0

توپ‌های شارژی جام جهانی ؛ وقتی تکنولوژی مو را از ماست بیرون می‌کشد! [+ فیلم]

توپ‌های شارژی جام جهانی ؛ وقتی تکنولوژی مو را از ماست بیرون می‌کشد! [+ فیلم]
بازدید 50


این روزها و در جریان برگزاری جام جهانی قطر، شاهد تاثیر چشمگیر تکنولوژی روز دنیا بر نتایج مسابقات هستیم. بارزترین نمونه بحث‌برانگیز این روزها، توپ‌های شارژی جام جهانی هستند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

این روزها جام جهانی قطر بستری شده برای نمایش تاثیرات چشمگیر تکنولوژی بر روزمرگی انسان. فوتبال، این سرگرمی دوست‌داشتنی و محبوب در سراسر جهان در سالیان اخیر به طرز شگفت‌آور و سریعی تحت‌تاثیر تکنولوژی قرار گرفته و هر سال و با شروع هر تورنمنت فوتبالی مهمی، یک تکنولوژی جدید وارد رقابت‌ها می‌شود.

مهاجرت به انگلستان و پرتغال

گل لاین تکنولوژی برای تشخیص عبور یا عدم عبور توپ خط دروازه گرفته، کمک داور ویدیویی یا VAR، تکنولوژی تشخیص آفساید نیمه‌خودکار و نهایتا این روزها توپ‌های شارژ شونده جام جهانی که همگی با توجیه رعایت عدالت در مسابقات فوتبال وارد شده‌اند؛ این روزها به کامل‌ترین شکل ممکن نتایج مسابقات و سرنوشت تیم‌ها و بازیکنان را تحت تاثیر خود قرار داده‌اند.

توپ‌های شارژی جام جهانی ؛ عامل عصبانیت رونالدو و حذف آلمان!

ماجرای توپ‌های شارژی جام جهانی، از دور دوم رقابت‌های مرحله گروهی و با بازی اروگوئه و پرتغال در گروه ششم آغاز شد. جایی که سانتر دقیق برونو فرناندز ستاره پرتغالی این روزهای منچستریونایتد وارد دروازه شد و کریستیانو رونالدو ابرستاره حالا پا به سن گذاشته دنیای فوتبال مدعی بود که توپ در لحظه آخر با سرش تماس داشته و در نتیجه گل باید به نام او ثبت شود.

توپ‌های شارژی جام جهانی ؛ وقتی تکنولوژی مو را از ماست بیرون می‌کشد!

ناراحتی رونالدو از ثبت گل به نام برونو و پیگیری‌های فدراسیون فوتبال پرتغال در خصوص این موضوع باعث شد تا فیفا رسما اعلام کند که توپ‌های جام جهانی قطر که آدیداس آن‌ها را تولید می‌کند،‌ مجهز به سنسورهایی شارژشونده هستند و قبل از هر مسابقه شارژ می‌شوند. این سنسورها در تشخیص عبور توپ از خطوط مهم زمین بازی، آفسایدگیری و مواردی از این دست نقش مهمی دارند. توپ‌های تولید شده توسط آدیداس به لطف سنسورهای خود عملکرد بازیکنان و تماس بدن بازیکن با توپ را از 29 نقطه اساسی بدن دنبال می‌کنند و همین موضوع در تشخیص گل برونو فرناندز تاثیر مهمی داشت.

ابتدا و به لطف این تکنولوژی رسما اعلام شد که گل اول پرتغال به اروگوئه باید به نام فرناندز ثبت شود چراکه سنسورها هیچ تماسی بین توپ و سر رونالدو را تشخیص نداده‌اند! با این اوصاف حتی برنده 5 توپ طلای جهان نیز از ادامه بحث‌هایش در خصوص گلی که نزده بود منصرف شد.

بار دیگر، در جریان دور سوم مرحله گروهی جام جهانی قطر و در شرایطی که ژاپن برای صعود خود نیاز به پیروزی بر اسپانیای پرستاره و قدرتمند داشت، بعد از شکست 1 بر 0 نیمه اول، نیمه دوم را با توپ پر آغاز کرد. سامورایی‌های آبی که خیلی سریع در آغاز نیمه دوم بازی را به تساوی کشاندند، به فاصله چند دقیقه گل دوم را هم زدند.

توپ‌های شارژی جام جهانی ؛ وقتی تکنولوژی مو را از ماست بیرون می‌کشد!

 

گلی که ابتدا به تصور خارج شدن توپ از خط عرضی زمین مردود اعلام شد، اما کمک داور ویدیویی با بازبینی صحنه و نتایج سنسورهای توپ‌های شارژی جام جهانی آن را سالم اعلام کرد.

اما این گل چرا سالم اعلام شد؟ در تصاویر اولیه منتشر شده از این صحنه هم تا حدی مشخص شده که توپ از خط کاملا رد نشده، اما بررسی‌های دقیقی که بعدها انجام شد دقیقا نشان داد که حدود 2 میلی‌متر از توپ دقیقا روی خط قرار گرفته است. به طور دقیق اگر بخواهم بگویم، 1.88 میلیمتر از حجم توپ روی خط قرار گرفته بود. موضوعی که در ویدیو زیر جزئیات آن را می‌بینید:

 

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص کاربرد توپ‌های شارژی جام جهانی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید