0

برنامه نویسی چیست 💻? هر چیزی که یک برنامه نویسی باید بدونه | 2022

تصویر پیدا نشد !
بازدید 48

[ad_1]

فهرست موضوعات مقاله

برنامه نویسی چیست ? سلام خدمت تمام مخاطب های عزیز مجله آی تی داخل مقالت قبلی به شما خیلی از زبان های برنامه نویسی گفتیم‌ چی هستن و چیکارا میکنن زیر همین متن لینک هاشون قرار میدن و در  این مقاله قصد داریم به شما بگیم که زبان برنامه نویسی چیست و هر چیزی که یک برنامه نویس بدونه رو بهتون بگیم که وقتی وارد این حرفه میشید بدونید کجا میاید و اصلا چی هست تا آخر این مقاله همراه ما باشید عشقید 💙.

برنامه نویسی چیست

برنامه نویسی چیست ؟

برنامه نویسی چیست برنامه نویسی روشی برای حل مسائل با کمک کامپیوتر است. فرض کنید وارد یک بانک شده اید و کد ملی خود را در باجه ارسال می کنید. مدیر تمام اطلاعات حساب بانکی شما را تنها با یک کد پیدا می کند. داده ها، گردش مالی، موجودی و….

این فرصت با کمک برنامه نویسی ایجاد می شود. سامانه طراحی شده برای بانک با دریافت کد ملی شما، اطلاعات شما را از میان میلیون ها اطلاعات دیگر پیدا کرده و در قالب جداول نمایش می دهد.

در واقع تیم برنامه نویسی سیستم را به این شکل برنامه ریزی کردند. بنابراین می توان گفت برنامه نویسی علمی است که با استفاده از آن می توان به کامپیوتر دستور اجرای آنها را داد. دستورات را به صورت کد به کامپیوتر می دهیم این اطلاعات و دستورات در مغز کامپیوتر (CPU) پردازش شده و خروجی کار به کاربر نمایش داده می شود.

جالب است بدانید کامپیوترها زبان انسان را نمی فهمند. همه اطلاعات را صفر و یک می بینند! یک برنامه نویس از یک زبان برنامه نویسی برای انتقال معنای آن به نرم افزار استفاده می کند. این دستورات به کدهای ۰ و ۱ تبدیل می شوند و کامپیوتر آنها را می فهمد و پردازش می کند!

اگر بخواهیم به طور خلاصه این مفهوم را تعریف کنیم، بهتر است بگوییم که برنامه نویسی علم حل مسائل به کمک کامپیوتر است.

برنامه نویسی چیست

اولین زبان برنامه نویسی چجوری به وجود اومد؟

برنامه نویسی چیست کار با زبان باینری کار آسانی نبود، بنابراین افراد برای هر دستور کلمه معادل را می گرفتند و سپس با استفاده از کلمات برنامه ریزی می کردند که اسمبلی (Assembly) نام داشت.

به عنوان مثال به جای کد ۰۱۰۰۱۱۰۱ عبارت SUM به ماشین منتقل شد و کامپیوتر سعی کرد آن را به معادل باینری تبدیل کند.بنابراین عبارت SUM برای کامپیوتر معادل ۰۱۰۰۱۱۰۱ و به معنای عملیات جمع می باشد.

البته در نهایت تمام این دستورات باید به زبان باینری تبدیل می شد تا کامپیوتر را درک کنید که این یک فرآیند (یعنی تبدیل اسمبلی به باینری) بر عهده اسمبلر بود، زیرا تبدیل به زبان اسمبلی خود مستلزم آن است. پردازش ویژه در مقایسه با زبان باینری کندتر بود.

با گذشت زمان، زبان‌های پیشرفته‌ای ایجاد شدند که طیف وسیع‌تری از قابلیت‌ها را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کردند، مانند C، Java، Python و دیگران، اگرچه زبان‌های سطح بالا سادگی و کارایی بیشتری را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کردند. اما زبان های سطح پایین مانند باینری و اسمبلی همچنان سریعتر هستند زیرا فرآیند تبدیل و کامپایل ندارند و پردازش کامپیوتری کمتری دارند.

امروزه زبان‌های سطح پایین‌تر مانند اسمبلی و حتی باینری در سیستم‌هایی که به سرعت پردازش بالایی نیاز دارند، مانند فضاپیما، سیستم‌های بیمارستانی یا ربات‌های خاص، استفاده می‌شود، اما در برنامه‌نویسی معمولی، مانند کامپیوترهای سطح بالا، موبایل و برنامه های کاربردی وب و وظیفه کامپایل یا ترجمه دستورات به کامپیوتر سپرده می شود.

برنامه نویس کیست؟

برنامه نویسی چیست یک برنامه نویس فردی حرفه ای است که دستورالعمل های لازم را با نوشتن و آزمایش کد برای کار بر روی رایانه ایجاد می کند. یک برنامه نویس که گاهی اوقات به عنوان یک توسعه دهنده شناخته می شود، عملکرد مناسب برنامه ها و برنامه های نرم افزاری را امکان پذیر می کند. توسعه دهندگان و توسعه دهندگان علاوه بر کدنویسی، اصلاح، نگهداری، آزمایش و سایر کارهای مربوط به نرم افزار را نیز انجام می دهند.

حرفه برنامه نویسی بسیار گسترده و دارای حوزه های مختلفی می باشد که از مهم ترین آنها می توان به برنامه نویس وب و موبایل، توسعه نرم افزار و بازی های رایانه ای اشاره کرد که قبلا در قسمت انواع برنامه نویسی ذکر شد. توسعه دهندگان حرفه ای به دنبال برنامه هایی برای یافتن باگ ها و رفع اشکالات و نوشتن به روز رسانی برای برنامه های از پیش ساخته شده می گردند.

برنامه نویسی چیست

برنامه نویسی حرفه ای چه ویژگی داره؟

توسعه دهندگان موجودات ارزشمند و منطقی هستند همانطور که گفتیم کامپیوتر فقط ۰ و ۱ زبان را می فهمد. این زبان را زبان منطقی می نامند، به این معنی که هر ورودی یک نتیجه ثابت و منطقی خواهد داشت.

رایانه ها اشتباه نمی کنند و خطاهای نرم افزاری مختلف معمولاً به دلیل خطاهای برنامه نویسی ایجاد می شود، زیرا رایانه یک ماشین منطقی است و نتیجه ای که تولید می کند مطابق دستورالعمل هایی است که برنامه نویس برای آن نوشته است، بنابراین اکثر توسعه دهندگان ذهنی منطقی و الگوریتمی دارند.

چگونه می توانیم برنامه نویس شویم؟

برنامه نویسی چیست چندین مرحله وجود دارد که می توانید برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه ای انجام دهید. اولین و مهمترین نکته ای که قبل از ورود به دنیای برنامه نویسی باید به آن توجه کرد این است که فردی باید به برنامه نویسی علاقه داشته باشد. موفقیت در هیچ زمینه ای بدون علاقه امکان پذیر نیست. علاوه بر این، داشتن استعداد در برنامه نویسی بسیار مهم است.

رشته برنامه نویسی بسیار گسترده است و شاخه های مختلفی دارد. ابتدا باید مشخص کنید که به کدام اپلیکیشن برنامه نویسی علاقه دارید و قصد دارید روی کدام شاخه از برنامه نویسی کار کنید. آیا علاقه ای به توسعه وب و برنامه نویسی وجود دارد یا کسی می خواهد به عنوان دانشمند داده کار کند؟

پس از مشخص شدن محدوده فعالیت، گام بعدی یادگیری زبان های برنامه نویسی و سایر فناوری ها و ابزارهای لازم است. ابتدا باید مفاهیم اولیه و پایه برنامه نویسی را فرا گرفت و سپس با شروع کار عملی و آماده سازی پروژه، روند یادگیری را ادامه داد. نکته کلیدی این است که پروژه باید هر چه زودتر شروع شود و تنها با تمرین و فعالیت عملی می توان مهارت کسب کرد و به یک برنامه نویس حرفه ای تبدیل شد.

همانطور که گفته شد، یکی از مهم ترین مراحل برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه ای، یادگیری زبان برنامه نویسی مناسب برای استفاده در زمینه مورد علاقه شما است. یک راه خوب برای یادگیری زبان های برنامه نویسی استفاده از دوره های آموزشی آنلاین است. از این رو این دوره ها در قسمت بعدی مقاله معرفی می شوند.

برنامه نویسی چیست

بازار کار برنامه نویسی در ایران

بازار کار برنامه نویسی در ایران نیز مانند اکثر کشورهای دنیا در وضعیت مناسبی قرار دارد و تقاضا برای استخدام افراد در مشاغل مختلف مرتبط با برنامه نویسی بسیار زیاد است. نگاهی به وب سایت های کاریابی نشان می دهد که درصد بالایی از آگهی های شغلی مربوط به مشاغل مختلف مرتبط با برنامه نویسی است.

همانطور که قبلا ذکر شد مشاغل و زمینه های تخصصی متعددی در زمینه برنامه نویسی وجود دارد و همین امر باعث شده تا بازار کار در برنامه نویسی بسیار گسترده باشد. شما می توانید رشته مورد علاقه خود را در دنیای برنامه نویسی گسترده تر انتخاب کنید و اگر در آن زمینه حرفه ای شوید و توانایی ارائه کار با کیفیت را داشته باشید، هیچ نگرانی برای بازار کار وجود ندارد.

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید