0

تأثیر منفی اینستاگرام و تیک تاک بر نوجوانان مبتلا به اختلال خوردن

تأثیر منفی اینستاگرام و تیک تاک بر نوجوانان مبتلا به اختلال خوردن
بازدید 121


شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و تیک تاک اخیراً منابعی را برای افراد مبتلا به اختلال خوردن در شبکه‌های خود قرار داده‌اند؛ اما طبق نظر کارشناسان این اقدامات کافی نیست و تاثیر منفی این شبکه‌ها بیشتر است.

به گزارش مجله خبری آی تی و دیجیتال و به نقل از cnet؛ روزانه تعداد زیادی از نوجوانان به دلیل اختلال در نحوهٔ غذا خوردن در بیمارستان بستری می‌شوند؛ اما برخی از آن‌ها در همان شرایط نیز محتواهای رژیم غذایی و کاهش وزن را در شبکه‌های اجتماعی پست می‌کنند و به اشتراک می‌گذارند.

تأثیر منفی اینستاگرام و تیک تاک بر افراد مبتلا به اختلال خوردن

طبق گفته‌ی دکتر ناگاتا این افراد می‌توانند در  چرخه‌ی معیوب محتوای مرتبط با اختلال در غذا خوردن و کاهش وزن گرفتار شوند. بنابراین بهتر است دسترسی آن‌ها به شبکه‌ها اجتماعی قطع شود.

از سال‌ها پیش  پلتفرم‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و متا (فیسبوک سابق) به دلیل محتوای مضر و تقویت اضطراب و افسردگی، به‌ویژه در بین جوان‌تر مورد انتقاد قرار گرفته‌اند.

استفاده از این بسترها به دلیل تصاویر فیلتر شده و فتوشاپ که ایده آل‌های غیر واقعی را ترویج می‌کند؛ باعث ایجاد تصویر منفی از بدن و اختلالات خوردن می‌شود.

تیک تاک نیز اخیراً به دلیل انتشار این نوع محتواها و تأثیر منفی آن بر مخاطبان مورد انتقاد قرار گرفته است.

طی چند ماه گذشته، تیک تاک و اینستاگرام راهنماهای سلامت روانی و منابعی را منتشر کرده‌اند که برای حمایت از افرادی با تصویر بدنی منفی یا اختلالات خوردن طراحی شده‌اند.

اما اخیراً اسنادی پخش شده که خلاف آن را ثابت می‌کند. این اسناد شامل نتایج تحقیقات خود شبکه اجتماعی در مورد تأثیر سلامت روان آن‌ها است.

بر اساس این نتایج این کمپانی ذکر کرده است که 33 درصد از کاربران اینستاگرام و 11 درصد از کاربران فیس بوک فکر می‌کنند این شبکه‌ها دید منفی آن‌ها نسبت به بدنشان را بدتر می‌کند.

علاوه بر این بیشتر از نیمی از کاربران اینستاگرام از بدن خود ناراضی هستند.

پس از انتشار گزارش‌های داخلی متا در مورد سلامت روان نوجوانان توسط وال استریت ژورنال، این شبکه اجتماعی تلاش‌ها و نتایج تحقیقاتی خود را به صورت عمومی به اشتراک گذاشت.

کارشناسان معتقدند مشکلات جوانان و نوجوان در این باره به قدری شدیدی است که با این رویکردهای کوتاه و منابع تحقیقاتی شبکه‌های اجتماعی رفع نمی‌شود.

اختلال خوردن در دوران همه‌گیری

انگلن می‌گوید اختلالات خوردن و مسائل مربوط به تصویر بدن در طول همه‌گیری COVID-19 بیشتر شده‌اند.

کارشناسان معتقدند الگوریتم‌های سایت‌هایی مانند TikTok و Instagram می‌توانند نقش کلیدی در بدتر شدن تصویر منفی بدن داشته باشند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید