0

تشکیک رئیس سابق برنامه فضایی روسیه درباره فرود آمریکایی‌ها روی ماه ؛ چطور قادر به تکرارش نیستند؟

تشکیک رئیس سابق برنامه فضایی روسیه درباره فرود آمریکایی‌ها روی ماه ؛ چطور قادر به تکرارش نیستند؟
بازدید 92


رئیس سابق برنامه فضایی روسیه مدرکی مبنی‌بر عدم فرود آمریکایی‌ها روی ماه پیدا کرده است. آیا ناسا واقعاً توانسته بر روی ماه فرود آید یا قضیه به کل دروغ است؟

دیمیتری روگوزین، مدیرکل سابق روسکاسموس سازمان فضایی روسی، به طرح سؤالی بحث‌برانگیز پرداخته و گفته است که آیا فرود آمریکایی‌ها روی ماه حقیقت داشته است یا خیر. این سیاست‌مدار روسی مدعی است که درخصوص فرود آمدن ناسا بر روی سطح ماه مدرکی وجود ندارد و احتمالاً این اتفاق رخ نداده است چرا که اگر ناسا موفق به انجام این مأموریت شده است، پس چرا برای بار دوم نمی‌تواند فضانوردان را راهی ماه کند؟ این سوال، مسئله ایست که بارها توسط افراد مختلف بیان شده است.

سرمایه گذاری پرسود و تضمینی دلاری

بیشتر بخوانید: ناسا مدعی برقراری ارتباط با فرازمینی‌ها تا 2029 شد!

فرود آمریکایی‌ها روی ماه مورد تشکیک قرار گرفت

دیمیتری روگوزین، نزدیک به یک سال پیش از سمت مدیرکلی روسکاسموس، سازمان فضایی روسیه برکنار شد. وی در این مدت، زمان زیادی را در نزدیکی خط مقدم تهاجم روسیه به اوکراین گذرانده و مطالبی با شور ملی‌گرایانه و تهدیدآمیز در حساب تلگرام خود به اشتراک گذاشته است.

بااین‌حال، این سیاستمدار جنجال‌برانگیز روس هنوز در حساب کاربری رسانه‌ اجتماعی خود درباره‌ فضا اظهارنظر می‌کند. به‌گزارش ارز تکنیکا، او به‌تازگی این پرسش را مطرح کرده که آیا ایالات متحده واقعا فضانوردان را روی ماه فرود آورده است یا خیر.

به‌نقل از روگوزین، او درطول چهار سال ریاست خود بر روسکاسموس از تیم تحت مدیریتش خواست تا بررسی کند که آیا ناسا در اواخر دهه‌ی ۱۹۶۰ و اوایل دهه‌ ۱۹۷۰ واقعاً ۱۲ فضانورد را روی ماه فرود آورد یا خیر. وی همچنین افزود:

برای من روشن نیست که چگونه ایالات متحده در آن سطح از پیشرفت فناوری دهه‌ ۶۰ قرن گذشته، کاری را انجام داد که اکنون همچنان قادر به انجامش نیست.

فرود آمریکایی‌ها روی ماه مورد تشکیک قرار گرفت

روگوزین نوشت در واکنش به این پرسش‌ها، دانشگاهیان و هواداران ناسا در روسکاسموس که نمی‌خواستند همکاری با آژانس فضایی آمریکا در ایستگاه فضایی بین‌المللی تضعیف شود، پاسخ‌های خشمگینانه‌ای برای او فرستادند. روگوزین ادعا می‌کند که نسخه‌ای از کتاب الکسی لئونوف، کیهان‌نورد مشهور روس را به‌عنوان تنها مدرک برای فرود دریافت کرده است.

در پایان آن تحقیق و تفحص، روگوزین گفت معتقد نیست که آمریکایی‌ها روی ماه فرود آمده‌اند، بلکه باور دارد که آن‌ها موفق شده‌اند به «ساختار» سازمان فضایی روسیه نفوذ کنند.

تردیدهای روگوزین در مورد برنامه آپولو درطول سال‌های حضورش در روسکاسموس علنی نشد؛ اما براساس دلایل بسیار، ناسا و همکاران بین‌المللی‌اش سبک مدیریت او را تحمل‌ناشدنی می‌دانستند. او فضانوردان آمریکایی را مسخره می‌کرد، بارها تهدید کرد که روسیه را از همکاری در ایستگاه فضایی خارج می‌کند و تلاش کرد از این سازه‌ بین‌المللی برای اهداف تبلیغاتی استفاده کند. درنتیجه وقتی وی سال گذشته از ریاست روسکاسموس برکنار شد،، ناسا احساس خوشایندی به این اتفاق داشت.

اما چرا اکنون نمی‌توان اظهارنظر روگوزین را نادیده گرفت؟ به‌باور اریک برگر، سردبیر فضا در ارز تکنیکا دو دلیل خوب برای آن وجود دارد.

اول اینکه روگوزین درحال واردشدن به جریان رو به رشد انکارکننده‌ فرود روی ماه است. به‌نظر می‌آید که شک‌وتردیدها در مورد اینکه آیا ناسا واقعا نیم‌قرن پیش توانسته چنین کاری را انجام دهد یا نه، به‌طور فزاینده‌ای رو به افزایش است و روگوزین قصد دارد با بهره‌گیری از این جریان، احساسات ضدآمریکایی را تقویت کند. این انکارگرایی را باید به رسمیت شناخت و با استدلال منطقی رد کرد.

دوم، روگوزین درحالی فرود ناسا روی ماه را انکار می‌کند که روس‌ها این اتفاق را در زمان واقعی از روی زمین مشاهده کردند و حتی فضاپیمایی درحال گردش به‌دور ماه داشتند. ادعای روگوزین مبنی بر اینکه تنها مدرک قابل ارائه برای فرود روی ماه، کتابی از لئونوف بود، بی‌اساس است. درواقع همزمان با ماموریت آپولو ۱۱ در سال ۱۹۶۹، شوروی یک مأموریت بازگشت نمونه از ماه را با عجله انجام داد. این ماموریت با نام لونا ۱۵ قصد داشت چند صد گرم خاک ماه را درست پیش از بازگشت فضانوردان ناسا به زمین آورد تا توجهات را از آن ماموریت تاریخی پرت کند.

فرود آمریکایی‌ها روی ماه مورد تشکیک قرار گرفت

وقتی آپولو ۱۱ به مدار ماه رسید و نیل آرمسترانگ و باز آلدرین به سطح قمری رفتند، فضاپیمای لونا ۱۵ در مدار ماه قرار داشت. حتی برخی گفتگوهای غیررسمی بین ناسا و سازمان فضایی شوروی انجام شد تا اطمینان حاصل شود که دو فضاپیما در ارتباطات بین ماه و زمین دچار اختلال نمی‌شوند. به‌طور خلاصه، روس‌ها از نزدیک فرود آمریکا روی ماه را تماشا کردند و به‌خوبی می‌دانستند که ناسا چه کاری انجام داده است.

لونا ۱۵ چند ساعت پیش از برخاستن آرمسترانگ و آلدرین از روی ماه به‌منظور بازگشت به زمین، روی سطح قمری سقوط کرد. با این اتفاق، مسابقه‌ فضایی به پایان رسید.

با این حال، شک و گمان‌هایی که پیرامون این قضیه وجود دارند، روز به روز پررنگ‌تر می‌شوند. باید دید آیا ناسا می‌تواند حضور خود بر روی کره ماه را اثبات کند یا روس‌ها حرف خود را به کرسی خواهند نشاند؟

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص نظریه رئیس سابق برنامه فضایی روسیه درباره عدم فرود آمریکایی‌ها روی ماه چیست؟ نظرات خود را با ما در میان گذاشته و اخبار فناوری را از مجله خبری آی تی و دیجیتال دنبال کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید