0

توسعه یک پانکراس مصنوعی که دیابت را با اپلیکیشن موبایلی کنترل می‌کند

توسعه یک پانکراس مصنوعی که دیابت را با اپلیکیشن موبایلی کنترل می‌کند
بازدید 43


به‌تازگی محققان موفق به ساخت یک پانکراس مصنوعی با نام سیستم حلقه بسته شده‌اند که توانایی کمک به کنترل قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع یک را دارد.

براساس گزارشی از اینترستینگ انجینرینگ، تمامی عملکرد این عضو مصنوعی بدن انسان مشابه و با الهام از فرایندهای پانکراس واقعی خواهد بود. بنابراین با چنین فناوری که با کمک سیستمی امکان نصب روی گوشی‌های هوشمند را دارد؛ اندازه‌گیری میزان قند خون این افراد و بررسی آن امکان‌پذیر است. علاوه بر این، امکان ورود میزان تخمینی کربوهیدرات مصرفی افراد در یک وعده غذایی نیز در اپ برای بیماران فراهم است.

بیشتر بخوانید: دستکش هوشمند BrailleWear برای آموزش خط بریل به نابینایان معرفی شد

نحوه عملکرد پانکراس مصنوعی

اولین بار این فناوری سال گذشته در سرویس سلامت ملی انگلیس مورد آزمایش قرار گرفت و فرایند نصب آن در بدن صدها بزرگسال و کودک مبتلا به دیابت نوع یک در این کشور انجام پذیرفت. نتایج آزمایش‌ها نمایانگر مدیریت موفق بیماری از سوی این فناوری نسبت به دستگاه های موجود دیگر بود. در مرحله بعد این فناوری از سوی انستیتو ملی ارتقا بهداشت و مراقبت انگلیس (NICE) مورد تایید قرار گرفت.

این سیستم از طریق یک حسگر گلوکز زیر پوستی به صورت خودکار اقدام به تخمین میزان قند خون می‌کند. در طرف دیگر میزان تزریق انسولین به بدن با یک الگوریتم و به کمک یک پمپ کنترل می‌شود. بنابراین با چنین فناوری دیگر افراد مبتلا به دیابت نوع یک نباید به طور مداوم نگران تزریق دستی و منظم انسولین برای تنظیم قند خون خود باشند.

پانکراس مصنوعی

البته این دستگاه به خصوص از نظر قیمتی ایده‌آل نبوده زیرا بهای آن جهت استفاده عمومی برای کاهش هزینه‌های مراقبتی بیماران دیابتی مبتلا به نوع یک کمی خارج از توان آن‌ها است. از همین روی NICE از سیستم سلامت ملی انگلیس درخواست عرضه آن با قیمتی ارزان‌تر را داشت. در حال حاضر قیمت این ابزار هوشمند 7025 دلار عنوان شده است.

گفتنی است که این فناوری تنها راه کنترل دیابت نبوده و در ژوئن 2022 میلادی (خرداد 1401) طبق تلاش محققان در دانشگاه ETH زوریخ در کشور سوئیس موفق به ساخت یک دستگاه حاوی سلول‌های انسانی مهندسی شدند که ایمپلنت مستقیماً وارد زیر پوست خواهد شد. این ایمپلنت در موش‌های مبتلا به دیابت نوع یک امکان حفظ سطح قند خون را در وضعیت نرمال فراهم خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره نحوه عملکرد پانکراس مصنوعی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با مجله خبری آی تی و دیجیتال دنبال کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید