0

توسعه نوعی پودر تصفیه آب که در 60 ثانیه و در برابر نور خورشید عمل می‌کند

توسعه نوعی پودر تصفیه آب که در 60 ثانیه و در برابر نور خورشید عمل می‌کند
بازدید 82


پژوهشگران به‌تازگی اقدام به توسعه پودر تصفیه آب کرده‌اند که با نور خورشید فعال شده و در عرض 60 ثانیه آب را تصفیه و آبی شفاف را ارائه خواهد کرد.

به گزارش نیواطلس، دانشمندان دانشگاه استنفورد و آزمایشگاه شتاب‌دهنده ملی SLAC آمریکا به پودری دست یافته‌اند که از نانوپره‌های اکسید آلومینیوم، سولفید مولیبدن، مس و اکسید آهن تهیده شده است. این مواد با سهولت کافی در دسترس بوده و هزینه دستیابی به آن‌ها پایین و مقرون به‌صرفه است. افزون‌براین، صرفاً با مقدار کمی از این پودر تصفیه آب، حجم قابل‌توجهی از آب تمیز را دریافت می‌کنید.

سرمایه گذاری پرسود و تضمینی دلاری

حالا با این ابداع جدید محققان درصورتی که به طبیعت بروید؛ صرفاً با یک بطری شفاف می‌توانید از هر چشمه و رودخانه‌ای آب بردارید و به مصرف برسانید. نحوه عملکرد این تصفیه‌کننده آب به نوعی بوده که بلافاصله در مقابل پرتوهای فرابنفش نور خورشید فعال شده و تنها در عرض یک دقیقه آب آشامیدنی را به شما را تحویل می‌دهد.

به‌نظر می‌رسد این روش برای مکان‌هایی که دسترسی به آب تمیز وجود ندارد یا حتی برای ماجراجویانی که به طبیعت می‌روند، کارآمد باشد. نتایج پژوهش‌های این گروه در مجله Nature Water منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: سازمان بهداشت جهانی: برای یک پاندمی مرگبارتر از کرونا آماده باشید!

ساخت پودر تصفیه آب با هزینه مقرون‌به‌صرفه

هنگامی که این پودر به آب موجود در یک محفظه شفاف افزوده شده و در برای نور خورشید قرار می‌گیرد، سولفید مولیبدن و مس فوتون‌های نور را جذب خواهد کرد و سپس شبیه به یک نیمه‌رسانا به آن‌ها امکان آزادسازی الکترون را می‌دهد. سپس این الکترون‌ها توانایی واکنش با آب را دارند و پراکسید هیدروژن و رادیکال‌های هیدروکسیل را ایجاد می‌کنند تا با ازبین‌بردن غشای بیرونی باکتری‌ها، آن‌ها را از بین ببرند.

پودر تصفیه آب

هنگامی که فرایند تصفیه تکمیل شد، باقی‌مانده پراکسید هیدروژن و رادیکال‌های هیدروکسیل به آب و اکسیژن تجزیه خواهند تا این آب قابل آشامیدن شود. با توجه به وجود اکسید آهن، این نانوپره‌ها به‌وسیله آهنربا قابل بازیابی هستند.

محققان در آزمایش‌های خود مقدار کمی از این پودر را به 200 میلی‌لیتر آب که به‌ازای هر میلی‌لیتر با حدود یک میلیون باکتری E. Coli آلوده شده بود، ادغام کردند. سپس این آب در دمای اتاق به مدت 60 ثانیه در برابر نور طبیعی خورشید بوده است. نتیجه این پژوهش این بود که دیگر هیچ باکتری زنده‌ای در آن مشاهده نشد. به ادعای محققان این پودر توانایی استفاده تا 30 بار دیگر برای تصفیه آب را دارند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص اختراع جدیدترین پودر تصفیه آب چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با مجله خبری آی تی و دیجیتال دنبال کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید