0

بهترین ارقام نهال زرشک در ایران و جهان

تصویر پیدا نشد !
بازدید 16

[ad_1]

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های باغداران در هنگام خرید نهال زرشک به منظور احداث باغات وسیع و تجاری سازی انواع نهال زرشک این است که اقدام به خرید نهال زرشک با بهترین کیفیت و بیشترین سازگاری با اقلیم آب و هوایی منطقه خود می‌کنند؛ چرا که توجه به این موضوع می‌تواند کمک بسیار شایانی در راستای رسیدن به هدفشان باشد.

در سال‌های اخیر نهالستان‌های معتبر اقدام به تولید و فروش انواع نهال زرشک اصلاح نژاد شده و باکیفیت نموده‌اند تا آنها نیز سهم بزرگی را در راستای رسیدن به هدف تجاری سازی باغات زرشک داشته باشند.

در این مقاله قصد معرفی بهترین ارقام و انواع نهال زرشک را با توجه به اقلیم آب و هوایی منطقه شما داریم؛ چرا که هر نوع نهال زرشک می‌تواند در شرایط ایده‌آل و موردنیاز خود بهترین عملکردش را به نمایش بگذارد، برای مثال نهال زرشک بیدانه قرمز تنها برای نواحی خشک و سردسیری متناسب است اما در نواحی گرمسیری و مرطوب قابلیت رشد و باردهی نخواهد داشت.

بهترین نهال زرشک برای مناطق سردسیر در جهان

برخی از ارقام نهال زرشک در جهان از محبوبیت بسیار بالایی برخوردارند و جالب است بدانید که قیمت نهال زرشک در برخی نواحی نسبتا بالا بوده و دلیل این امر نیز می‌تواند کمیاب بودن گونه باشد، حال ممکن است این سوال برایتان ایجاد شود که دلیل محبوبیت برخی ارقام نهال زرشک در سراسر جهان چیست؟ برخی گونه‌ها به دلیل مقاومت بسیار بالایی که در نواحی سردسیری و کوهستانی دارند، تحت عنوان نهال زرشک برای مناطق سردسیری شناخته می‌شوند و به صورت اختصاصی در این نواحی رشد و عملکرد بسیار قابل قبولی خواهند داشت.

زمان گلدهی ارقام نهال زرشک سردسیری پس از اتمام کامل دوره سرما در فصل زمستان و بهار است؛ به گونه‌ای که شکوفه‌ها دچار سرمازدگی نخواهند شد و شاهد افت کمی و کیفی محصولات نیز نخواهیم بود. در ادامه نیز به معرفی چند رقم نهال زرشک سردسیری و مقرون به صرفه خواهیم پرداخت‌:

  • نهال زرشک بیدانه سیاه: از جمله معروف‌ترین ارقام نهال زرشک سردسیری که غالبا در نواحی کوهستانی و سردسیر به صورت خودرو یافت می‌شود، نهال زرشک بیدانه سیاه یا همان زرشک کوهی است که خواص دارویی و درمانی بی نظیری برای انسان دارد و رنگ سیاه، رشد خوشه‌ای و طعم ترش محصولات از جمله جاذبه‌های این نهال است.
  • نهال زرشک بیدانه قائنات: از جمله ارقام نهال زرشک بسیار مرغوب و صادراتی در ایران، نهال زرشک قائنات است که قابلیت رشد و باردهی در نواحی سردسیری و کوهستانی را دارد و حتی در نواحی خشک و کم آب نیز عملکرد خوبی از به نمایش خواهد گذاشت.

انواع نهال زرشک خوراکی برای کاشت در اقلیم ایران

می‌دانید که انواع نهال زرشک موجود در ایران را می‌توان به سه دسته بندی کلی تقسیم نمود:

۱. نهال زرشک خوراکی

۲. نهال زرشک دارویی

۳. نهال زرشک زینتی

در ایران نیز با توجه به اقلیم آب و هوایی هر منطقه امکان کاشت و پرورش انواع نهال زرشک خوراکی وجود دارد. از جمله ارقام پرفروش و پربازده نهال زرشک خوراکی در ایران می‌توان به نهال زرشک بیدانه پفکی، نهال زرشک پلویی و نهال زرشک قرمز اشاره نمود.

سوال رایج دیگری که باغداران همواره از کارشناسان فروش نهال زرشک دارند در رابطه با زمان مناسب کاشت نهال زرشک در اقلیم آب و هوایی ایران است که در پاسخ این سوال باید گفت که برای سازگاری بیشتر نهال زرشک با آب و هوا و خاک بایستی با توجه به میزان سرمای منطقه از اواخر فصل پاییز تا اوایل فروردین ماه شروع به کاشت نهال و احداث باغ نمود.

هدف از خرید نهال زرشک زینتی در جهان چیست؟

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که خرید و فروش نهال زرشک زینتی در میان باغداران بسیار رایج است و هدف اصلی از این کار زیباسازی فضای باغات و یا حیاط منازل است‌. درخت زرشک زینتی درختی به فرم کمانی است که درختچه‌ای خزان پذیر با طول عمر اقتصادی بسیار بالاست که دارای برگ‌های سبز، سرخ و قرمزی است که زیبایی آن چشم هر گذرکننده‌ای را به خود جلب می‌نماید.

همانگونه که گفته شد بسیاری از باغداران با هدف زیباسازی فضا، ایجاد حصار و پرچین و یا ساخت بادشکن اقدام به خرید نهال زرشک زینتی می‌کنند و با توجه به کم توقع بودن این نهال و نحوه نگهداری کم هزینه و آسان آن طرفداران بسیاری دارد و حتی می‌توان با کمترین هزینه با روش قلمه زدن اقدام به تکثیر و ازدیاد گونه نمود.

درخت زرشک زینتی در شمار درختان بسیار مقاوم نسبت به سرما و حتی آفات و بیماری‌هاست که امکان تحمل تا دمای منفی ۱۵ سانتی گراد را نیز دارد، همچنین با توجه به شرایط آب و هوایی اقلیم منطقه خود می‌توانید آبیاری درخت را هر ۱۰ الی ۱۲ روز یکبار انجام دهید.

 

معیار تشخیص بهترین نوع نهال زرشک در ایران و جهان چیست؟

روش‌های بسیاری برای تشخیص بهترین نهال زرشک در مناطق آب و هوایی متنوع ایران و جهان وجود دارد که در ادامه مقاله به برخی از آنها اشاره می‌نماییم:

۱. سازگاری با شرایط آب و هوایی بسیار گرم و یا بسیار سرد

۲. مقاومت در برابر آفات و بیماری‌های رایج در میان درختان زرشک

۳. باردهی بسیار بالا و کیفیت قابل قبول محصولات

۴. طول عمر اقتصادی بالا در عین تجاری بودن و داشتن صرفه اقتصادی نهال

موارد بسیار دیگری برای تشخیص بهترین نوع نهال زرشک وجود دارد که باقی موارد همچون دیرگل یا زودگل بودن نهال زرشک، زمان باردهی اقتصادی و … را به نسبت وضعیت خاک و منابع آبی و همچنین شرایط آب و هوایی می‌سنجد اما باید بدانید که وضعیت ظاهری و فیزیکی نهال و دارا بودن شناسنامه سلامت نیز می‌تواند یکی از معیارهای بهترین نهال بودن است.

قیمت بهترین نهال زرشک بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

دغدغه دیگری که همواره ذهن باغداران را درگیر می‌کند در رابطه با قیمت بهترین نهال زرشک در بازار است؛ چرا که برای خرید نهال زرشک مرغوب و شناسنامه دار در عین کیفیت بالا، بایستی قیمت بسیار مناسبی داشته باشد که امکان خرید آن برای همه میسر باشد.

عوامل متنوعی در قیمت گذاری و تعیین نرخ نهال زرشک در بازارهای داخلی و خارجی وجود دارد که عبارتند از:

۱. نوع نژاد نهال زرشک و کمیاب بودن یا نبودن آن (میزان دسترسی)

۲. انتخاب مراکز فروش معتبر و نهالستانی که برای مراجعه انتخاب می‌کنید.

۳. طول عمر اقتصادی نهال زرشک و عملکرد و باردهی سالیانه آن

۴. کیفیت و کمیت محصولات درخت زرشک و میزان بازار پسندی‌

باید توجه داشته باشید که اگر در هنگام خرید نهال زرشک، برای خرید ارقام مرغوب و سالم هزینه نکنید، بایستی در مراحل بعدی نگهداری گونه، هزینه‌هایی گزاف برای کوددهی و تقویت، سمپاشی و حتی نیروی انسانی صرف کنید.

کلام آخر

در نهایت امر باید گفت که همانگونه که فرآیند خرید نهال زرشک امری بسیار ساده به نظر می‌رسد، در عین حال نیز ممکن است فرآیندی سخت و طاقت فرسا باشد اگر در انتخاب نهالستان خود دقت نفرمایید. برای خرید بهترین ارقام نهال زرشک بایستی به نهالستان‌های معتبری همچون پالیز نهال که به مدیریت مهندس سعید قاسمی اداره می‌شود و تحت نظارت جهاد کشاورزی فعالیت می‌کنند، مراجعه فرمایید؛ چرا که در این مجموعه تمامی ارقام نهال با بهترین کیفیت تولید و بازار ارائه می‌شوند.

در صورت داشتن هر گونه سوال و ابهام در خصوص فرآیند احداث باغ و یا خرید نهال زرشک می‌توانید اطلاعات خود را از طریق سایت مجموعه به آدرس اینترنتی paliznahal.ir افزایش دهید و یا با مشاوران مجموعه ارتباط بگیرید.

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید