0

تصویب پیش‌نویس قانون هوش مصنوعی توسط اتحادیه اروپا

تصویب پیش‌نویس قانون هوش مصنوعی توسط اتحادیه اروپا
بازدید 35

[ad_1]

تصویب پیش‌نویس قانون هوش مصنوعی توسط اتحادیه اروپا انجام شد و بی‌‌شک با تصویب این قانون، نخستین گام برای قانونمند‌شدن هوش مصنوعی برداشته می‌شود.

اتحادیه اروپا براساس یک تصمیم جمعی، تصویب پیش‌نویس قانون هوش مصنوعی را در دستور کار قرار داد. بدین‌وسیله تمامی سیستم‌های بیومتریک و اسکن تشخیص چهره از راه دور، ممنوع خواهند شد. البته این اتحادیه با تصویب قانون ذکر شده فقط یک هدف را در ذهن می‌پروراند که آن‌هم قانون‌‌مندسازی تکنولوژی هوش مصنوعی است؛ اما طبق این قانون شرکت‌های هوش مصنوعی نیز باید وظایفی را انجام دهند که جزئیات آن را در ادامه می‌خوانید.

سرمایه گذاری پرسود و تضمینی دلاری

بیشتر بخوانید: ممنوعیت استفاده از تجهیزات هواوی در زیرساخت 5G اتحادیه اروپا به زودی تصویب می‌شود!

تصویب پیش‌نویس قانون هوش مصنوعی توسط اتحادیه اروپا

قانونگذاران اتحادیه اروپا با تصویب پیش‌نویس قانونی موسوم به «قانون هوش مصنوعی» (AI Act) گام بزرگی در جهت تنظیم قوانین استفاده از سیستم‌های هوش‌مصنوعی در منطقه اروپا برداشته‌اند. به احتمال زیاد نسخه نهایی این قانون تا اواخر امسال منتشر خواهد شد و اگر به شکل فعلی خود اجرا شود، اتحادیه اروپا استفاده از سیستم‌های بیومتریک لحظه‌ای و از راه دور مانند اسکن تشخیص چهره را ممنوع خواهد کرد.

براساس گزارش انگجت، دستگاه‌هایی که رفتارهای شناختی را دستکاری می‌کنند، مانند اسباب‌بازی‌های دارای صدا که به‌نوعی باعث تشویق رفتارهای خطرناک در کودکان می‌شوند و همچنین فناوری‌هایی که افراد را براساس وضعیت اجتماعی-اقتصادی یا ویژگی‌های شخصی طبقه‌بندی می‌کنند نیز طبق این قانون ممنوع خواهند شد.

علاوه بر این، فناوری‌هایی که «خطرناک» در نظر گرفته می‌شوند، مانند سیستم‌های هوش مصنوعی برای شناسایی عوامل بیومتریک باید در پایگاه داده اتحادیه اروپا ثبت شوند.

قانون هوش مصنوعی، اولین‌بار در آوریل سال 2021 توسط کمیسیون اروپا پیشنهاد شد. البته در آن زمان، سیستم‌های بیومتریک در مدل‌های هوش‌ مصنوعی مولد محبوبیت زیادی نداشت و اکنون با افزایش محبوبیت آن‌ها، درخواست‌های برای تنظیم قانون هوش مصنوعی نیز افزایش یافته است.

تصویب پیش‌نویس قانون هوش مصنوعی توسط اتحادیه اروپا

وظایف شرکت‌های هوش مصنوعی طبق این قانون

نسخه‌ای که اکنون قانون‌گذاران به آن رأی داده‌اند، شامل قوانینی برای شرکت‌های مولد هو‌ش مصنوعی مانند OpenAI می‌شود و آن‌ها را ملزم می‌کند که محتواهای تولید شده توسط هوش مصنوعی را افشا کنند. همچنین این شرکت‌ها باید اطمینان داشته باشند که مدل‌های زبان بزرگ آن‌ها، محتوای غیرقانونی تولید نکنند. علاوه بر این، باید خلاصه‌ای از داده‌های دارای حق کپی‌رایت مورد استفاده برای آموزش مدل‌های خود را منتشر کنند.

با وجود تمام این موارد، هنوز نمایندگان پارلمان اروپا، کمیسیون اروپا و شورای اتحادیه اروپا باید درباره جزئیات نسخه نهایی این قانون مذاکره کنند. بنابراین، ممکن است برخی جنبه‌های آن تغییر کند یا بندهای دیگری مانند اجازه استفاده از سیستم‌های تشخیص چهره برای اهداف امنیت ملی به آن اضافه شوند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ تصویب پیش‌نویس قانون هوش مصنوعی توسط اتحادیه اروپا چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید