0

بررسی مناسب ترین و بهترین رزولوشن برای بازی

بررسی مناسب ترین و بهترین رزولوشن برای بازی
بازدید 405


اغلب بازی‌های رایانه‌ای 🕹️ در حال حاضر دارای رزولوشن‌های ۱۴۴۰p، ۱۰۸۰p یا ۴K هستند. شما هم از آن دسته گیمرهایی هستید که نمی‌دانید بهترین رزولوشن برای بازی رایانه‌ای چیست؟ در این مطلب مجله خبری آی تی و دیجیتال، به بررسی مناسب ترین و بهترین رزولوشن برای بازی می‌پردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

رزولوشن مناسب برای بازی چیست؟

What is The Right Resolution For The Game

فرقی نمی‌کند یک گیمر تازه‌کار یا باتجربه هستید. تنظیم رزولوشن یک بازی رایانه‌ای همیشه یکی از اولین مسائلی است که هنگام تجربه یک بازی جدید به آن بپردازید. با این حال ابتدا باید بدانید رزولوشن بازی چیست و سپس رزولوشن‌های مختلف یک بازی را بشناسید تا بتوانید تصمیم بگیرید که کدامیک برای مانیتور شما بهترین است. در ادامه بیشتر درباره این موضوع بررسی می‌کنیم.

رزولوشن بازی چیست؟

رزولوشن نمایشگر به تعداد پیکسل‌هایی گفته می‌شود که روی صفحه آن وجود دارد که معمولا به صورت حاصل ضرب دو عدد طول در عرض بیان می‌شود. هرچه وضوح یا رزولوشن تصویر بالاتر باشد، تعداد پیکسل‌های آن نیز بالاتر است. لذا جزئیات بیشتری برای نمایش وجود خواهد داشت.

رزولوشن مناسب برای بازی چیست؟

رزولوشن ۷۲۰p

در گذشته نه چندان دور بهترین رزولوشن برای بازی، ۷۲۰p بود که اصطلاحا به آن Standard HD نیز گفته می‌شد. اما از این رزولوشن امروز صرفا به عنوان یک خاطره در بین گیمرها یاد می‌شود.

رزولوشن ۱۰۸۰p

رزولوشن  ۱۰۸۰ * ۱۹۲۰  یا ۱۰۸۰p امروز به عنوان Full HD شناخته می‌شود. این کیفیت تصویر در به عنوان حداقل رزولوشن برای بازی‌های امروز شناخته می‌شود. لذا برای تهیه مانیتور یا نمایشگر برای بازی‌های رایانه‌ای باید در نظر داشته باشید که حداقل از رزولوشن ۱۰۸۰p برخوردار باشد.

رزولوشن ۱۴۴۰p

رزولوشن تصویر ۱۴۴۰ * ۲۵۶۰ که از آن به عنوان Quad HD نیز یاد می‌شود، به عنوان یک وضوح تصویر رایج و معمول در بازی‌های رایانه‌ای به حساب می‌آید. نکته مهم در خصوص این وضوح تصویر آن است که پلی میان رزولوشن ۱۰۸۰p و ۴K به حساب می‌آید و بدون اینکه نیاز به صرف هزینه زیاد برای تهیه نمایشگر داشته باشد، در دسترس کاربران است.

رزولوشن ۴K UHD/2160p بهترین رزولوشن برای بازی

کیفیت فوق‌العاده تصویر با این رزولوشن چشم‌نواز است. در این حالت ۳۸۴۰ پیکسل در حالت افقی و ۲۱۶۰ پیکسل در حالت عمودی در صفحه نمایشگر قابل مشاهده است. این کیفیت تصویر هنوز به صورت مرسوم درنیامده است. اما کیفیت تصویری در حدود چهار برابر رزولوشن ۱۰۸۰p را در اختیار شما می‌گذارد.

رزولوشن ۸K FUHD/4320p

کیفیت تصویر ۸K شگفت‌انگیز است و تصویری باورنکردنی برای شما خلق می‌کند. اما هزینه سخت‌افزار مورد نیاز برای پشتیبانی از چنین وضوح تصویری بسیار بالا و غیر اقتصادی است. به علاوه هنوز بازی‌های کمی هستند که از این میزان وضوح تصویر یعنی ۷۸۶۰ پیکسل افقی و ۴۳۲۰ پیکسل عمودی پشتیبانی می‌کنند.

تنظیم رزولوشن بازی‌ها

گاهی اوقات پیش می‌آید که در یک بخش از بازی به دلیل حجم بالا و سنگین شدن تصاویر سیستم ممکن است دچار مشکل شود. برای جلوگیری از این اتفاق قابلیتی به نام مقایس‌پذیری رزولوشن پویا یا DRS برای یک بازی تعریف شده‌ است که با کاهش وضوح تصویر در آن لحظات خاص، جلوی وارد آمدن فشار زیاد به سخت‌افزار شما و همچنین کند شدن یا توقف بازی را می‌گیرد.

رزولوشن بازی چیست

این یک قابلیت بسیار عالی است که با تنظیم گرافیک بازی روی بازه مشخص باعث می‌شود تا نهایت بهره‌وری را از سخت‌افزار رایانه خود داشته باشید.

رزولوشن مناسب برای مانیتور

بدون شک هرچه وضوح تصویر بالاتر برود، کیفیت بازی نیز افزایش پیدا می‌کند. اما باید تناسبی میان سخت‌افزار و روزلوشن تصویر برقرار نمود تا علاوه بر لذت بردن از کیفیت تصویر، هزینه اقتصادی سنگینی نیز به شما تحمیل نشود.

سه عامل سیستم‌عامل، مانیتور و بازی باید در کنار هم دیده شوند تا به بهترین نتیجه دست پیدا کنید. اگر با کنسول بازی می‌کنید، گزینه‌های محدودی برای تنظیم رزولوشن بازی‌ها در اختیار شماست. معمولا امکان بالا بردن رزولوشن بازی در کنسول‌ها وجود ندارد. البته ممکن است در نسل‌های جدید کنسول‌ها این قابلیت افزوده شود.

اما تنظیم رزولوشن بازی‌ها در رایانه‌ها معمولا در دسترس است و می‌توانید بهترین رزولوشن بازی را باتوجه به سخت‌افزارتان تعیین کنید و گزینه‌های DRS را نیز روی حالت بهینه قرار دهید.

تاثیر رزولوشن در بازی

در خصوص مانیتورها نیز باید بدانید که در هنگام تهیه به حداکثر رزولوشن قابل پشتیبانی توسط آن توجه کنید؛‌چرا که نمی‌توانید بازی‌های با رزولوشن بالاتر را روی آن‌ها اجرا کرد. اما امکان اجرای بازی‌ها با رزولوشن پایین‌تر وجود دارد. عامل بعدی اثرگذار در کیفیت تصاویر در مانیتورها، تراکم پیکسل‌ها است. تراکم پیکسل به تعداد پیکسل موجود در واحد اینچ گفته می‌شود. هر چه این عدد پایین‌تر باشد، تصاویر حالت کشیده به خود می‌گیرند و از کیفیت تصویر کاسته می‌شود.

تاثیر رزولوشن در بازی

رزولوشن بازی در کیفیت بازی،‌ سرعت آن و عملکرد مفید سخت‌افزار سیستم شما کاملا اثر مستقیم دارد. اگر از کنسول بازی استفاده می‌کنید، همانطور که ذکر کردیم، قابلیت تغییر رزولوشن بازی در اختیار شما نیست.

اما اگر از رایانه شخصی استفاده می‌کنید، سعی کنید رزولوشن‌های مختلف در دسترس را امتحان کنید تا بتوانید به بهترین نتیجه و عملکرد متناسب با سیستم خود دست پیدا کنید.

بهترین رزولوشن برای بازی

البته باید بدانید که تنظیم رزولوشن بازی فقط یک عامل از مجموعه عواملی است که در کیفیت بازی شما اثرگذار است. عوامل مختلف دیگری نیز هستند که در رسیدن شما به یک تجربه بازی بی‌نظیر اثر مستقیم دارد و باید در نظر گرفته شوند.

نظرات و پیشنهادات شما؟

آنچه در این مطلب مطالعه کردید، بررسی مناسب ترین و بهترین رزولوشن برای بازی بود. شما معمولا از کدام رزولوشن برای بازی‌ کردن استفاده می‌کنید؟ نظرات و پیشنهادات خود را در قسمت دیدگاه با ما در میان بگذارید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید