0

بررسی تفاوت بین شبکه LAN و WAN

تفاوت بین شبکه LAN و WAN
بازدید 350


اگر  کمی با اینترنت سر و کار داشته باشید، حتما واژگان LAN و WAN 🌐 را شنیده‌اید. حتما برای شما هم سوال شده است که تعریف شبکه LAN و WAN چیست؟ در این مطلب از مجله خبری آی تی و دیجیتال به بررسی تفاوت بین شبکه LAN و WAN می‌پردازیم.

فرق بین شبکه LAN و WAN چیست؟

?What Is the Difference Between LAN and WAN in Networking

LAN و WAN دو شبکه‌ای هستند که روزانه با آن‌ها بسیار سر و کار داریم. این دو شبکه تفاوت‌های زیادی دارند و دانستن آن‌ها موجب می‌شود تا بتوانید بهتر درباره استفاده از این دو شبکه تصمیم‌گیری کنید. در این مطلب از مجله خبری آی تی و دیجیتال تفاوت شبکه های LAN و WAN را بررسی می‌کنیم.

شبکه LAN چیست؟

قبل از این که تفاوت بین LAN و WAN را توضیح دهیم، شبکه LAN را بررسی می‌کنیم. LAN خلاصه عبارت Local Area Network است. این عبارت به معنای شبکه محلی یا شبکه داخلی است. این عبارت را زمانی به کار می‌بریم که همه دستگاه‌های متصل به هم نزدیک به یکدیگر باشند. وقتی کامپیوتری به LAN وصل باشد، آی پی آن نیز اصطلاحا محلی می‌شود. شما از این آدرس نمی‌توانید برای اتصال رایانه به اینترنت استفاده کنید. اتصال شبکه LAN به همان محل (به عنوان مثال، خانه شما) خلاصه می‌شود.

تفاوت بین شبکه LAN و WAN

شرکت‌ها و دانشگاه‌ها از این شبکه استفاده می‌کنند. به عنوان مثال، همه کامپیوترها را این گونه به هم متصل می‌کنند تا بتوانند با یکدیگر حرف بزنند. همچنین می‌توانند از این روش برای ارسال فایل‌ها به یکدیگر ارسال کنند و حتی نیازی به اتصال به اینترنت نباشد.

شبکه WAN چیست؟

تفاوت بین شبکه LAN و WAN

پیش از بررسی تفاوت میان شبکه LAN و WAN باید واژه WAN را هم به خوبی توضیح دهیم. WAN خلاصه عبارت Wide Area Network است. اکنون که شما در حال خواندن این پست هستید، به علت این است که به شبکه WAN یا همان اینترنت متصل هستید. Wide Area Network به معنای شبکه گسترده یا رایانه‌ای است. البته تعریف این گستردگی متفاوت است. این گستردگی می‌تواند به وسعت شهر، کشور و حتی کره زمین باشد.

فرقی ندارد فاصله چقدر است. هر شبکه‌ای که از روتر بگذرد، WAN نامیده می‌شود. بیزنس‌های بزرگ نیز از WAN استفاده می‌کنند و صرفا به اینترنتی که می‌شناسید، WAN گفته نمی‌شود. به عنوان مثال، بیزنس‌ها از آن برای اتصال دفاترشان در نقاط مختلف جهان استفاده می‌کنند. حتی امکان صحبت کردن از این طریق هم وجود دارد. مثلا می‌توانید با همکارتان که در دفتر سیدنی است، ارتباط برقرار کنید.

تفاوت بین شبکه LAN و WAN

این گونه کنترل بر انتقال داده‌ها نیز راحت‌تر است و اگر مشکلی پیش بیاید، می‌توانند خودشان آن را پیگیری کنند.

همچنین، اینترنت تمامی کامپیوترهای را در سراسر دنیا به هم مرتبط می‌کند اما در صورتی که یک اعضای شرکت بخواهند تنها به کامپیوترهای شرکت خود متصل شوند، می‌توانند از WAN خودشان استفاده کنند. این گونه از تهدیدات اینترنتی هم محافظت می‌شوند. به این نوع WAN اینترانت گفته می‌شود. اگر می‌خواهید بیشتر درباره تفاوت اینترنت و اینترانت بدانید به مطلب فرق بین اینترنت و اینترانت مراجعه کنید.

تفاوت شبکه LAN و WAN در زمان استفاده از این دو چیست؟

با استفاده از WAN می‌توانید از هر جای جهان به اینترنت وصل شوید. همچنین اتصالات WAN این اجازه را به دیگران می‌دهند تا به دستگاه‌های شما دسترسی داشته باشند. مثلا اگر امنیت دستگاه شما پایین باشد، هکرها می‌توانند از همان روتری که شما استفاده کنید، به دستگاهتان وصل شوند و اطلاعات مهم را دریافت کنند یا حتی از بین ببرند.

وقتی از LAN استفاده کنید از دست هکرها نجات پیدا می‌کنید. هر چند این روش هم می‌تواند خطرهایی را برای شما ایجاد کند اما امن‌تر از استفاده از WAN است. در نتیجه یک فرق بین شبکه LAN و WAN امن‌تر بودن LAN است.

تفاوت بین شبکه LAN و WAN

البته با استفاده از شبکه شکاف هوا می‌توانید امنیت هارد دیسک را بیشتر کنید. در چنین حالتی تمام سیستم‌های متصل به یک شبکه، به اینترنت وصل نمی‌شوند. در این حالت امنیت اطلاعات شما بیشتر خواهد بود هر چند این روش هم مشکلات خود را دارد. در این روش هکرها باید از انسان‌ها برای دسترسی به اطلاعات استفاده کنند.

اگر باید به اینترنت وصل شوید، نیاز است که WAN را فعال کنید. اگر احساس می‌کنید نیازی به اینترنت ندارید، بهتر است WAN را خاموش کنید.

برای اطلاعات بیشتر درباره اترنت به مطلب تعریف شبکه اترنت به زبان ساده مراجعه کنید.

گستردگی شبکه های LAN نسبت به WAN چیست؟

یک دستگاه می‌تواند همزمان به هر دو شبکه وصل باشد. در این حالت دو آدرس آی پی خواهید داشت. آدرس IP شبکه LAN اصولا با ۱۹۲٫۱۶۸ شروع می‌شود. آی پی WAN دستگاه با توجه به IPv4 یا IPv6 متفاوت است. اگر به V4 وصل هستید، IP باید شبیه به آی پی شبکه داخلی شما باشد اما با ۱۹۲٫۱۶۸شروع نمی‌شود.

تفاوت بین شبکه LAN و WAN

اگر به IPv6 وصل هستید، آدرس IP ترکیبی از اعداد و حروف است که با هشت رنگ مشخص شده‌اند. این دو آدرسی است که با آن به اینترنت وصل می‌شوید.

اینترنت نیز مجموعه‌ای از شبکه‌های LAN است که به هم وصل شده‌اند. هر LAN شبیه به خانه‌ای در شهر است. اینترنت نیز مانند خیابان‌ها و جاده‌هایی است که این خانه‌ها را به هم متصل می‌کند.

جالب است بدانید که سرعت WAN از LAN پایین‌تر است. همچنین طراحی و استفاده آن نیز نسبت به LAN پیچیده‌تر است. علاوه بر این، هزینه استفاده از LAN کمتر است اما ادمین شبکه LAN می‌تواند به تمام اطلاعات کامپیوترها و دستگاه‌های متصل به شبکه دسترسی داشته باشد. اگر مشکلی برای شبکه LAN پیش بیاید با سرعت بیشتری می‌توان آن را برطرف کرد.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در این مطلب از مجله خبری آی تی و دیجیتال به تفاوت بین تفاوت بین شبکه LAN و WAN پرداختیم. شما از کدام یک از این شبکه‌ها در شرکت و… خود بیشتر استفاده می‌کنید؟ لطفا نظرات و پیشنهادات خود را در این زمینه در بخش دیدگاه با ما در میان بگذارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید