0

ثبت تصویر یک کهکشان شبیه به علامت سوال توسط جیمز وب [+عکس]

تصویر پیدا نشد !
بازدید 24

[ad_1]

اخیراً تلسکوپ جیمزوب موفق به ثبت تصویر یک کهکشان شبیه به علامت سوال شده و بحث و گمان‌های بسیاری ایجاد کرده است. در ادامه نوشته با مجله خبری آی تی و دیجیتال همراه باشید.

همه از توانایی‌های تلسکوپ فضایی جیمزوب که متعلق به ناسا است خبر داریم و می‌دانیم که در مدت یکساله که وارد مدار زمین شده، تاکنون کشفیات بسیاری داشته است. حال این تلسکوپ پیشرفته موفق شده تصویری از یک کهکشان شبیه به علامت سوال را ثبت کند که گمانه‌زنی‌های بسیاری برای اخترشناسان ایجاد کرده است.

بیشتر بخوانید: تصویر جدید تلسکوپ جیمز وب 45 هزار کهکشان را در یک قاب به نمایش گذاشته است!

جیمزوب یک کهکشان شبیه به علامت سوال کشف کرده است

تلسکوپ فضایی جیمز وب با این ماموریت به فضا پرتاب شد که بر دانش ما از دوران ابتدایی پیدایش کیهان، بیفزاید؛ اما هر از گاهی، چیزهای غیرمنتظره‌ای هم پیدا می‌کند. تازه‌ترین آن‌ها، تصویر یک کهکشان به شکل علامت سوال غول پیکر در دوردست‌ها است.

این تصویر که اخیراً توسط آژانس فضایی اروپا منتشر شد، در اصل دو ستاره در حال تشکیل به اسامی Herbig-Haro 46/47 را نشان می‌دهد که در فاصله 1470 سال نوری از زمین، در جایی از صورت فلکی بادبان (Vela Constellation) واقع شده‌اند. این دو ستاره، احاطه شده با دیسکی از مواد کیهانی هستند که طی دوران رشد میلیون‌ها ساله خود، از آن تغذیه می‌کنند.

جیمزوب یک کهکشان شبیه به علامت سوال کشف کرده است

اما درست زیر ستاره‌ها و در پس‌زمینه تصویر، یک علامت سوال دیده می‌شود. دانشمندان تاکنون با چنین چیزی مواجه نشده بودند و هنوز نمی‌دانند که این شی فضایی عجیب، دقیقا چیست؛ ولی رنگ و شکل آن، سرنخ‌هایی به ما می‌دهد. به ‌گفته‌ی یکی از اعضای تیم مدیریتی جیمز وب:

این باید یک کهکشان در دوردست یا شاید هم کهکشان‌های در حال تماس با یکدیگر باشد.

بنابراین توضیحات، رنگ قرمز این شی، نشان‌دهنده‌ فاصله بعیدش از ما است؛ اما هنوز به داده‌های بیشتری برای شناسایی آن نیاز داریم.

به اعتقاد مت کاپلان، فیزیکدان دانشگاه ایالتی ایلینویز هم این می‌تواند تصویر دو کهکشان در حال ادغام با یکدیگر باشد. او بخش فوقانی علامت سوال را کهکشان بزرگ‌تر و این شکل دو بخشی با دم خمیده را بین کهکشان‌های در حال ادغام، مرسوم می‌داند. البته این فیزیکدان، احتمالات دیگر را هم رد نمی‌کند؛ اما می‌گوید هر چه که است، یک ستاره نیست.

به‌هرحال این اولین و آخرین شاهکار هنری جیمز وب نیست و به‌لطف تصویربرداری فروسرخ-نزدیک رزولوشن بالای آن، اکتشاف‌های دیگری هم در راه است؛ درباره تلسکوپی صحبت می‌کنیم که می‌تواند کهکشانی‌هایی را در فاصله ۱۳.۴ میلیون سال نوری و با عمری نزدیک به قدمت مه‌بانگ، رصد کند.

بیشتر بخوانید: 

دیدگاه شما در خصوص کشف کهکشان شبیه به علامت سوال چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید.

.

منبع: گجت نیوز

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید