0

تلسکوپ فضایی جیمز با کاویدن کهکشان قدیمی‌ترین سیاهچاله‌ جهان را کشف کرد

تلسکوپ فضایی جیمز با کاویدن کهکشان قدیمی‌ترین سیاهچاله‌ جهان را کشف کرد
بازدید 7

[ad_1]

تلسکوپ فضایی جیمز وب، دوردست‌ترین و قدیمی‌ترین سیاهچاله‌ که تاکنون توسط بشر مشاهده شده را کشف کردند. این سیاهچاله‌ فقط 400 میلیون سال پس از حدود 13/8 میلیارد سال پیش از مه‌بانگ به وجود آمده است که می‌تواند به توضیح چگونگی رشد سریع سیاهچاله‌های جرم بزرگ در کهکشان‌ها کمک کند.

این کشف می‌تواند یک گام اساسی در جهت درک درست از نحوه‌ی تکامل سیاهچاله‌های جرم بزرگ به اندازه‌ای که معادل میلیون‌ها میلیارد برابر جرم خورشید هستند، کمک کند.  محل وجود این سیاهچاله، در کهکشان باستانی GN-z11 واقع شده که فاصله‌ی نوری آن از ما حدود 13.4 میلیارد سال است.

بیشتر بخوانید: اولین ماموریت ایستگاه فضایی چین با موفقیت انجام شد

کشف قدیمی‌ترین سیاهچاله‌ کیهان توسط جیمز وب

شواهد نشان می‌دهند که قدیمی‌ترین سیاهچاله‌ کیهان تنها 400 میلیون سال پس از مه‌بانگ شکل گرفته باشد. جرم این سیاهچاله حدود 6 میلیون برابر جرم خورشید است و به نظر می‌رسد که با سرعتی پنج برابر از حدی که نظریه‌های فعلی آن را پایدار می‌دانند، از ماده‌ای کهکشانی اطراف خود تغذیه می‌شود.

رهبر تیم تحقیقات، روبرتو مایولینو، این کشف را به عنوان “یک پیشرفت بزرگ به سوی آینده” در زمینه علم سیاهچاله توصیف نموده و افزوده است: مشاهده چنین سیاهچاله‌ای با این اندازه جرمی از پدیده‌های جالب و مهم است که با توجه به زیبایی غنی از گاز در کهکشان‌های اولیه، این سیاهچاله‌ها به عنوان بوفه‌هایی برای تغذیه خود عمل کرده و مواد اطراف را به سرعت به داخل جذب می‌کنند.

دو مسیر اصلی برای تشکیل سیاه‌چاله‌های با جرم بزرگ در کیهان اولیه وجود دارد؛ آنها می‌توانند از فروپاشی ستارگان عظیم در پایان عمرشان به عنوان دانه‌های سیاه‌چاله کوچک ظاهر شوند یا به طور کامل از این مرحله بگذرند. اگر ابرهای گاز و غبار به سرعت یک دانه سیاه‌چاله سنگین با جرم چند میلیون برابر خورشید تبدیل شوند، این فرآیند میلیون‌ها یا میلیاردها سال تکامل ستارگان را به سرعت طی کرده و به رشد دانه‌های سیاه‌چاله و تشکیل سیاه‌چاله‌های پرجرم کمک می‌کند.

این کشف جدید نشان می‌دهد که این سیاه‌چاله با سرعتی پنج برابر از مقدار حد ادینگتون، ماده را از کهکشان خود جذب می‌کند. با ادامه این فرآیند، ممکن است این سیاه‌چاله با جرمی چند میلیون برابر خورشید، بسیار زودتر از چرخه عادی، در حدود 250 تا 370 میلیون سال پس از مه‌بانگ شکل بگیرد. این کشف نه تنها مسیرهای تکوین سیاه‌چاله را بررسی می‌کند بلکه نقش جدیدی برای تلسکوپ جیمز وب در کشف سیاه‌چاله‌های بیشتر در کیهان اولیه را ایجاد می‌کند. تیم تحقیقات همچنین به دنبال کشف دانه‌های کوچک سیاه‌چاله در دوران نخستین کیهان است. این تحقیقات در مجله “نیچر” منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: 

نظر شما درباره‌ی کشف قدیمی‌ترین سیاهچاله‌ کیهان چیست؟ لطفا دیدگاه خود را در بخش کامنت با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید.

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید