0

تاثیر پرداخت جرایم رانندگی و مالیات در اعتبارسنجی بانک‌ها برای اعطای وام!

تاثیر پرداخت جرایم رانندگی و مالیات در اعتبارسنجی بانک‌ها برای اعطای وام!
بازدید 56

[ad_1]

براساس اعلام معاون نظارت بانک مرکزی، اعتبارسنجی بانک‌ها برای وام به پرداخت جرایم رانندگی و مالیات وابسته است و اگر این مبالغ پرداخت نشوند، اعتبارسنجی افراد منفی خواهد بود.

طبق اعلام ابوذر سروش معاون نظارت بانک مرکزی، پرداخت جرایم رانندگی و مالیات در اعتبارسنجی بانک‌ها برای اعطای وام تأثیر بسیار زیادی دارد و عدم پرداخت این مبالغ، اعتبارسنجی شخص نزد بانک مرکزی را منفی خواهد کرد. البته این تصمیم توسط شورای سنجش اعتبار بانک مرکزی به‌تازگی تصویب شده و به تدریج اجرایی می‌شود.

سرمایه گذاری پرسود و تضمینی دلاری

بیشتر بخوانید:‌ شرایط وام بازنشستگان تامین اجتماعی مشخص شد

نحوه اعتبارسنجی بانک‌ها با تغییراتی همراه شده است

در مدل جدید که قرار است تا یک ماه آینده در شبکه بانکی کشور به اجرا درآید و جایگزین مدل فعلی اعتبارسنجی و امتیازدهی اعتباری اشخاص حقیقی شود سابقه اشخاص در پرداخت چک، سابقه محکومیت‌های مالی اشخاص، وضعیت پرداخت مالیات و حتی مواردی مانند پرداخت یا عدم پراخت جرایم راهنمایی و رانندگی مورد بررسی خواهد گرفت و رفتار افراد در این موارد در تعیین امتیاز اعتباری‌شان تاثیرگذار خواهد بود.

طبق اعلام بانک مرکزی، مدل امتیازدهی اعتباری اشخاص حقیقی به تصویب شورای سنجش اعتبار رسیده است. معاون نظارت بانک مرکزی به روابط عمومی این بانک گفت:

از آنجا که افزایش سهم تسهیلات خرد در شبکه بانکی، به عنوان یکی از اهداف مهم بانک مرکزی و شبکه بانکی مورد توجه قرار دارد، گام‌ها و اقدامات متنوعی در نظر گرفته شده است که به تدریج عملیاتی و اجرایی می‌شوند، یکی از این گام‌ها، بازنگری و اصلاح مدل اعتبارسنجی افراد حقیقی در راستای افزایش دقت و نیز پوشش آماری امتیازدهی اعتباری افراد ضرورت داشت.

نحوه اعتبارسنجی بانک‌ها با تغییراتی همراه شده است

ابوذر سروش ضمن تشریح ویژگی‌های مدل جدید امتیازدهی اعتباری گفت: «مدل جدید بر اساس تجربیات جهانی و با استفاده از شاخص‌های بانک جهانی و پنج شرکت معتبر بین‌المللی در زمینه اعتبارسنجی و مدل‌سازی بر اساس یادگیری ماشین تهیه شده و نسبت به مدل قبلی بهبود قابل ملاحظه‌ای یافته است.»

معاون نظارت بانک مرکزی افزایش پوشش آماری افراد برای اختصاص رتبه اعتباری و نیز افزایش دقت مدل را مهم‌ترین ویژگی نسخه جدید برشمرد و گفت:

در مدل قبلی صرفاً افرادی که از بانک‌ها تسهیلات دریافت کرده بودند مورد بررسی قرار می‌گرفتند و لذا امتیاز اعتباری برخی از اشخاص که سابقه دریافت تسهیلات از بانک‌ها را نداشتند شفاف نبود اما در نسخه جدید با افزایش فاکتورهای لحاظ‌شده، درجه پوشش و نیز دقت مدل بهبود یافته است.

سروش با بیان اینکه با همکاری و هماهنگی نهادهای ذی‌ربط تنوع اطلاعاتی در نسخه جدید بیشتر شده است گفت: «در طراحی این مدل از شاخص‌های متنوعی استفاده شده است که مواردی مانند رفتار اشخاص در بازپرداخت تسهیلات، سابقه اشخاص در پرداخت چک، سابقه محکومیت‌های مالی اشخاص، وضعیت پرداخت مالیات و حتی مواردی مانند پرداخت یا پراخت نکردن جرایم راهنمایی و رانندگی را می‌توان مهم‌ترین شاخصه‌های مورد بررسی برای تعیین امتیاز اعتباری به شمار آورد.»

معاون نظارت بانک مرکزی تاکید کرد:

نسخه جدید طی یک ماه آینده عملیاتی شده و برای اجرا در اختیار شبکه بانکی قرار خواهد گرفت.

او با ابزار امیدواری مبنی‌بر اینکه از این پس با اجرای این مدل، دسترسی عادلانه اشخاص به اعتبارات و تسهیلات بانکی بیش از پیش خواهد شد افزود: «به‌روزرسانی مدل امتیازدهی اعتباری بر اساس ظرفیت‌های اطلاعاتی در بازه‌های زمانی مشخص در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد.»

بیشتر بخوانید: 

دیدگاه شما در خصوص تغییر در نحوه اعتبارسنجی بانک‌ها چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید.

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید