0

تحریم گوگل‌مپ برای سرویس‌های ایرانی رفع شد

تحریم گوگل‌مپ برای سرویس‌های ایرانی رفع شد
بازدید 58


به‌نظر مشکل مسدودیت سرویس API گوگل مپ و تحریم گوگل‌مپ برای سرویس‌های ایرانی که در هفته‌‌های اخیر در فضای مجازی مطرح شد، حالا رفع شده است.

کاربران ایرانی در توییتر اواخر فروردین ماه سال جاری خبر از وجود مشکلی در استفاده از نقشه‌ گوگل دادند. در همین راستا نمایش ارور 403 برای آی‌پی ایران، حاکی از مسدودیت نمایش نقشه برای سرویس‌های ایرانی بود. حتی در وب‌سایت‌های خارجی که از نقشه‌ گوگل بهره می‌بردند نقشه برای IP ایران نشان داده نمی‌شد.

کریپتال گلوبال

البته تحریم گوگل‌مپ برای سرویس‌های ایرانی دارای سابقه بوده است. قبلاً نیز در سال 1397 گوگل اقدام به قطع ارتباط API سرویس نقشه‌ خود برای آن دسته از سایت‌های ایرانی که از دامنه‌ی ir بهره‌ می‌بردند، کرده بود. در آن هنگام بررسی خطا جهت دسترسی نقشه‌ گوگل در صفحه‌ توسعه‌دهندگان با این شرح توضیح داده شده بود: «وب‌سایت یا اپلیکیشن مورد نظر به دلیل عدم سازگاری با قوانین گوگل‌مپ مسدود شده است.» و در نتیجه نقشه روی سایت نمایش داده نمی‌شد.

موضوع تحریم‌های حوزه‌ی فناوری برای کاربران و سرویس‌های ایرانی امر جدیدی نیست. بااین‌حال از مهر ماه سال پیش که وزارت خزانه‌داری آمریکا مجوز رفع تحریم‌های اینترنتی ایران را به علت تسهیل در دسترسی به جریان آزاد اطلاعات داد، کاربران و کسب‌وکارهای ایرانی به هیچ عنوان چشم انتظار تحریم جدیدی نبودند. زیرا وزارت خزانه‌داری در دی ماه نیز جزئیات این رفع تحریم را تعیین کرده و اجازه اعطای دسترسی به کاربران و شرکت‌های ایرانی را به شرکت‌های آمریکایی سرویس‌ها و نرم‌افزارهای متنوعی از جمله نقشه‌های تحت وب را داده بود.

بیشتر بخوانید: هدف فیلترینگ گوگل پلی حمایت از اپ استور داخلی نبود،‌ عقده‌گشایی بود!

رفع تحریم گوگل‌مپ برای سرویس‌های ایرانی

بنابراین تحریم گوگل‌مپ برای سرویس‌های ایرانی مشکل جدیدی نبوده و حدودا از دی ماه سال پیش برخی کاربران گزارش کردند که قابلیت استفاده از embed گوگل مپ در سایت از کار افتاده است. تعداد زیادی از سایت‌ها این موضوع را اعمال تحریم جدید از سوی گوگل قلمداد کردند.

پس از این اتفاق میلاد نوری کارشناس فناوری اواخر فروردین ماه در توییتر این مشکل را اطلاع‌رسانی کرد، یکی از کارمندان ایرانی گوگل طی کامنت‌ها نیز خبر از پیگیری آن داد. در نهایت این پیگیری‌ها، مشکل سرویس API گوگل مپ برطرف شد، بااین‌حال ایمان رحمتی‌زاده اعلام کرد که رفع کامل مشکل در کلیه سرورها مدتی به طول خواهد انجامید.

تحریم گوگل‌مپ برای سرویس‌های ایرانی

این در حالی است که در گذشته با وقوع این اتفاق هنوز جایگزین بومی باکیفیت برای این سرویس در دسترس نبوده و مسدودیت دامنه‌های ir کسب‌وکارهای نقشه‌محور به خصوص استارتاپ‌های کوچک‌تر را با مشکلات جدی روبرو می‌کرد ولی درحال‌حاضر سرویس‌های بومی مناسبی در این زمینه وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص رفع تحریم گوگل‌مپ برای سرویس‌های ایرانی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید و اخبار تکنولوژی را با مجله خبری آی تی و دیجیتال دنبال کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید