0

تورم در ایران از ونزوئلا سبقت گرفت

تورم در ایران از ونزوئلا سبقت گرفت
بازدید 212


نرخ تورم در ایران در خردادماه 1401 حتی از نرخ تورم در ونزوئلا نیز بیشتر شد. نرخ تورم در خرداد ماه حتی نسبت به ماه پیش نیز رشد قابل توجهی داشت.

مستر بلیط

سال‌های متوالی واحد پول کشور ونزوئلا به دلیل تورم افسارگسیخته، یکی از بی‌ارزش‌ترین واحد پول در دنیا محسوب می‌شد. اکنون اما به نظر می‌آید نرخ تورم ایران از نرخ تورم بی حد و مرز در ونزئلا نیز پیشی گرفته است؛ اتفاقی که ارزش پول ملی کشور را با خطر بی‌ارزش شدن بسیاری مواجه می‌کند.

بیشتر بخوانید: تاثیر نرخ تورم خرداد ماه بر زندگی و قدرت خرید مردم چه بود؟

نرخ تورم در ایران بیش از نرخ تورم ونزوئلا شد

نرخ تورم ایران از نرخ تورم ونزوئلا نیز پیشی گرفته است در حالی که ونزوئلا یکی از بالاترین نرخ‌های تورم در جهان و بی‌ارزش ترین پول‌های جهان را داشت. با افزایش نرخ تورم در ایران شاهد کاهش قدرت خرید مردم در خصوص کالاهای اساسی از جمله اقلام خوراکی و آشامیدنی هستیم.

نرخ تورم در ایران بیش از نرخ تورم ونزوئلا شد

شاخص تورم در خردادماه حتی از اردیبهشت ماه نیز با افزایش 8.7 واحد درصدی به میزان قابل توجهی بیشتر بود. آمار نشان می‌دهد تورم ماه خرداد در ایران با 13.2 درصد دو برابر تورم ماه می در ونزوئلا بوده است در حالی که ونزوئلا خود تورمی 6.5 درصدی را ثبت کرده.

نرخ تورم نقطه‌ای در خرداد ماه 1401 نیز به عدد 52.5 درصد رسیده است؛ به این معنا که خانوارهای کشور به طورر میانگین 52.5 درصد بیشتر از خرداد 1400 (آخرین فصل کاری دولت روحانی) برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

نرخ تورم نقطه‌ای در کشور بیشتر شامل اقلام خوراکی و آشامیدنی می‌شود. به طور دقیق‌تر گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنیها و دخانیات» با افزایش 32.2 واحد درصدی به 81.6 درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با افزایش 2.8 واحد درصدی به 36.8 درصد رسیده است. نرخ تورم نقطه‌ای خردادماه 1401 در مقایسه با ماه قبل نیز 13.2 واحد درصد افزایش داشته است.

بررسی‌های نرخ تورم نطه‌ای در خردادماه 1401 نسبت به اردیبهشت همین سال نشان دهنده افزایش 51.4 درصد است. این عدد نماینگر افزایش 12.2 واحد درصدی در خردادماه نسبت به اردیبهشت است. گفتنی است نرخ تورم نقطه‌ای برای خانوارهای روستایی هم 58.2 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 18.1 واحد درصد افزایش داشته است.

نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور به چه میزان بوده است؟

نرخ تورم در ایران بیش از نرخ تورم ونزوئلا شد

پیش از بررسی نرخ تورم سالانه خرداد ماه باید بگوییم که نرخ تورم سالانه درواقع درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است.

اکنون گفتنی است که نرخ تورم سالانه خرداد ماه 1401 برای خانوارهای کشور به 39,4 درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، 0.7 واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

هم‌چنین نرخ تورم سالانه برای خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب 38.9 درصد و 41.8 درصد می‌باشد که برای خانوارهای شهری 0.6 واحد درصد افزایش و برای خانوارهای روستایی 1.0 واحد درصد افزایش داشته است

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص سبقت گرفتن تورم در ایران از ونزوئلا چیست؟ نظرات خود درباره نرخ بالای تورم را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید