0

تب گوجه فرنگی چیست و چگونه منتقل می‌شود؟

تب گوجه فرنگی چیست و چگونه منتقل می‌شود؟
بازدید 62


 تب گوجه فرنگی چیست و چه علائمی دارد به یکی از پر تکرارترین سوالات تبدیل شده است چراکه در طول روزهای اخیر شاهد افزایش میزان مبتلایان به این آنفولانزای جدید بوده‌ایم.

به دنبال افزایش میزان موارد مبتلایان جدید به این بیماری، سازمان جهانی بهداشت توصیه‌هایی برای جلوگیری از ابتلا به ویروس تب گوجه فرنگی جدید منتشر کرده است.

آبان تتر

این ویروس که ابتدا در چند ایالت هند، موجب گرفتاری چند کودک شد، مقامات بهداشتی هند را ناگزیر به صدور توصیه‌ها و شرایط بهداشتی خاص کرد. اما تب گوجه فرنگی چیست؟

بیشتر بخوانید:‌ ویروس جدید لانگیا شناسایی شد ؛ پاندمی جدیدی در راه است؟

تب گوجه فرنگی چیست؟

این بیماری که هنوز اطلاعات کاملی از آن منتشر نشده است، برخی از اعضای بدن چون دست و پا و دهان را به خود درگیر می‌کند. تب گوجه فرنگی که برخی از نشانه‌های آن با آبله میمون و تب دنگی و سارس کوو برابری می‌کند، ارتباطی به این ویروس‌ها ندارد.

ویروس تب گوجه فرنگی از طریق انسان به انسان منتقل می‌شود و نوعی ویروس بسیار مسری است که بیشتر کودکان یک تا 5 ساله را به خود درگیر می‌کند.

تب گوجه فرنگی چیست
تب گوجه فرنگی چیست

دکتر عمادی متخصص بیماری‌های عفونی در رابطه با اینکه تب گوجه فرنگی چیست گفت:

اینگونه نبوده است که از قبل بیماری تب گوجه فرنگی وجود داشته باشد و به نظر می‌رسد حتی انتخاب نام بیماری و عبارت اطلاق شده به آن، محلی باشد. در مقاله مجله لنست ذکر شده است که در هندوستان یک بیماری شایع شده است که اصطلاحا به آن آنفلوآنزا یا تب گوجه‌فرنگی می‌گویند و برای آن علائم غیراختصاصی شرح داده است.

علائم شامل تب، بدن درد، درد مفاصل، ضایعات تاولی روی پوست بدن است. این بیماری عمدتا کودکان یک تا 5 سال را درگیر می‌کند و افراد بزرگسال در صورتی که دچار ضعف سیستم ایمنی باشند به این بیماری مبتلا می‌شوند.

این بیماری مسری به خاطر ایجاد تاول‌های قرمز روی بدن، تب گوجه فرنگی نامیده شده. کودکان در برابر ابتلا به این آنفولانزا بسیار آسیب‌پذیر هستند. عمادی در رابطه با علائم این بیماری مسری و پاسخ به سوال تب گوجه فرنگی چیست گفت:

 نکته مهم این است که این بیماری نه آنفلوآنزا است و نه ربطی به گوجه فرنگی دارد. در واقع از این جهت که کودک دچار قرمزی پوست شده و تاول‌هایی روی بدنش ظاهر می‌شود، مردم محلی نام تب گوجه فرنگی را روی آن گذاشته‌اند و چنین بیماری از قبل به این شکل وجود نداشته است.

بعید است این بیماری ویروس جدیدی هم باشد به این دلیل که در هندوستان بیماری‌هایی با چنین علائمی از قبل هم وجود داشته است. به نظر می‌رسد بیماری که در حال حاضر با اسم تب گوجه فرنگی شناخته شده است،‌ شاخه‌ای از گروه خانواده انتروویروس‌ها باشد که الان بیماری دست،‌ پا و دهان ایجاد می‌کند.

علائم تب گوجه فرنگی

علائم اولیه این بیماری شباهت بسیاری به دیگر بیماری‌های ویروسی دارد و دارای علائمی چون: تب خفیف، کم‌اشتهایی، کسالت، گلودرد و به دنبال آن زخم در دهان و بثورات پوستی است که این جوش‌های پوستی، بیشتر در ناحیه‌هایی مثل زبان و لثه و داخل گونه‌ها و کف دست و پا دیده می‌شود.

تب گوجه فرنگی چیست
تب گوجه فرنگی

عمادی متخصص عفونی درباره منشا و علائم این آنفولانزای جدید گفت:

بیماری دست،‌ پا و دهان یک شاخه از کوکساکی ویروس و انتروویروس است که در بچه‌های کوچک سبب بروز ضایعات تاولی در دست،‌ پا و دهان می‌شود. معمولا از آنجایی که بچه‌های کوچک چهار دست و پا می‌روند و به محیط دست می‌زنند و ممکن است دست آلوده را داخل دهانشان کنند، معمولا به اسم دست،‌ پا و دهان شناخته می‌شود.

با توجه به این که این بیماری ضایعت تاولی ایجاد می‌کند،‌ احتمال دارد، این تب گوجه فرنگی یک شاخه جدیدی از بیماری دست، پا و دهان باشد و خود یک بیماری مستقل نباشد.

همچنین این متخصص عفونی در رابطه با نحوه ابتلا به تب گوجه فرنگی خاطر نشان کرد:

این بیماری از طریق انسان به انسان منتقل می‌شود و بسیار مسری است. انتقال از دو طریق تنفسی و دفع مدفوع صورت می‌گیرد. از نظر بالینی ممکن است دو بیماری مشابه یکدیگر باشند اما باتوجه به اینکه آبله میمونی کیت تشخیصی دارد اگر بیماری با علائم پوستی مشابه آنچه که گفته شد به ما مراجعه کند، در تشخیص افتراقی باید آبله مرغان،‌ آبله میمونی، بیماری دست‌، پا و دهان باشد.

با در دسترس بودن کیت تشخیصی بیماری‌های ذکر شده کار تشخیص انجام می‌شود و اگر همه این موارد رد شد، آن وقت می‌توان به تشخیص تب گوجه فرنگی رسید. این بیماری درمان حمایتی و علامتی دارد و بعد از 5 تا 7 روز بهبود می‌یابد. درمان بیماری‌های ویروسی علامتی است و بهترین کار این است که مانع انتشار بیماری شویم و کودک مبتلا را در خانه نگه داریم.

مقامات بهداشتی هند گفته‌اند که در حال حاظر هیچ داروی خاصی برای درمان این بیماری مسری در دسترس نیست و افرادی که به تب گوجه فرنگی مبتلا می‌شوند، باید از داروهای مسکن با مشورت پزشک معالج خود مصرف کنند.

لازم به ذکر است افرادی که مبتلا به این ویروس می‌شوند باید قرنطینه شوند و دوره درمان خود را در خانه بگذارند. کودکان و بزرگسالانی که جزء مبتلایان تب گوجه فرنگی هستند، بهتر است در دوره درمان خود مایعات بیشتری مصرف کنند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در رابطه با تب گوجه فرنگی چیست و برای تکمیل درمان باید از چه راه‌هایی استفاده کرد؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید