0

تحریم ایران توسط شرکت کویکتل ؛ آینده صنعت فناوری اطلاعات کشور در هاله‌ای از ابهام!

تحریم ایران توسط شرکت کویکتل ؛ آینده صنعت فناوری اطلاعات کشور در هاله‌ای از ابهام!
بازدید 173

[ad_1]

تحریم ایران توسط شرکت کویکتل از طریق ایمیل‌های این شرکت به برخی شرکای تجاری‌اش برای عدم فعالسازی ماژول‌های تولیدی این شرکت در ایران و روسیه فاش شده است.

انتشار ایمیل‌های شرکت کویکتل به شرکای تجاری‌اش می‌تواند حاکی از اعمال تحریم‌های جدیدی علیه ایران باشد. بر این اساس از ابتدای سال آینده میلادی، ماژول‌های تولیدی شرکت کویکتل به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های سازنده ماژول‌های حوزه فناوری در کشورهای ایران و روسیه فعال نخواهند شد. تحقق این موضوع می‌تواند تبعات زیادی برای کسب‌وکارهای دانش بنیان و آینده اینترنت اشیا در ایران داشته باشد، اما تداوم چنین تحریم‌هایی ممکن است حتی بازار موبایل ایران را شدیدا تحت‌الشعاع قرار دهد.

بیشتر بخوانید: پیگیری مشکلات مردم در شبکه‌های اجتماعی توسط وزیر ارتباطات در توییتری که فیلتر است!

تحریم ایران توسط شرکت کویکتل

کویکتل به عنوان یکی از بزرگترین و مهمترین تولیدکنندگان ماول‌های ارتباطی و مخابراتی شناخته می‌شود که محصولات آن در ایران هم استفاده می‌شوند. بنابر بررسی‌های انجام شده، این شرکت‌ حالا با اعمال تحریم‌های جدیدی تصمیم دارد کاری کند که استفاده از محصولاتش در ایران و روسیه غیرممکن شود! موضوعی که می‌تواند تبعاتی سنگین، فراتر از تصور برای صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران داشته باشد.

تصویری از ایمیل این شرکت منتشر شده که حاکی از این است که کویکتل تصمیم دارد از ابتدای 2023 مانع از رجیستر شدن ماژول‌های ارتباطی خود در روسیه و ایران شود و ماژول‌های GNSS نیز پس از دریافت آپدیت جدید، امکان موقعیت‌یابی نخواهند داشت.

تحریم ایران توسط شرکت کویکتل ؛ آینده صنعت فناوری اطلاعات کشور در هاله‌ای از ابهام!

تحریم ایران توسط شرکت کویکتل ؛ آینده صنعت فناوری اطلاعات کشور در هاله‌ای از ابهام!

اما اگر بپرسید مشکل چنین اقدامی چیست؟ یا عدم رجیستر شدن ماژول‌های این شرکت چه تبعاتی دارد؟ باید گفت چند شرکت بزرگ در دنیا همچون کوالکام و مدیاتک در زمینه تولید تراشه فعالیت می‌کنند و شرکت‌های تکنولوژی‌محور دیگری نیز هستند که برای استفاده از قابلیت‌های این چیپست‌ها، آن‌ها را روی یک برد مدار الکترونیکی از پیش طراحی شده قرار داده و به‌اصطلاح ماژول تولید می‌کنند.

این ماژول‌ها در فرایند تولید محصولات و کالاهایی که به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد، نقشی اساسی دارند. در عموم کالاهای الکترونیکی از ماژول‌های مختلفی استفاده شده است. برای مثال یک دستگاه ردیاب خودرو نیاز به یک ماژول GPS برای مشخص کردن مختصات جغرافیایی و ماژول GSM برای ارسال نقطه به سرور دارد.

شرکت کویکتل (Quectel) یکی از تولیدکنندگان مطرح ماژول‌های M2M است که سهم بازار تقریبا 38 درصدی بازار جهانی این محصولات را در اختیار دارد. ماژول‌های GSM ،4G ،5G و GPS این شرکت در محصولات مختلف داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تحریم ایران توسط شرکت کویکتل ؛ آینده صنعت فناوری اطلاعات کشور در هاله‌ای از ابهام!

شرکت‌های ایرانی سازنده محصولاتی که نیاز به هر نوع ارتباط IoT (اینترنت، SMS، تماس) یا تشخیص موقعیت جغرافیایی دارند، می‌توانند به‌راحتی از ماژول‌های کویکتل در محصولات خود استفاده کنند و حالا با احتمال اعمال تحریم‌های جدید، ممکن است آینده همه آن‌ها در هاله‌ای از ابهام باشد.

در واقع کویکتل با وجود اینکه یک شرکت چینی است، به علت وابستگی زیاد خود به فناوری شرکت‌های آمریکایی چون کوالکام ناگزیر باید تن به شرایط تحریمی بدهد تا از ضرر و زیان‌های بزرگتر جلوگیری کند. خصوصا که سهم ایران از بازار کویکتل بسیار اندک است و در نتیجه این شرکت بعید است برای حفظ ارتباطات در ایران ریسک بزرگی بکند.

گفتنی است که اگر تحریم‌ها صرفا به کویکتل محدود بماند، کسب‌وکارهای تولیدی و پروژه‌های که از این ماژول‌ها استفاده می‌کنند برای مدتی با یک توقف چندماهه مواجه خواهند شد تا از ماژول‌های جایگزین استفاده کنند. با توجه به اینکه ماژول‌های این شرکت برخی قابلیت‌های منحصربفرد ارائه می‌کنند، جایگزینی آن‌ها اصلا کار ساده‌ای نیست و زمان‌برد و پر هزینه است و حتی شاید منجر به تغییراتی در طراحی محصول نهایی شود.

از دیگر چالش‌های این شرایط باید گفت ماژول‌های شرکت کویکتل در دستگاه‌ها و محصولات بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی مورد استفاده قرار گرفته است که از آن بی‌خبریم. به‌طور مثال یک دستگاه پرداخت یا یک دستگاه صنعتی از ماژول‌های این شرکت برای ارتباط استفاده می‌کنند. با توجه به اینکه چنین کالاهایی مجهز به سیستم‌عامل هستند، شاید به‌طور خودکار firmware خود را آپدیت کنند و از کار بیفتند. همچنین واردکنندگان ممکن است محصولاتی را خریداری کنند که در خارج از ایران هیچ مشکلی نداشته باشند، اما به‌محض ورود به کشور از کار بیفتند و کسی هم علت این از کارافتادگی را متوجه نشود.

بی‌تردید تحریم ایران توسط شرکت کویکتل می‌تواند سرآغاز تحریم‌هایی باشد که تا به حال نمونه آن وجود نداشته و به سادگی می‌تواند تولیدکنندگان زیادی را در سطوح مختلف دچار چالش و ورشکستگی کند. واقعیت اما این است که تا زمان اجرا شدن چنین تحریم‌هایی، بررسی عمیق ابعاد عمیق تبعات آن به سادگی ممکن نیست.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره تحریم ایران توسط شرکت کویکتل چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید