0

تاثیر بدنسازی و ورزش‌های سنگین روی قلب

تاثیر بدنسازی و ورزش‌های سنگین روی قلب
بازدید 201

[ad_1]

ورزش اگر به صورت اصولی و با برنامه باشد، بر همه اعضای بدن تاثیر مثبتی دارد. اما از تاثیر بدنسازی و ورزش‌های سنگین روی قلب و عملکرد آن چه می‌دانید؟

ورزش کردن اگر به اندازه، منظم، به صورت اصولی و با برنامه باشد، عاملی مهمی جهت تقویت قلب به شمار می‌رود زیرا ورزش، قلب را هم مانند سایر اعضای بدن قوی می‌کند. البته توجه داشته باشید تاثیر بدنسازی و ورزش‌های سنگین روی قلب برای کسانی که دچار بیماری‌های قلبی هستند، همیشه مثبت نیست و احتمال دارد در حین انجام فعالیت‌های ورزشی سنگین، این افراد دچار ایست قلبی شوند.

آرون گروپس

ورزشکارانی که به طور مرتب ورزش‌های مفید برای قلب را انجام می‌دهند، جریان خون در بدن‌شان افزایش می‌یابد و از این طریق اکسیژن بیشتری به عضلات بدن می‌رسد و آن‌ها با قدرت بیشتری کار خود را ادامه می‌دهند. در ادامه مطلب قصد داریم این موضوع را به شکل جامع‌تری مورد بررسی قرار دهیم. بنابراین اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره تاثیر بدنسازی و ورزش‌های سنگین روی قلب به دست آورید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مطلب همراه ما بمانید.

تاثیر بدنسازی و ورزش‌های سنگین روی قلب

عواملی که موجب ایجاد بیماری‌های قلبی می‌شوند، به طور معمول متنوع هستند اما اغلب آن‌ها خونرسانی به سایر اندام‌های بدن و کارایی پمپاژ در قلب را کاهش می‌دهند. با وجود بیماری‌های قلبی مختلف، بافت‌های بدن با کمبود مواد تغذیه‌ای و اکسیژن مواجه خواهند شد. در چنین مواقعی بهتر است تاثیر بدنسازی و ورزش‌های سنگین روی قلب را نادیده نگیرید.

افرادی که دارای علائم بیماری‌های قلبی مختلف هستند، بهتر است خیلی سراغ ورزش‌های سنگین همچون بدنسازی نروند زیرا قلب در این مواقع قادر به تحمل فشار بیش از حد نخواهد بود و احتمال دارد دچار حمله شود.

افرادی که دارای بیماری قلبی هستند، در انجام امور روزمره توانایی خیلی زیادی ندارند و ممکن است از پس انجام هر نوع ورزشی بر نیایند. به همین دلیل نباید خود را تحت فشار بیش از حد قرار دهند. توجه داشته باشید انجام برنامه‌‌های توان بخشی قلبی که تحت کنترل پزشک قلب باشد، باعث بهبود ظرفیت ورزشی در بیماران قلبی خواهند شد.

تاثیرات تمرینات و ورزش‌های سنگین بر روی قلب به قدری مهم است که اگر آن‌ها را نادیده بگیرید، ممکن است جان‌تان به خطر بی‌افتد. انجام تمرینات سبک و مناسب با تأثیر بر روی قلب، باعث انتشار بهتر اکسیژن میان سلول‌های قلب می‌شوند و به این صورت احتمال بروز آریتمی قلبی و سکته به شدت کم می‌شود.

ورزش اصولی علاوه‌بر قلب، تأثیرات مفید زیادی بر روی شرایط روحی و جسمی بیمار دارد و به درمان مشکلاتی همچون اضافه وزن و چاقی، فشار خون و دیابت هم کمک می‌کند. البته با توجه به احتمال آسیب دیدگی بافت قلب، پیش از پیروی کردن از برنامه‌ای کنترل نشده، حتما با یک متخصص قلب و عروق یا متخصص تجویز ورزش که با برنامه ورزشی و توانبخشی آشنایی کافی دارند، مشورت کنید.

در اصل شما باید هدف‌تان از برنامه ریزی تمرینات ورزشی‌، بهبود گردش خون در بدن باشد. داشتن گردش خون استاندارد برای سلامت قلب بسیار مهم بوده زیرا زمانی که گردش خون دارای عملکرد نامناسبی باشد، بدن به شکل کامل مواد مغذی و اکسیژن را دریافت نمی‌کند و یک‌سری ضعف‌ها به وجود می‌آید.

فراموش نکنید تاثیر بدنسازی و ورزش‌های سنگین روی قلب همیشه منفی نبوده و با کمک دستگاه‌های مقاومتی می‌توان قلب را به خوبی تقویت کرد. به همین خاطر توصیه می‌شود ورزش کردن را از یاد نبرید و حتما در روز، زمانی را به انجام ورزش‌های مناسب اختصاص دهید.

مزایای بدنسازی برای قلب

با توجه به تحقیقات انجام شده می‌توان گفت افرادی که در طول روز تحرک کافی دارند، نسبت به سایر افراد کم تحرک کمتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند. به همین خاطر هم نباید تاثیرات بدنسازی بر روی قلب را نادیده گرفت. ورزش کردن به طور کلی موجب مصرف کالری می‌شود و از این طریق چربی خون کاهش می‌یابد و خطر ابتلا به سکته کمتر خواهد شد.

افرادی که دارای علائم سکته قلبی، سوفل قلبی، فشارخون بالا و سابقه ‌بیماری قلبی خانوادگی هستند، برای انجام ورزش‌های مختلف باید حتما با یک متخصص قلب و عروق مشورت کنند و راهنمایی‌های لازم در این خصوص را دریافت نمایند تا دچار مشکل نشوند.

از آن جایی که تمرینات قدرتی همچون بدنسازی، توده عضلانی بدون چربی را به مرور زمان افزایش می‌دهند، خون بهتر و بیشتر در قلب جریان می‌یابد و از این طریق فشار در شریان‌ها بسیار کم می‌شود. در واقع با انجام تمرینات قدرتی به شکل مداوم، قلب برای مدت طولانی‌تری سالم خواهد ماند و همچنین احتمال بروز مشکلات قلبی کمتر می‌شود.

تحت هیچ شرایطی نسبت به تاثیر بدنسازی و ورزش‌های سنگین روی قلب بی‌تفاوت نباشید و از انجام ورزش‌هایی که فشار زیادی به قلب وارد می‌کنند، خودداری نمایید. درست است که ورزش کردن در کل برای سلامت قلب مفید بوده، اما در صورتی که ورزش‌های نامناسبی انجام دهید و فشار زیادی به عضلات قلب وارد شود، ممکن است سلامت‌تان به خطر بی‌افتد.

بنابراین به افرادی که دچار بیماری قلبی هستند، توصیه می‌شود زیر نظر دکتر قلب ورزش‌هایی که برای‌شان مفید است را انجام دهند تا صدمات جدی‌تری به قلب‌شان وارد نشود و روند بهبود سریع‌تری هم داشته باشند.

ورزش‌های مضر برای بیماران قلبی

بیماران قلبی باید به خوبی ورزش‌هایی که برای‌شان ممنوع و مضر است را بشناسند تا آن‌ها را انجام ندهند و موجب نشوند وضعیت قلب‌شان وخیم‌تر شود. ورزش‌هایی مانند وزنه برداری که به زور زدن نیاز دارند و موجب می‌شوند قلب متحمل فشار شود، اصلا به بیماران قلبی و عروقی توصیه نمی‌شود و نباید آن‌ها را خیلی انجام داد. از این جهت توصیه می‌شود نسبت به تاثیرات بدنسازی بر روی قلب بی‌تفاوت نباشید.

از دیگر فعالیت‌ها و ورزش‌هایی که برای افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی مناسب نیست، می‌توان ورزش‌های شتابی، رفتن به جکوزی و سونا که تغییرات سریع و همودینامیکی در بدن ایجاد می‌کنند، را نام برد. چنین ورزش‌هایی خیلی سریع و ناگهانی به سیستم بدن انرژی وارد می‌نمایند و ممکن است قلب بیمار ظرفیت پذیرش این انرژی را نداشته باشد و در ریتم آن تغییراتی به وجود آید.

در صورتی که دارای بیماری قلبی هستید و قصد رفتن به جکوزی را دارید، به هیچ عنوان بعد از آن وارد آب یخ نشوید زیرا این کار می‌تواند حتی در افراد سالم هم منجر به ایست قلبی و سنکوپ شود. انجام دادن ورزش‌های رزمی سنگین مانند کیک‌بوکسینگ یا دفاع شخصی نیز به افرادی که دارای علائم بیماری قلبی هستند، اصلا پیشنهاد نمی‌شود.

ورزش‌های تقویت کننده و مناسب قلب

حال که به خوبی با ورزش‌های ممنوعه و مهم‌ترین تاثیرات تمرینات و ورزش‌های سنگین بر روی قلب آشنا شدید، بهتر است ورزش‌های مناسب و تقویت کننده‌ای که برای حفظ سلامت قلب مفید هستند را هم بشناسید. از این رو در ادامه مطلب به چند مورد از بهترین انتخاب‌های شما اشاره می‌کنیم تا انتخاب راحت‌تری داشته باشید.

  • تمرینات تناوبی

حرکات تناوبی از جمله بهترین تمریناتی هستند که می‌توانند به بهبود فعالیت قلب، کمک شایانی کنند. برای مثال شما می‌توانید حدود 1 الی 2 دقیقه بدوید، سپس 3 دقیقه به صورت آهسته راه بروید تا ضربان قلب‌تان بالا و پایین برود. در چنین شرایطی عملکرد رگ‌های خونی بسیار بهبود می‌یابد و همچنین می‌توانید کالری زیادی را بسوزانید.

اگر بیماری قلبی دارید و می‌خواهید شاهد تاثیر بدنسازی و ورزش‌های سنگین روی قلب به صورت منفی نباشید، بهتر است از ورزش‌هایی همچون دوچرخه سواری که فشار زیادی به قلب وارد نمی‌کنند، بهره بگیرید. دوچرخه سواری به طور معمول موجب اکسیژن رسانی عالی‌تر از ریه‌ها به قلب می‌شود و سرعت گردش خون در رگ‌ها را هم افزایش می‌دهد. بنابراین توصیه می‌شود به اندازه استاندارد و در زمین‌های هموار هر روز دوچرخه سواری کنید و بعد از مدتی نیز استراحت کوتاهی داشته باشید.

  • تمرینات استقامتی

افرادی که دارای اضافه وزن و چاقی هستند، بهتر است در طول روز حتما زمانی را به انجام تمرینات استقامتی اختصاص دهند زیرا این تمرینات اثرات خاصی بر روی فرم بدن دارند و می‌توانند مقدار چربی انباشته شده را به شکل مؤثری کاهش دهند.

همان طور که می‌دانید افراد چاق بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند. به همین خاطر هم اگر اضافه وزن دارید، سعی کنید تمرینات استقامتی را همراه با ورزش‌های هوازی ترکیب کنید تا HDL در بدن‌تان افزایش و LDL کاهش یابد و دچار حمله قلبی نشوید.

پیاده روی در استخر و شنا کردن در آب ولرم، هفته‌ای یکبار برای بیماران قلبی بسیار مفید بوده و افرادی که به طور مرتب این ورزش‌ها را انجام دهند، دیگر تاثیرات بدنسازی بر روی قلب که به صورت مخرب و آسیب رسان هستند را مشاهده نخواهند کرد. شنا کردن موجب گردش بهتر خون در بدن، افزایش مقاومت قلب در اثر عوامل آسیب‌زا، حفظ آرامش روحی و فیزیکی خواهد شد.

دقت داشته باشید انجام تمرینات کششی به شکل مستقیم بر روی سلامت قلب اثر نمی‌گذارد اما سلامت عضلات را افزایش می‌دهد و به شما توانایی و تعادل بهتری برای حرکت خواهد شد. بنابراین حتما در برنامه ورزشی‌تان، تمرینات انعطافی و کششی را هم بگنجانید و آن‌ها را به طور مرتب انجام دهید.

  • تمرینات هوازی

تمرینات هوازی می‌توانند جریان خون و نحوه استفاده بدن از اکسیژن را بسیار بهتر کنند و بافت آسیب دیده قلب را اصلاح نمایند. سعی کنید تمرینات هوازی مختلف همچون دوچرخه سواری، ایروبیک، پیاده روی سریع و دیگر تمرینات را در حد تعادل انجام دهید تا به بهتر شدن کیفیت زندگی‌تان کمک کنید و اجازه ندهید فشار زیادی به قلب‌تان وارد شود.

تاثیر بدنسازی و ورزش‌های سنگین روی قلب را اصلا نادیده نگیرید و برای ‌حفظ سلامت قلب، بیشتر سراغ تمرینات ملایم بروید. در ژیمناستیک، حرکات حرفه‌ای روی حلقه و بارفیکس را کنار بگذارید و از تلاش‌‌های سنگین و دراز مدت، خودداری نمایید.

پیاده روی هم برای تقویت قلب بیماران قلبی بسیار مفید است و اگر آن را به صورت سریع انجام دهید، ضربان قلب‌تان افزایش می‌یابد و بیشتر از سایر ورزش‌ها بر روی مفاصل اثرات مطلوب خود را به جای می‌گذارد.

بهتر است بدانید عضله سازی در سایر قسمت‌های بدن نیز به سلامت قلب بسیار کمک می‌کند. ورزش با وزن بدن علاوه‌بر چربی سوزی، برای عضله سازی، حفظ سلامت استخوان و قلب هم مؤثر است. در واقع هنگامی که از بدن‌تان به عنوان وزنه استفاده می‌کنید، نمونه‌ای از مفیدترین نوع وزنه برداری رخ خواهد داد. حرکات بدنسازی نظیر شنا، بارفیکس، اسکات و دوچرخه ثابت هم  برای تقویت قلب بسیار عالی هستند.

اگر به صورت حرفه‌ای بدنسازی را دنبال می‌کنید اما دچار بیماری قلبی هستید و می‌خواهید تاثیرات تمرینات و ورزش‌های سنگین بر روی قلب را به طور مثبت ببینید، بهتر است تمرینات‌تان را به گونه‌ای انجام دهید که فشار زیادی به قلب وارد نشود‌.

در چنین مواقعی اگر قلب ظرفیت دریافت فشارهای مختلف را نداشته باشد، سکته قلبی رخ خواهد داد. پس حین انجام تمرینات مختلف، هر چند دقیقه 1 بار استراحت کنید و اجازه ندهید ریتم قلب از حالت نرمال خارج شود.

توجه داشته باشید با افزایش یا کاهش ضربان قلب، علائمی همچون سرگیجه، تاری دید، خستگی شدید، بی‌حالی و حالت تهوع رخ خواهد داد که در موارد جدی فرد ممکن است دچار بیهوشی، غش یا سکته قلبی شود، پس این علائم را نادیده نگیرید.

یکی دیگر از ورزش‌هایی که اغلب متخصصان قلب و عروق به بیماران قلبی توصیه می‌کنند، یوگا است. ورزش یوگا به قوی‌تر شدن ماهیچه‌های قلب کمک می‌کند و آرامش خاصی برای‌تان به ارمغان خواهد آورد. جالب است بدانید یوگا با این که فشار خون را پایین می‌آورد اما موجب افزایش ضربان قلب می‌شود.

برای انجام دادن این ورزش مفید، نیازی به تجهیزات و وسایل خاصی نیست و تنها کافی است محیطی آرام را برای مدیتیشن انتخاب کنید و دقایقی را در آن جا به دور از افکار مختلف، حرکات مختلف یوگا را انجام دهید. یوگا به حفظ روحیه شاداب نیز کمک زیادی می‌کند و افرادی که دائما استرس یا اضطراب دارند، برای دچار نشدن به مشکلات قلبی بهتر است حداقل هفته‌ای یک‌بار این تمرین جذاب را انجام دهند.

سخن پایانی

همان طور که تا این بخش از مقاله متوجه شدید، ورزش‌های قدرتی به طور معمول توده عضلانی بدون چربی را افزایش می‌دهند و از این طریق ممکن است گردش خون و اکسیژن با محدودیت مواجه شوند. پس تحت هیچ شرایطی نسبت به تاثیر بدنسازی و ورزش‌های سنگین روی قلب بی‌تفاوت نباشید و هر زمانی هم که متوجه علائم مشکوک و غیر عادی مانند احساس درد شدید در قفسه سینه، تپش قلب شدید، سرگیجه، غش و خستگی مفرط شدید، سریعا از سایت دکتر قلب نوبت بگیرید تا معاینات لازم برای‌تان صورت بگیرد و درمان بهتری داشته باشید.

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید