0

تلسکوپ جیمز وب تصاویری خیره‌کننده از کهکشان مارپیچی گرداب ثبت کرد

تلسکوپ جیمز وب تصاویری خیره‌کننده از کهکشان مارپیچی گرداب ثبت کرد
بازدید 57


به‌تازگی تلسکوپ فضایی جیمز وب تصاویر جدید و چشم‌نوازی از کهکشان مارپیچی گرداب منتشر کرده که هر ناظری را به شگفتی وامیدارد.

اخیراً تلسکوپ فضایی جیمز وب تصاویر خیره‌کننده جدیدی به ثبت رسانده که امکان ارائه نگاهی به یک کهکشان مارپیچی گرداب در فاصله 27 میلیون سال نوری زمین را فراهم می‌سازد. این کهکشان که تحت عنوان «کهکشان گرداب» یا «مسیه 51» یا NGC 5194 هم نامیده می‌شود، یکی از مشهورترین اجرام کیهانی محسوب می‌شود و هم‌اکنون به‌شکلی بسیار متفاوت از سوی این رصدخانه فضایی تصویربرداری شده است.

این رصدها تحت عنوان قسمتی از مشاهدات برنامه «بازخورد خوشه‌های ستاره‌ای فراکهکشانی درحال‌ظهور» (FEAST) شکل گرفته تا تعاملات میان بازخوردهای ستاره‌ای و ایجاد ستاره‌ها در محیط خارج از کهکشان ما را ترسیم کنند.

بیشتر بخوانید: تماشا کنید: تصویر جذاب جیمز وب از دورترین ستاره شناخته شده در کیهان! [+عکس]

تصاویر هیجان‌انگیز کهکشان مارپیچی گرداب

در ابتدا شایان ذکر است که تلسکوپ فضایی هابل سال‌ها پیش تصویری را از کهکشان مارپیچی مسیه 51 منتشر کرد که آن را در زیر می‌توانید مشاهده کنید. از همان هنگام، دانشمندان مشغول برنامه‌ریزی جهت تهیه تصاویر پرجزئیات‌تر از این کهکشان بودند تا درنهایت با تلسکوپ جیمز وب به این امر جالب توجه دست پیدا کردند.

کهکشان مارپیچی گرداب

حالا تصویر زیر ترکیب داده‌های دو ابزار NIRCam و MIRI تلسکوپ فضایی جیمز وب به‌تصویر کشیده شده و جزئیاتی عجیبی را درکنار ویژگی‌های پنهان در بازوهای این کهکشان نمایش می‌دهد. این تصویر به شکل مناسبی تراکم غبار گرم در امتداد بازوهای کهکشان مارپیچی گرداب را ترسیم کرده است.

کهکشان مارپیچی گرداب

همچنین در مرکز تصویر پایینی نورهایی به رنگ سفید و آبی قابل مشاهده بوده که از ستارگان و غبار تشکیل شده‌اند و بیشتر در مرکز این کهکشان متمرکز هستند. نواحی نارنجی و زرد هم مناطقی از گاز یونیزه را نمایش خواهند داد که از خوشه‌های ستاره‌ای جوان ایجاد شده‌اند. این تصویر توسط ابزار NIRCam به‌دست آمده است.

کهکشان مارپیچی گرداب

بااین‌وجود در تصویر زیر که به‌وسیله ابزار MIRI تهیه شده، اوضاع اندکی تفاوت دارد. در این تصویر نواحی فشرده زردرنگ نمایانگر خوشه‌های ستاره‌ای جوان بوده و رشته‌های درخشان موجود در تصویر، بازوهای کهکشان هستند. علت تفاوت بزرگ این تصویر با تصویر NIRCam در این است که این ابزار از ذرات و مولکول‌های غبار نور خاصی را به‌دست می‌آورد.

کهکشان مارپیچی گرداب

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص جدیدترین تصاویر کهکشان مارپیچی گرداب چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با مجله خبری آی تی و دیجیتال دنبال کنید.

.

منبع: دیجیاتو

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید