0

تاسیس صندوق توسعه فیبر نوری ؛ طرح بهارستان برای متوازن‌سازی دسترسی به اینترنت در سراسر کشور

تاسیس صندوق توسعه فیبر نوری ؛ طرح بهارستان برای متوازن‌سازی دسترسی به اینترنت در سراسر کشور
بازدید 177


طرح جدید مجلس در حوزه توسعه دسترسی به اینترنت در کشور کلید خورد و تاسیس صندوق توسعه فیبر نوری برای توسعه اینترنت در دستور کار قرار گرفت.

تاسیس صندوق توسعه فیبر نوری، طرح جدید مجلس برای توسعه اینترنت است که با هدف مدیریت عادلانه مالی و جلوگیری از ایجاد انحصار مطرح شده است. گفتنی‌ است، این طرح را برخی از نمایندگان مجلس پیشنهاد داده‌اند. پروژه توسعه فیبر نوری به منظور پوشش 20 میلیون خانواری این فناوری، یکی از اهداف اصلی  وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم است.

مهاجرت به انگلستان و پرتغال

بیشتر بخوانید: واکنش رگولاتوری به مصاحبه جنجالی معاون مخابرات ؛ استقبال از فیبر نوری فراتر از انتظارات بوده است!

طرح تاسیس صندوق توسعه فیبر نوری مطرح شد

نمایندگان مجلس با هدف جلوگیری از انحصار و توسعه متوازن اینترنت ثابت مبتنی بر فیبر نوری، طرح تاسیس صندوق توسعه فیبر نوری را دنبال می‌کنند. این موضوع در قالب طرح الحاق یک ماده به قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات مطرح و یک فوریت آن هفته گذشته در مجلس تصویب شد.

تاسیس صندوق توسعه فیبر نوری

پروژه توسعه فیبر نوری و پوشش 20 میلیون خانواری آن یکی از اهداف جدی وزارت ارتباطات دولت سیزدهم است. برای تحقق این موضوع، مصوبات مختلفی به تصویب رسیده که یکی از آن‌ها اختصاص بخشی از حق‌السهم دولت از درآمد اپراتورها به این پروژه است. طبق این مصوبه، اپراتورهای همراه 5درصد و اپراتورهای ثابت 3درصد از سهم درآمدی دولت را می‌توانند به توسعه شبکه دسترسی نهایی اینترنت ثابت مبتنی بر فیبر نوری اختصاص دهند.

در همین زمینه، مجلس ماده واحده‌ای به‌عنوان ماده (۷ مکرر) به قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مصوب ۱۳۸۲/۹/۱۹ الحاق می‌کند که قصد دارد با هدف مدیریت عادلانه مالی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های زیرساختی کاروران مخابراتی توسعه شبکه دسترسی نهایی اینترنت ثابت مبتنی‌بر فیبر، صندوقی تأسیس شود.

حال چند تن از نمایندگان مجلس طرحی یک فوریتی را به صحن علنی آوردند تا صندوق توسعه شبکه دسترسی نهایی اینترنت ثابت مبتنی بر فیبر نوری، تاسیس شود. منابع مالی این صندوق علاوه بر حق‌السهم دولت از درآمد اپراتورها، شامل وجوهی که از محل قانون اجاره تعیین می‌شود و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات خواهد بود.

تاسیس صندوق توسعه فیبر نوری

هدف از راه‌اندازی چنین صندوقی مدیریت عادلانه مالی، توسعه عادلانه و متوازن شبکه فیبر نوری، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های زیرساختی و جلوگیری از ایجاد انحصار در زمینه توسعه فیبر نوری عنوان شده است.

براساس این طرح که یک فوریت آن به تصویب نمایندگان مجلس رسیده است، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به عنوان مجری صندوق انتخاب شده تا منابع آن را به توسعه عادلانه و متوازن فیبر نوری اختصاص دهد.

در صورت تصویب طرح مذکور، وزارت ارتباطات مکلف می‌شود با استفاده از منابع این صندوق و سرمایه‌گذاری کاروران مخابراتی، سالانه حداقل 5 میلیون اشتراک فیبر نوری در کشور ایجاد کند و به مجلس گزارش دهد.

همچنین اساسنامه صندوق شامل ارکان، وظایف، اختیارات، نحوه فعالیت، مدیریت و نظارت بر صندوق در چارچوب این قانون باید ظرف مدت سه ماه توسط کمیسیون تنظیم مقررات تهیه شده و به تصویب هیئت وزیران برسد.

«محمدرضا میرتاج‌الدینی»، رئیس فراکسیون راهبردی مجلس، درآمد این صندوق را سالانه حدود 6هزار میلیارد تومان برآورد کرده است. به اعتقاد او، صندوق توسعه فیبر نوری به افزایش سطح دسترسی مردم به اینترنت پرسرعت بدون تحمیل هزینه کمک خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره تاسیس صندوق توسعه فیبر نوری چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید