0

جبهه‌بندی شرکت‌های فناوری علیه یکدیگر ؛ همه ناراضیان از اپل حالا کنار ایلان ماسک هستند!

جبهه‌بندی شرکت‌های فناوری علیه یکدیگر ؛ همه ناراضیان از اپل حالا کنار ایلان ماسک هستند!
بازدید 243


جبهه‌بندی شرکت‌های فناوری علیه یکدیگر مسئله ایست که این روز‌ها پس از صحبت‌های ایلان ماسک در مورد اپل و سیاست‌های انحصارطلبانه‌اش شکل گرفته است.

ظاهرا ایلان ماسک درگیر اختلاف طولانی مدت بین اپل و برخی از بزرگترین توسعه دهندگان آن شده است. مالک جدید توییتر روز دوشنبه علیه یکی از قدرتمندترین شرکت‌های فناوری اعلام جنگ کرد و مدعی شد، توقف تبلیغات اپل در توییتر، تهدید به حذف توییتر از اپ استور و دریافت کمیسیون 30 درصدی از فروش محصولات و محتوای دیجیتال از طریق اپ استور به تشدید این درگیری‌ها دامن زده است.

مهاجرت به انگلستان و پرتغال

بیشتر بخوانید: تعداد بازدیدهای توییت به زودی در توییتر نمایش داده می‌شود

جبهه‌بندی شرکت‌های فناوری علیه یکدیگر

انتقاد ایلان ماسک از اپ استور باعث خوشحالی مدیران‌عامل شرکت‌هایی شده است که دیدگاهی هم‌سو با مالک جدید توییتر دارند و برای دستیابی به میلیون‌ها نفر کاربر در سراسر دنیا، متکی‌بر اپ استور هستند. اپل فرایند توزیع اپلیکیشن برای آیفون و آیپد را به‌طورانحصاری مدیریت می‌کند و به‌ازای خریدهای درون‌برنامه‌ای ۱۵ تا ۳۰ درصد کمیسیون از توسعه‌دهندگان برنامه‌ها می‌گیرد.

می‌توان گفت اپل تقریبا توسعه‌دهندگان را مجبور می‌کند که از سیستم مالی اپ استور استفاده کنند و استفاده از اپ استور به‌معنی افت چشمگیر درآمد توسعه‌دهندگان است. اپل بر این باور است که سیاست‌های این شرکت در دریافت کارمزد در ازای خدماتی که به توسعه‌دهندگان اپ استور ارائه می‌دهد، کاملا منطقی و قانونی است. البته ناگفته نماند اپل سخت‌گیری‌هایش را برای اپلیکیشن‌هایی مانند نتفلیکس و اسپاتیفای کمتر کرده است.

جبهه‌بندی شرکت‌های فناوری علیه یکدیگر ؛ همه ناراضیان از اپل حالا کنار ایلان ماسک هستند!

در حالی که بسیاری از توسعه دهندگان از این هزینه‌ها ناراضی هستند، تعداد کمی از آنها به این سیاست‌های اپل واکنش نشان می‌دهند. بیشتر توسعه‌دهندگان البته به جنگ با اپل تمایلی ندارند؛ چون می‌دانند بیشتر از آنکه اپل به آن‌ها نیاز داشته باشد، آن‌ها نیازمند همکاری با مالک اپ استورند.

اما با این حال، منتقدان جدی اپل از انتقادات ماسک علیه اپ استور به‌گرمی استقبال کرده‌اند. برای مثال، به تازگی تیم سوئینی، مدیرعامل شرکت اپیک گیمز و سازنده بازی Fortnite، از ماسک حمایت کرد و در توییتی گفت که «سازنده آیفون یک تهدید برای آزادی در سراسر جهان است».

اپیک گیمز مکانیزم پرداخت خود را برای جلوگیری از پرداخت کمیسیون به کوپرتینویی‌ها راه‌اندازی کرد و به همین دلیل، از حضور در اپ استور منع شد. این شرکت بعد‌تر، در سال 2020 از اپل به دلایل ضدانحصار شکایت کرد و قاضی پرونده در سال 2021 حکمی را صادر کرد. اپل این حکم را یک “پیروزی قاطع” خواند اما گفت که با بخش‌هایی از آن موافق نیست و درخواست تجدیدنظر می‌دهد. اپیک گیمز نیز در راستای این حکم درخواست تجدیدنظر داد.

سوئینی ادامه داد: «آنها این انحصار غیرقانونی توزیع اپلیکیشن را سال‌هاست که حفظ می‌کنند و از آن برای کنترل قدرت استقلال آمریکایی‌ها استفاده می‌کنند و معترضان در چین را با ذخیره اطلاعات حساس مشتریان در یک مرکز داده دولتی به خطر می‌اندازند. تیم سوئینی در توییت دیگری بیان کرد:

« آیا آنها توییتر، اسپاتیفای، فیس بوک و نتفلیکس را هم از بین می‌برند؟ این ساختار پوسیده کی فرو می‌ریزد؟ »

دانیل اک، مدیرعامل اسپاتیفای نیز بی سروصدا از ماسک حمایت کرد. این کارآفرین سوئدی توییت‌های ماسک در انتقاد از اپل را بازنشر کرد اما هیچ اظهارنظر دیگری نکرد. اسپاتیفای در سال ۲۰۱۹ در اروپا از اپل به‌دلیل کارمزد اپ استور شکایت کرد؛ اما هنوز حکم نهایی آن پرونده صادر نشده است. اسپاتیفای همچنان در اپ استور دردسترس است.

جبهه‌بندی شرکت‌های فناوری علیه یکدیگر ؛ همه ناراضیان از اپل حالا کنار ایلان ماسک هستند!
جبهه‌بندی شرکت‌های فناوری علیه یکدیگر ؛ نمایی از اشتراک Twitter Blue

اندکی پس از انتقال مالکیت توییتر به ایلان ماسک، کریستین اونز، مدیرعامل شرکت Peddle پیش بینی کرد که ثروتمندترین مرد جهان با اپل وارد جنگ می‌شود. در سال 2021، Peddle یکی از اولین شرکت‌هایی بود که به طور مستقیم سیستم پرداخت درون برنامه‌ای اختصاصی اپل را با یک سرویس جدید هدف قرار داد. این سرویس جدید در حال حاضر در حال آزمایش است و انتشار آن به نتیجه پرونده‌های حقوقی فعلی اپل بستگی دارد. اونز در گفت‌وگویی با نشریه Insider گفت:

«با توجه به اینکه تنها راه پرداخت برای اشتراک Twitter Blue خرید درون برنامه‌ای در اپ استور است، لزوماً از این اقدام ماسک تعجب نکردم. این نشان می‌دهد که درآمد اپل از کمیسیون 30 درصدی چقدر زیاد است. من خوشحالم که ماسک به این جنگ روی آورده. بهترین چیزی که می‌تواند اتفاق بیفتد این است که آگاهی گسترده‌ای را برای کاربران به ارمغان می‌آورد.»

او افزود:

«این جنگ در راستای ایجاد یک تعادل، گزینه‌ای مناسب است. اپل یک اکوسیستم عالی با کمک آیفون ایجاد کرده است، اما اکنون از موقعیت خود به عنوان رهبر آن اکوسیستم سوء استفاده می‌کند. ما فقط به دنبال برقراری عدالت بین تمامی توسعه‌دهندگان و کاربران هستیم.»

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد جبهه‌بندی شرکت‌های فناوری علیه یکدیگر چیست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک گذاشته و اخبار فناوری را از مجله خبری آی تی و دیجیتال دنبال کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید