0

تحقیقات جدید: جوانان ترنسجندر 400 درصد بیشتر در معرض اختلال خواب هستند!

تحقیقات جدید: جوانان ترنسجندر 400 درصد بیشتر در معرض اختلال خواب هستند!
بازدید 62

[ad_1]

نتایج منتشر شده در مجله کلینیکال اسلیپ مدسن (Clinical Sleep Medicine) نشان می‌دهد که جوانان ترنسجندر (تراجنسیتی) 4/5 برابر بیشتر احتمال بی‌خوابی و سه برابر بیشتر احتمال ابتلا به آپنه خواب یا سایر اختلال خواب دارند.

مطالعه‌ای که توسط دانشکده پزشکی میشیگان (Michigan Medicine) انجام شده حاکی از آن است که نوجوانان و جوانان تراجنسیتی (Transgender) و ناهم‌نوا جنسیتی (Gender-nonconforming) چهار برابر بیشتر از جوانان هم‌سوجنسیتی (Cisgnder) در معرضِ ابتلا به اختلال خواب هستند. این مطالعه، اطلاعات بیش از 1/2 میلیون شخص 12 تا 25 ساله را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است؛ از جمله 2603 اشخاصی که به عنوان تراجنسیتی یا ناهم‌نوا جنسیتی شناخته می‌شدند.

بیشر بخوانید: گجت SleepSure برای بهبود و مدیریت خواب نوزاد معرفی شد

اختلال خواب در جوانان ترنسجندر و هم‌سوجنسیتی

این مطالعه نشان داد که افرادی که تحت درمان‌های تطبیق جنسیتی قرار می‌گیرند، کمتر دچار اختلالات خواب می‌شوند، که نشان‌دهنده یک اثر محافظتی بالقوه نیز هست.

اختلال خواب

رونالد گاویدیا، نویسنده مسئول و پزشک متخصص خواب از دانشگاه میشیگان می‌گوید که سلامت خواب به ندرت در جوانان تراجنسیتی و ناسازگار با جنسیت مورد بررسی قرار گرفته است، اما این نتایج تعداد قابل توجهی از افراد مبتلا به اختلالات خواب را نشان می‌دهد که کیفیت خواب‌شان تحت تأثیر قرار گرفته است.

«با توجه به شیوع بالایِ اختلالاتِ خواب در رابطه با جوانان هم‌سوجنسیتی، پزشکان باید به غربالگری و آزمایش این جمعیت بپردازند تا این اختلالات را در نظر داشته باشند» – گاویدیا

هم‌چنین گزارش‌های مربوط به نوجوانان و بزرگسالان تراجنسیتی نیز حاکی از شیوع بالای علائم افسردگی و اضطراب در میان ایشان است که هم بر کیفیت خواب و  هم سلامتی‌اِشان تأثیر می‌گذارد. پژوهشگران بر این باورند که سلامت روانی نامطلوب ممکن است الگوی کلیدی بین افراد تراجنسیتی و ناهم‌نوا جنسیتی و بی‌خوابی آن‌ها باشد.

بیشتر بخوانید: پژوهش جدید از تاثیر باغبانی بر سلامت روان و کاهش خطر ابتلا به سرطان پرده برداشت!

چرا افراد ترنسجندر بیشتر در معرض اختلال خواب هستند؟

ترنسجندر

[بخشی از این دلیل به خاطر آن است که  بخش اعظم جامعه، یعنی افراد هم‌سوجنسیتیِ زن و مرد، چنین انسان‌هایی را از جامعه طرد کرده و اغلب نیز هویت ایشان را نادیده می‌گیرند. چنین رفتارهایی مطمئناً هر انسانی را به کام افسردگی و اضطراب می‌کِشاند. چون مدامِ می‌بایست در پِی این باشند که فلان و بهمان کار آیا مطابق میل سرکار و عالیجنابان زن و مردِ هم‌سوجنسیتی هست یا خیر!]

گالیت لیوی دونیتز (Galit Levi Dunietz)، نویسنده ارشد و استادیار نورولوژی می‌گوید:

«ناسازگاری‌های هویت‌های تراجنسیتی و ناهم‌نوا جنسیتی ممکن است مقدم بر اختلالات سلامت روان باشد و  هر دو نیز ممکن است بر اختلالات خواب تأثیر بگذارند.»

از بین جوانان تراجنسیتی در این مطالعه، بیش از نیمی از آن‌ها درمان تطبیق جنسیت (Gender-affirming) را دنبال کرده بودند. و نشان از آن داشت که احتمال ابتلا به اختلال خواب در این گروه بیشتر از نیمی از افراد تراجنسیتی بود که درمان [تطبیق جنسیت] را دنبال نکرده بودند.

نتیجه‌گیری پژوهش

نویسندگان نتیجه می‌گیرند که درمان تطبیق جنسیتی می‌تواند در برابر بدتر شدن سلامت خواب ناشی از استرس‌های روانی ناشی از تعصب و تبعیض علیه جامعه تراجنسیتی، محافظت نماید.

گاویدیا گفت:

«از آنجایی که اختلالات خُلقی و بی‌خوابی رابطه‌ای دو طرفه دارند، انتقال جنسیت از طریق درمان‌های تطبیق جنسیتی نیز می‌تواند سلامت روان ایشان را بهبود بخشد. به این معنا که با بهبود ملال جنسیتی، خُلق ضعیف و استرس در اقلیت‌بودن، بی‌خوابی را کاهش دهد.»

پژوهشگران بنا بر این مطالعه بر این باورند که در مطالعات آینده می‌بایست اختلالات خواب را پیش و پس از درمان تطبیق جنسیتی برای این افراد بررسی کنند تا بتوان به خوبی این مسئله را علت‌یابی کرد و در صورت لزوم راه‌ درمانی در نظر گرفت.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره اختلال خواب در جوانان ترنسجندر چیست؟ آیا تصور می‌کردید که ممکن است رفتارهامان تا این اندازه روی دیگران تاثیر گذار باشد؟ لطفاً نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید

منبع: ScitechDaily

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید