0

بنیانگذار اینتل و خالق قانون مور درگذشت

بنیانگذار اینتل و خالق قانون مور درگذشت
بازدید 33


گوردون مور، بنیانگذار اینتل و خالق قانون مور در سن 94 سالگی درگذشت. او در سال 1968 از جمله بنیانگذاران اینتل، یکی از غول‌های سیلیکون ولی بود.

گوردون مور از جمله اعضای گروه 8 نفره Traitorous eight و از نخستین بنیانگذاران شرکت Fairchild Semiconductor بود. این شرکت به مرکزی برای رشد و تاسیس بسیاری از غول‌های آینده سیلیکون ولی از جمله AMD بدل شد. او همچنین با رابرت نویس از دیگر اعضای این گروه در سال 1968 شرکت اینتل را با نام اصلی Integrated Electronics تأسیس کرد. مور در سال 1979 به‌عنوان رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل شرکت انتخاب شد و به مدت هشت سال مدیرعامل اینتل بود.

بیشتر بخوانید: تمرکز ویندوز 12 بر هوش مصنوعی از طریق اسناد اینتل فاش شد

بنیانگذار اینتل و خالق قانون مور درگذشت

سال گذشته، اینتل تأسیسات جدید خود در ایالت اورگن را به احترام او، Gordon Moore Park نامگذاری کرده بود. این مرکز در 11 آوریل 2022 (22 فروردین‌ماه 1401) افتتاح شد.

هرچند گوردون مور نقش بزرگی در توسعه فناوری‌هایی که دستگاه‌های محاسباتی مدرن را تغذیه می‌کنند، داشته است، بسیاری از مردم او را به‌دلیل «قانون مور» می‌شناسند که اولین‌بار در سال 1965 ارائه شد. مور در این قانون بیان می‌کند که تعداد ترانزیستورهای روی یک تراشه با مساحت ثابت، هر 2 سال به‌طور تقریبی دوبرابر می‌شود.

بنیانگذار اینتل و خالق قانون مور درگذشت

طبق بیانیه منتشر‌شده توسط وب‌سایت بنیاد مور، مدیرعامل سابق اینتل در چند وقت اخیر روی فعالیت‌های بشردوستانه متمرکز بوده و همراه با همسر خود روی مشکلات مربوط به «حفاظت از محیط‌زیست، تحقیقات علمی، آموزش عالی و منطقه خلیج سن‌فرانسیسکو» کار می‌کرده است.

مور سال 1965، یعنی دو دهه قبل از انقلاب رایانه‌های شخصی و بیش از 40 سال قبل از عرضه اولین آیفون توسط شرکت اپل، در مقاله‌ای که توسط مجله الکترونیک منتشر شده بود، نوشت:

«مدارهای مجتمع منجر به شگفتی‌هایی مانند رایانه‌های خانگی (یا حداقل پایانه‌های متصل به یک رایانه مرکزی)، کنترل‌های خودکار برای خودروها و تجهیزات ارتباطی قابل‌حمل شخصی می‌شوند.»

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره درگذشت بنیانگذار اینتل و خالق قانون مور چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید