0

تاثیر ویتامین دی در کاهش احتمال ابتلا به زوال عقل اثبات شد

تاثیر ویتامین دی در کاهش احتمال ابتلا به زوال عقل اثبات شد
بازدید 48


نتایج حاصله از یک پژوهش در مقیاس بزرگ از افراد بیانگر تاثیر ویتامین دی در کاهش احتمال ابتلا به زوال عقل بوده است. این آزمایش روی هزاران نفر صورت گرفته است.

طبق گزارش اینسایدر، پژوهشگرانی در بریتانیا و کانادا طی بررسی‌های خود بیش از 12 هزار نفر با میانگین سنی 71 سال را مورد مطالعه قرار دادند که تمامی آن‌ها در آغاز این پژوهش سالم و فاقد بیماری زوال عقل بودند.

در این تعداد نفرات، چیزی بالغ بر 4600 نفر (37 درصد) اعلام کردند که در حال مصرف مکمل ویتامین دی هستند و طبق این مطالعه افراد با مصرف مکمل‌های ویتامین دی در حدود 40 درصد کمتر از دیگران در خطر ابتلا به زوال عقل بوده‌اند. همچنین این پژوهش نشان داد که از میان 2670 نفری که دچار زوال عقل شدند، نزدیک به 75 درصد آن‌ها از استفاده مکمل ویتامین دی پرهیز کرده‌اند.

نتایج پژوهش مربوط به بررسی تاثیر ویتامین دی در کاهش احتمال ابتلا به زوال عقل در مجله Alzheimer’s & Dementia: Diagnosis, Assessment & Disease Monitoring منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: کاهش سرعت رشد آلزایمر با داروی لکانمب ؛ امیدی برای درمان زوال عقل؟

بررسی تاثیر ویتامین دی در کاهش احتمال ابتلا به زوال عقل

تعداد موارد ابتلا به بیماری زوال عقل به میزان 2670 نفر در مدت 10 سال ایجاد شده است. از این میان، تنها 679 نفر (25 درصد) از مکمل ویتامین دی استفاده می‌کردند، این در حالی است که حدود 2000 نفر (75 درصد) اصلاً مکمل ویتامین دی دریافت نکرده‌اند. به ادعای پژوهشگران این مطالعه در گروه اول حدود 40 درصد کمتر از سایر افراد، علائم زوال عقل دیده شده است.

تاثیر ویتامین دی در کاهش احتمال ابتلا به زوال

بااین‌حال، پژوهشگران اعتقاد دارند که از نتیجه این تحقیق نباید به‌طور قاطع درباره تاثیرگذاری ویتامین دی بر کاهش زوال عقل نتیجه گرفت. «بایرون کریز»، استاد دانشگاه اکستر و از نویسندگان این مقاله، درمورد این نتایج بیان داشته که روش تحقیق در این مطالعه محدود بوده؛ زیرا داده‌ها طبق اظهارات خود شرکت‌کنندگان جمع‌آوری شده است.

«سوزان فیرودر»، استاد دانشگاه ایست انگلیای انگلیس نیز بر این عقیده اصرار دارد که این مطالعه حاکی از وجود پیوند عمیق و استواری بین ویتامین دی و زوال عقل نبوده؛ زیرا تنها متمرکز بر روی مصرف مکمل‌ها بوده و میزان حضور فرد در زیر نور آفتاب یا خوراک غذایی او را مورد توجه قرار نداده است.

لازم به ذکر است که افرادی که ویتامین دی مصرف می‌کردند، از تحصیلات بالاتر، افسردگی کمتری برخوردار بوده و بیشتر شامل زنان و از طرفی کمتر شامل سیاه‌پوستان می‌شدند. «زهینور اسماعیل»، استاد دانشگاه کلگری و محقق ارشد این مطالعه در این رابطه اعلام داشت: «درمجموع شواهدی را پیدا کردیم که نشان می‌دهد استفاده قبلی از مکمل‌ها می‌تواند پیش از ظهور علائم افت شناختی مفید باشد.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص آزمایش تاثیر ویتامین دی در کاهش احتمال ابتلا به زوال عقل چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید