0

تی وی باکس یا اندروید باکس چیست؟

تی وی باکس یا اندروید باکس چیست؟
بازدید 277


اندروید باکس‌ها را با اسم‌هایی مثل تی‌ وی باکس، Android TV Box، هوشمندساز تلویزیون، اسمارت باکس و غیره می‌شناسند. دستگاه‌هایی هستند که مثل اکثر موبایل‌ها و تبلت‌هایی که داریم با سیستم عامل اندروید کار می‌کنند و می‌توانیم آن‌ها را به تلویزیون وصل کنیم. با این آموزش از فروشگاه لوازم جانبی استایل آپ همراه باشید

تفاوت تی‌وی باکس و اندروید باکس

اندروید باکس‌ها اصطلاحا از سیستم عامل اندروید خالص یا Pure Android استفاده می‌کنند. اما تی‌وی باکس‌ها از سیستم Android TV استفاده می‌کنند. تی‌وی باکس‌ها قابلیت نصب هر نرم‌افزاری را ندارند. نرم‌افزارهای مشخصی هستند که می‌توان روی آن‌ها نصب کرد. اکثر این نرم‌افزارها زمان خرید روی دستگاه نصب شده‌اند. کمپانی‌هایی مثل شیائومی و فیلیپس تی‌وی باکس تولید می‌کنند. اکثر این دستگاه‌ها به‌صورت محدود امکان اتصال به WiFi  و شبکه‌ی Ethernet را هم دارند.

اما داستان اندروید باکس‌ها کمی متفاوت است. آن‌ها با سیستم عامل اندروید کار می‌کنند. هر برنامه یا نرم‌افزاری که می‌توانید روی موبایل یا تبلت داشته باشید، روی یک اندروید باکس‌ هم می‌توانید داشته باشید. پس اندروید باکس کارایی گسترده‌تری دارد. با وصل کردن اندروید باکس به هر صفحه نمایشی می‌توانید یک تلویزیون هوشمند داشته باشید.

اندروید باکس چه قابلیت‌هایی دارد؟

  • فیلم دیدن یکی از مهم‌ترین دلایلی‌ست که افراد مختلف را به خرید یک اندروید باکس ترغیب می‌کند. اگر بنا به استفاده از فلش برای پخش فیلم باشد، فرمت و کدک‌ها همیشه می‌توانند دردسر درست کنند. چندبار یو‌اس‌بی را برای پخش فیلم به تلویزیون وصل کردید و با خطا مواجه شدید؟ اندروید باکس کاملا این مشکل را حل می‌کند. بدون نگرانی از فرمت یا کدک می‌توانید ویدیو‌هایی با رزولوشن و حجم متفاوت را پخش کنید.
  • سرویس‌های آنلاین را استریم کنید. چندسالی‌ست که این سرویس‌ها حسابی جای خود را در سراسر دنیا باز کرده‌اند. سرویس‌هایی مثل نتفلیکس که همه آن‌ها را می‌شناسند و به غول‌های دنیای سرگرمی تبدیل شدند. نمونه‌های ایرانی آن‌ها هم در دسترس است. می‌توانید سراغ فیلیمو و نماوا بروید. با استفاده از این سرویس‌ها به بسیاری از فیلم و سریال‌های خارجی به‌صورت دوبله شده دسترسی دارید. به‌علاوه فیلم و سریال‌های ایرانی را هم از دست نمی‌دهید.
  • حالا که یک اندورید باکس داریم، چرا بازی نکنیم؟ گوگل پلی معمولا از اول روی اندروید باکس‌ها نصب شده. با استفاده از آن می‌توانید به جدیدترین بازی‌های اندرویدی دسترسی داشته باشید. البته بازی‌هایی هم هستند که فقط برای اندروید باکس‌ها تولید می‌شوند.
  • از آن‌جایی که اندروید باکس‌ها به وای‌فای و اینترنت وصل می‌شوند پس حتما حدسش را زدید که به محتوا‌های مختلف به‌صورت آنلاین دسترسی دارید. مثلا می‌توانید شبکه‌های آنلاین مثل تلوبیون را ببینید. مسابقات ورزشی را از طریق وب‌سایت‌های رسمی پخش آن‌ها ببینید. البته وب‌گردی را هم فراموش نکنید. از مرور سایت‌های مختلف و سرچ و جستجو گرفته تا سر زدن به حساب صفحه‌های اجتماعی در اختیار شماست. البته ممکن است اپلیکیشن‌های برنامه‌هایی مثل فیسبوک و توییتر را جداگانه داشته باشید. می‌توانید سراغ سایت‌های مختلف مثل یوتیوب بروید. خلاصه هر کاری که موبایلتان انجام می‌داده حالا روی یک صفحه‌ی بزرگ‌تر در اختیارتان است.

برای شبکه‌های تلویزیونی صدا و سیما هم می‌توانیم از اندروید باکس استفاده کنیم؟

برای این‌که شبکه‌های مختلف تلویزیون خودمان را ببینید، چند راه وجود دارد.

  • احتمالا آسان‌ترین راه استفاده از نرم‌افزارهای پخش تلویزیون است. برنامه‌هایی مثل آنتن، لنز، آیو و فیلیمو به کمک اینترنت امکان دسترسی به همه‌ی شبکه‌ها را به شما می‌دهند.
  • از دستگاه‌های استریم تلویزیون هم می‌توانید کمک بگیرید. به‌وسیله‌ی آن‌ها شبکه‌های دیجیتالی را دریافت کنید و آن‌ها را از طریق کابل شبکه به اندروید باکس منتقل کنید.
  • بدون نیاز به اینترنت هم می‌توانید به کانال‌های مختلف دسترسی داشته باشید. زمان خرید اندروید باکس دقت کنید که تیونر داخلی داشته باشد. در این صورت می‌توانید آنتن تلویزیون را به دستگاه وصل کنید. آن‌ها را با اسم اندروید باکس هیبریدی هم می‌شناسند.

اندروید باکس به‌عنوان هاب مدیاسنتر

اندروید باکس‌ها ویژگی‌های کاربردی بسیاری دارند. پس می‌توانند کارها را برای ما راحت‌تر کنند. این دستگاه فضای ذخیره‌سازی دارد یا می‌توان حافظه‌ها را به آن وصل کرد. می‌توانید فیلم، موسیقی، بازی و دیگر فایل‌های مورد نظرتان را به آن‌ها انتقال دهید. بعد کافی‌ست به شبکه وصل شوید و یک سرور ایجاد کنید. تمام فایل‌ها و داده‌ها از طریق شبکه و به‌صورت کاملا بی‌سیم در اختیار همه قرار می‌گیرد. این ویژگی می‌تواند در خانه یا دفتر کار بسیار کاربردی باشد. چون همه امکان دسترسی به تمام فایل‌ها را فقط به‌وسیله‌ی یک دستگاه دارند.

اتصالات

 

وسایل مختلفی را باید به اندروید باکس وصل کنید. پس حتما در زمان خرید باید به خروجی‌ها و ورودی‌ها و تعداد آن‌ها دقت کنید. چون ممکن است دستتان در پوست گردو بماند و کارایی که می‌خواهید به شما ندهد. از طرف دیگر شاید هزینه‌ی زیادی بکنید و امکاناتی دریافت کنید که اصلا استفاده‌ای برای شما ندارند. اکثر دستگاه‌ها درگاه USB، کارت حافظه، HDMI، LAN (درگاه اینترنت) و دیگر چیزهای معمول را دارند. اما بعضی درگاه‌ها را در همه‌ی مدل‌ها پیدا نمی‌کنید. مثلا خروجی اپتیکال صدا، درگاه گیگابیتی اینترنت و وای‌فای 5 گیگاهرتز و  درگاه‌های بیشتر یو‌اس‌بی را فقط در مدل‌های گران‌تر می‌بینید.

دو درگاه یو‌اس‌بی ضروری‌ست؛ یکی برای ریموت و یکی برای هارد یا یو‌اس‌بی. اما اگر می‌خواهید همزمان چند حافظه را به دستگاه وصل کنید سراغ مدل‌هایی بروید که درگاه USB بیشتری دارند.

وجود درگاه LAN می‌تواند بسیار کاربردی باشد. دو دلیل مهم دارد. اول این‌که سرعت اینترنت بیشتر از حالت وایرلس می‌شود. به‌علاوه نیاز نیست همیشه اطلاعات، فیلم‌ها و دیگر چیزها را به اندروید باکس انتقال دهید. با اتصال اندروید باکس به کامپیوتر به‌طور مستقیم به اطلاعات خود دسترسی دارید.

تجربه‌ی صدای باکیفیت مخصوصا برای فیلم‌باز‌ها و شیفتگان بازی و موسیقی موضوع مهمی‌ست. پس احتمالا یک سیستم صوتی پیشرفته داشته باشید. برای انتقال صدا به درگاه خروجی اپتیکال نیاز دارید. اگر تلویزیون این قابلیت را داشته باشد که سیستم را به تلویزیون وصل می‌کنید. در غیر این صورت باکسی بگیرید که این درگاه را داشته باشد. حالا می‌توانید از یک سیستم صوتی خوب بهره ببرید.

اجرای بازی‌ها در اندروید باکس

 

مشخصا به بازی‌های سازگار با اندروید دسترسی دارید. حتما می‌دانید که اندروید از اتصال به دسته‌های بلوتوثی پشتیبانی می‌کند. به همین دلیل بسیاری از سازندگان بازی علاوه بر نسخه‌ی تاچ، نسخه‌ی دیگری از بازی هم تولید می‌کنند که با جوی‌استیگ سازگار باشد. پس حالا می‌توانیم اندروید باکس‌ها را به چشم کنسول‌های بازی هم ببینیم. البته قیمت بسیار پایین‌تری دارند. اما فراموش نکنید برای اجرا خوب و بدون مشکل بازی‌ها باید اندروید باکس باکیفیتی بخرید.

از دیگر کنسول های بازی مثل PS یا Xbox استفاده می‌کنید؟ شاید در کنار آن‌ها بدتان نیاید که بعضی بازی‌های اندرویدی را هم با اندروید باکس بازی کنید. خبر خوب این است که  دسته‌های ایکس باکس و پی‌اس را می‌توانید به اندروید باکس وصل کنید. این موارد همگی به لطف موضوعی به نام اینترنت اشیاحل شده‌اند و حالا می‌توانید همه چیز را از طریق اینترنت به هم وصل کنید

محدودیت‌ها

شاید مهم‌ترین مشکل اندروید باکس عدم وجود نرم‌افزارهای اختصاصی بعضی برندها باشد. اندروید باکس از نسخه‌ای از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کند که اختصاصا برای تلویزیون طراحی شده و با آن سازگار است. باوجود این نکته‌ی مثبت و گسترگی این پلتفرم و نرم‌افزار‌های مربوط به آن، اما کمپانی‌های بزرگی مثل ال‌جی و سامسونگ از آن پشتیبانی نمی‌کنند. آن‌ها از سیستم‌عامل اختصاصی خودشان استفاده می‌کنند. سیستم‌ عامل سامسونگ،‌تایزون و ال‌جی، WebOS نام دارد. پس این‌جا یک مشکل داریم. به برنامه‌های اختصاصی آن‌ها دسترسی نداریم. البته امکان نصب برنامه‌های اندروید وجود دارد. اما گاهی ناسازگاری‌هایی به‌وجود می‌آید که کلافه‌تان می‌کند.

البته ناامید نشوید. هنوز برندهای بزرگ دیگری هستند که از اندروید تی‌وی استفاده کنند از جمله می‌توان به سونی، شیائومی و فیلیپس اشاره کرد.

در آخر اگر می‌خواهید دسترسی راحتی به محتواهای مختلف داشته باشید و از وسیله‌ای مثل تلویزیون کارکردهای مختلفی بگیرید، اندروید باکس برای شما مناسب است. دردسر دانلود و انتقال فیلم یا موزیک یا به اشتراک گذاشتن صفحه‌نمایش‌ها به پایان می‌رسد.

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید