0

تشخیص ژن‌های بیماری‌زا با هوش مصنوعی گوگل

تشخیص ژن‌های بیماری‌زا با هوش مصنوعی گوگل
بازدید 47

[ad_1]

مدل جدید طراحی شده گوگل برای تشخیص ژن‌های بیماری‌زا با هوش مصنوعی آلفامیسنس نام دارد. این مدل با 89% اطمینان، تمام بیماری‌های ممکن را که مربوط به اشتباهات ژنی هستند، تشخیص می‌دهد.

میزان 89% اطمینان مدل آلفامیسنس قابل مقایسه با یک‌دهم درصد کل انواع اشتباه که متخصصان انسانی آن‌ها را طبقه‌بندی کرده‌اند، است.

اشتباه در دی.ان.ای زمانی رخ می‌دهد که یکی از حروف ترکیب نوکلئوتید تغییر کند و جهش اتفاق می‌افتد و باعث تولید آمینواسیدهای اشتباه می‌شود. این اتفاق می‌تواند پیامدهای مخربی برای بدن داشته باشد.

بیشتر بخوانید: علت راه رفتن انسان روی دو پا این ژن‌های خاص هستند

تشخیص ژن‌های بیماری‌زا با هوش مصنوعی

بخش خطرناک اینگونه است که هرفرد به طور معمول 9 هزار نوع اشتباه دارد. اما ممکن است برخی از آن‌ها باعث بیماری‌های ژنتیکی شوند.

آلفامیسنس جدید، اطلاعات موجود در مورد انواع اشتباه و میزان فراوانی آن‌ها در انسان و پستانداران نزدیک به انسان را بررسی کرده است. هرچند که این مورد به ندرت دیده می‌شود، ولی همین موارد را هم در دسته بیماری‌زا قرار داد و از اطلاعات برای تجزیه و تحلیل این توالی‌های پروتئینی استفاده کرد و نه‌تنها احتمال بروز مشکل را اعلام کرد، بلکه میزان اطمینان از آن را نیز مشخص کرد.

تشخیص ژن‌های بیماری‌زا با هوش مصنوعی

به گفته گوگل، این سیستم جدید و هزینه بالا و سرعت پایینی دارد اما با این حال به پژوهشگران امکان می‌دهد آن نتایج را برای هزاران پروتئین هم‌زمان «نمایش بدهند» و به این تکنولوژی به آن‌ها کمک کند تصمیم بگیرند کجا تمرکز کنند.

این شرکت از سیستم‌هایش برای انتشار فهرستی وسیع از جهش‌های «اشتباه» استفاده کرد تا پژوهشگران بتوانند از تاثیر آن‌ها مطلع شوند. این تغییرات در برخی مواقع می‌توانند باعث بیماری‌هایی مانند کم‌خونی داسی شکل و سرطان شود و فهم آن‌ها برای پژوهشگرانی که درباره راه‌های درمان یا پیشگیری از این بیماری‌ها مطالعه می‌کنند، اهمیت بسیار زیادی دارد.

درباره این پژوهش در مقاله‌ای جدید که با نام «پیش‌بینی دقیق اثر نوع اشتباه در سطح پروتئوم با آلفامیسنس» منتشر شده، توضیحات کامل داده شده است. این شرکت رمزهای موجود در سیستم هوش مصنوعی را منتشر خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه  شما در مورد تشخیص ژن‌های بیماری‌زا با هوش مصنوعی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با مجله خبری آی تی و دیجیتال دنبال کنید.

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید