0

تولید چیپس غیرسرطان زا با دستکاری ژنتیکی سیب‌زمینی

تولید چیپس غیرسرطان زا با دستکاری ژنتیکی سیب‌زمینی
بازدید 38

[ad_1]

دو محقق دانشگاه ایالتی میشیگان جیمینگ جیانگ و دیوید دوشس، موفق به کشف روشی برای تولید چیپس غیرسرطان زا شدند که حاصل دستکاری ژنتیکی سیب‌زمینی است. این دو محقق تأکید دارند که این کشف می‌تواند گامی مهم در جهت بهبود سلامت تغذیه و کیفیت غذاها باشد. این سیب‌زمینی‌ها قابلیت تغییر دادن تمام بسته‌های چیپس در جهان را دارند و حتی پس از فرآوری، می‌توانند به میان‌وعده‌های سالم تبدیل شوند.

بیشتر بخوانید: دانشمندان موفق به کشف فسیل اژدها در جنوب چین شدند

دستکاری سیب‌زمینی برای تولید چیپس غیرسرطان زا

صنعت سیب‌زمینی با درآمد سالانه تنها در آمریکا 240 میلیون دلار، در هیچ زمانی تقاضا برای این محصول در غذاها و اشکال مختلف کاهش نمی‌یابد. به همین دلیل، بخشی از محصولات سیب‌زمینی برای پاسخ به تقاضا همواره در یخچال نگهداری می‌شوند.

اما به دلیل ویژگی‌های زیستی معمول در سبزیجات ریشه‌ای، نگهداری در دمای پایین باعث فعال شدن یک مکانیسم می‌شود که نشاسته را به قند تبدیل می‌کند. سیب‌زمینی‌هایی که از سرما شیرین شده‌اند، هنگام پخت تیره و ناخوشایند می‌شوند.

متأسفانه، سیب‌زمینی‌های تیره و ناخوشایند ممکن است حاوی آکریل‌آمید باشند که یک ماده با خطرات سرطان‌زای است. جیانگ و دوشس به این مشکل پرداخته‌اند و ژنی را کشف کرده‌اند که با کاهش دما، تولید قند را فعال می‌کند. این بدان معناست که سیب‌زمینی‌هایی که ژن اینوِرتاز واکوئلی (آنزیم تولید قند) یا VInv در آن‌ها خاموش شده است، می‌توانند بدون نگرانی از تجمع آکریل‌آمید در سردخانه نگهداری شوند.

این نوع سیب‌زمینی‌ها می‌توانند بدون نیاز به جلوگیری از تجمع آکریل‌آمید، به‌طور طبیعی پخته شوند. این امر به تولیدکنندگان این امکان را می‌دهد که در زمان و هزینه خود صرفه‌جویی کنند. به علاوه، چیپس‌های ترد و طلایی برای مصرف‌کنندگان جذابیت بیشتری دارند.

جیانگ که بیش از دو دهه به تحقیق در زمینه سیب‌زمینی اختصاص یافته است، اظهار می‌کند که آن‌ها ژن خاصی را شناسایی کرده‌اند که مسئول شیرین‌شدن در اثر سرما است و سپس عنصری را که در دمای پایین این ژن را فعال می‌کند، کشف کرده‌اند. این تحقیقات به ساختن سیب‌زمینی‌هایی منجر شده که به‌طور طبیعی مقاوم به شیرین‌شدن در اثر سرما هستند و ترکیبات سمی تولید نمی‌کنند.

اوضاع به گونه‌ای است که تولید انبوه این نوع سیب‌زمینی‌ها در آینده نزدیک امکان‌پذیر خواهد بود. جیانگ و دوشس در گلخانه دانشگاه میشیگان در حال توسعه تکنیک‌های کشت این نوع سیب‌زمینی هستند و یافته‌های آن‌ها راه را برای تغییر ژنتیکی هدفمند سیب‌زمینی‌ها به منظور تولید محصولاتی بی‌سرطان باز کرده است.

بیشتر بخوانید: 

نظرات خود را درباره‌ی دستکاری سیب‌زمینی برای تولید چیپس غیرسرطان زا با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید.

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید