0

با قابلیت جدید iOS 16 خدمات گوشی‌‌های آیفون بر اساس کشور محدود می‌شود!

با قابلیت جدید iOS 16 خدمات گوشی‌‌های آیفون بر اساس کشور محدود می‌شود!
بازدید 85


قابلیت جدید iOS 16 برای کاربران این سیستم‌عامل محدودیت ایجاد خواهد کرد. کاربران ایرانی iOS بیشتر از قبل متضرر می‌شوند.

اپل در حال آزمایش یک ویژگی مخفی است تا بوسیله آن بتواند بسته به کشور خدمات خود را محدود کند. این قابلیت جدید iOS 16 برای کاربران سیستم‌عامل محبوب اپل محدودیت‌های بسیاری را ایجاد خواهد کرد که شاید یکی از کشورهایی که بیشترین صدمه را در این مبحث خواهد دید، ایران باشد. چرا که ایران علاوه‌بر محدودیت‌های اینترنت که توسط دولت ایجاد شده، زین‌پس باید محدودیت‌های جدید iOS را نیز تحمل کنند.

سرمایه گذاری پرسود و تضمینی دلاری

اما این محدودیت‌ها فقط مربوط به iOS 16 یا دیگر نسخه‌های این سیستم‌عامل نیست. بلکه اندروید نیز هم‌اکنون در کشور محدودیت‌های زیادی دارد. به‌عنوان مثال فروشگاه نرم‌افزاری Google Play Store در ایران مسدود است و کاربران اندروید نمی‌توانند از طریق آن اقدام به نصب برنامه کنند. البته قبل از این مورد هم گوگل‌پلی استور ایران را تحریم کرده بود و نسخه بدون محدودیت آن در اختیار ایرانیان قرار نداشت.

نکته دیگر برمی‌گردد به تفاوت بین سیستم‌عامل اندروید و iOS که اگرچه گوگل‌پلی استور در کشور مسدود شده، اما چون اندروید یک سیستم‌عامل متن‌باز است، به‌راحتی می‌توان فایل برنامه‌ها را از منابع مختلف دانلود و یا به فروشگاه‌های نرم‌افزاری دیگر مراجعه کرد. اما اوضاع در iOS متفاوت است و تنها راه نصب برنامه در این سیستم‌عامل AppStore است. حال باید دید که طرح جدید اپل برای محدودیت‌سازی iOS 16 چه مشکلاتی به‌وجود خواهد آورد.

بیشتر بخوانید: تست گیمینگ شیائومی 13 اولترا و آیفون 14 پرو مکس ؛ شیائومی سرافراز شد! [+ویدیو] 

قابلیت جدید iOS 16 محدودیت‌ها را افزایش خواهد داد

کاربران تقریباً در همه جای جهان می‌توانند از آیفون یا آی‌پد استفاده کنند، اما بعضی از ویژگی‌های iOS تنها در مکان‌های خاصی قابل دسترس است. در بعضی از موارد، این محدودیت‌ها مربوط به مقررات محلی هستند مانند فیس‌تایم که نباید در امارات متحده عربی قابل دسترس باشد، اما اطلاعات جدید وب‌سایت فناوری iOS ۱۶ نشان می‌دهد اپل سرگرم تست سیستم مخفی جدید و مدرن‌تری در iOS ۱۶ است که ویژگی‌ها را بر مبنای مکان کاربر، محدود می‌کند.

اپل در حال حاضر از تکنیک‌های کدنویسی سخت برای محدود کردن ویژگی‌های iOS در مکان‌های خاص استفاده می‌کند. این به معنای آن است که اکثر محدودیت‌ها مرتبط به منطقه یک دستگاه هستند؛ خواه از طریق تنظیمات نرم‌افزاری باشد یا منطقه‌ای که سخت‌افزار از آن می‌آید. اما این شرکت روی راه جدید و هوشمندانه‌تری برای تعیین دقیق مکان کاربر کار می‌کند.

قابلیت جدید iOS 16 محدودیت‌ها را افزایش خواهد داد

سیستم جدید در داخل اپل با نام countryd شناخته می‌شود و بی سر و صدا به iOS ۱۶.۲ اضافه شده است، اما تاکنون برای کاری استفاده نشده است. این سیستم، داده‌های متعدد مانند مکان جی‌پی‌اس، کد کشور بر اساس روتر وای‌فای و اطلاعات به دست آمده از سیم‌کارت را یکجا گرد می‌آورد تا مشخص کند کاربر در چه کشوری است.

با همه این اطلاعات، دور زدن محدودیت‌ها برای کاربران دشوارتر خواهد شد، اما همزمان وقتی به منطقه دیگری سفر کنند، نادیده گرفتن محدودیت‌های مذکور برای دستگاه راحت‌تر می‌شود. کدی که توسط ۹ to ۵ Mac مشاهده شده است، روشن می‌کند که این سیستم طراحی شده تا محدودیت‌هایی را اعمال کند که توسط رگولاتور‌های دولتی تعیین می‌شوند.

اما این که چرا اپل، این سیستم را طراحی کرده، اکنون روشن شده است. بلومبرگ در دسامبر گزارش کرده بود اپل تحت فشار اتحادیه اروپا، مشغول برنامه‌ریزی است تا برای نخستین‌بار اجازه دهد امکان ساید لودینگ در iOS وجود داشته باشد. ساید لودینگ، فرآیند نصب اپلیکیشن‌های شخص ثالث از منابع دیگری بجز فروشگاه اپ استور است.

اما اخیرا مارک گورمن، خبرنگار فناوری بلومبرگ گزارش کرده است که هرچند اپل قصد دارد امکان ساید لودینگ را در iOS ۱۷ فراهم کند، اما این ویژگی فقط در اروپا موجود خواهد بود. با سیستم جدید countryd، اپل می‌تواند به‌راحتی تشخیص دهد آیا دستگاه هنوز در اتحادیه اروپا استفاده می‌شود تا ساید لودینگ را اجازه دهد.

البته اگر کشور‌های دیگر هم اپل را مجبور کنند این سیستم را فعال کند، یک به‌روزرسانی ساده در سیستم کافی است تا ویژگی مذکور در مناطق دیگر هم قابل دسترس شود. اما دور زدن ساید لودینگ در مناطق دیگر به راحتی تغییر تنظیمات سیستم یا به عنوان مثال، حتی خرید یک آیفون در اروپا برای استفاده در آمریکا نخواهد بود.

هنوز معلوم نیست که آیا اپل ساید لودینگ را به عنوان یک ویژگی جدید iOS ۱۷ معرفی خواهد کرد. قرار است iOS ۱۷ و نسخه‌های دیگر سیستم‌های‌عامل این شرکت در کنفرانس جهانی طراحان اپل در ژوئن رونمایی شوند.

نسخه iOS ۱۶.۲ همچنین نشان داد اپل سرگرم کار روی حالت دسترسی‌پذیری سفارشی برای آیفون است که ممکن است رسماً در iOS ۱۷ معرفی شود.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره‌ تست قابلیت جدید iOS 16 و محدودسازی این سیستم‌عامل براساس کشور چیست؟ دیدگاه خود را در بخش کامنت ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید