!

شرکت‌ها مدت‌هاست که با وجود بند 230 تخلف کرده و درحالی که پرونده‌های آن‌ها به دادگاه‌ها راه پیدا می‌کند بازهم از مهلکه فرار می‌کنند. اگر روزنامه یا سایتی به یک فرد یا شرکت تهمت بزند، آنها حق دارند از آن سازمان شکایت کنند؛ اما طبق بند 230، فقط شخصی که محتوای مشکل ساز را پست می‌کند در قبال آن مسئول است.

در صورت تغییر بند 230، شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی ممکن است در قبال محتوای پست شده در سیستم‌عامل‌های خود مسئول باشند.

جذب نیرو در داعش از طریق یوتیوب، گوگل را متهم کرد

در حال حاضر، با وجود بند ۲۳۰ قانون شایستگی ارتباطات آمریکا، شرکت‌های فناوری باوجود منتشر شدن هرگونه محتوا در شبکه‌های اجتماعی مربوط به آن‌ها از شکایت محافظت می‌شوند. این بند به غول‌های فناوری اجازه می‌دهد بدون کنترل رشد کنند و اکنون درصورت موفقیت این دو خانواده و صدور حکم مخالف علیه گوگل یا توییتر می‌تواند پایه‌های قانون حاکم بر اینترنت را تغییر دهد.

در پایان، موضوع محتوای آسیب‌رسان در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی یک چالش پیچیده و مداوم است. در حالی که شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی اقداماتی را برای رسیدگی به این موضوع انجام داده‌اند، واضح است که باید اقدامات بیشتری برای محافظت از کاربران در برابر اثرات مضر این قبیل محتواها انجام شود. با پیشرفت شکایات علیه گوگل و توییتر، جالب است که ببینیم دادگاه‌ها چگونه مسائل پیچیده حقوقی و اخلاقی موجود را بررسی می کنند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره جذب نیرو در داعش از طریق یوتیوب چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار فناوری را با ما دنبال کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید