0

اینترنت امن کودکان چیست و چگونه دسترسی کودکان به فضای مجازی را کنترل می‌کند؟

اینترنت امن کودکان چیست و چگونه دسترسی کودکان به فضای مجازی را کنترل می‌کند؟
بازدید 265


از حدود دو هفته پیش شایعات مربوط به راه اندازی اینترنت امن برای کودکان مطرح شده است. اما شاید بپرسید اینترنت امن کودکان چیست و چگونه کار می‌کند؟

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات کشور اخیرا در گفتگویی تلویزیونی با اشاره به اینکه کودکان در فضای مجازی رها شده‌اند گفت که اینترنت کودکان به زودی با سیمکارت کودکان راه‌اندازی خواهد شد و در دسترس خانواده‌ها قرار می‌گیرد. اما از زمان مطرح شدن این صحبت‌ها توسط زارع‌پور، این سوال که اینترنت کودکان چیست و دقیقا چه کار می‌کند مطرح شده است.

مستر بلیط

بیشتر بخوانید: توسعه اینترنت کودکان و نوجوانان در دستور کار وزارت ارتباطات

اینترنت امن کودکان چیست و چه می‌کند؟

اینترنت امن کودکان چیست و چگونه دسترسی کودکان به فضای مجازی را کنترل می‌کند؟

در همین باره، وزیر ارتباطات گفت که هرچند بخشی از این موضوع، یعنی راه‌اندازی اینترنت امن کودکان اساسا در حوزه وظایف وزارت ارتباطات نیست، اما این وزارتخانه قصد دارد مانند فعالیت‌های مشابه در دیگر کشورها، محیط امنی برای کودکان در فضای مجازی فراهم کند.

زارع پور با تاکید بر اینکه تمایل مخاطبان ایرانی در سالیان اخیر متفاوت شده، گفته که ارائه سرویس اینترنت کودکان می‌تواند گام مهمی در رفع دغدغه‌های فکری و فرهنگی والدین در نوع ارتباط فرزندان‌شان با فضای مجازی باشد. او در بخشی از صحبت‌های خود گفت:

فضای مجازی در ایران سال‌ها رها بوده و اکنون دغدغه کاربران نسبت به گذشته تغییر کرده و به دلیل همین تغییر ذائقه کاربران و اصلاح ساختارهای فضای مجازی با سختی‌های زیادی مواجه است. بااین‌حال وزارت ارتباطات براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی و وظیفه شرعی و قانونی این سازمان زیرساخت ایمن‌سازی اینترنت را آماده کرده است.

به گفته عیسی زارع پور، سرویس اینترنت کودک و نوجوان کاملا امن است و بر اساس مصوبات شورای عالی فضای مجازی راه‌اندازی شده است. او در این باره توضیح داد:

وزارت ارتباطات مطابق با مصوبه شورای عالی فضای مجازی مکلف به ایجاد محیط سالم و ایمن برای کودکان در فضای مجازی است. در همین راستا سرویس‌های ویژه‌ای در آینده نزدیک رونمایی می‌شود تا خانواده‌ها با خیالی آسوده اجازه حضور کودکان خود در فضای مجازی را بدهند.

به گفته وزیر ارتباطات، والدین حالا می‌توانند سیمکارت فعلی خود را با استفاده از یک کد دستوری برگشت‌پذیر به حالت کودک تغییر دهند. در واقع با اجرای مجدد همان کد دستوری، سیمکارت به وضعیت بزرگسال بازمی‌گردد.

با این‌کار، دسترسی کودک تنها به سرویس‌ها و سایت‌های تایید شده برای کودکان که در لیست سفید اینترنت امن مشخص شده، محدود می‌شود.

حالت جستجوی امن مرورگر نیز به احتمال زیاد به طور خودکار با اجرای این کد روی اینترنت گوشی اعمال می‌شود تا کودکان در معرض محتوای نامناسب قرار نگیرند.

سیمکارت کودک چیست؟

علاوه بر اینترنت امن کودک که پیاده‌سازی آن با هر سیمکارتی میسر است، بنابر اعلام وزیر ارتباطات طرحی با نام سیمکارت کودک نیز در حال انجام است و با وجود عدم تبلیغ این طرح، در حال حاضر حدود 1 میلیون سیمکارت کودک تا این لحظه عرضه شده و حتی استفاده می‌شود.

آنطور که زارع‌پور در گفته‌های خود اذعان کرده، این سیمکارت‌ها دقیقا همان ویژگی‌های اینترنت کودکان را به طور پیشفرض ارائه می‌کند، یعنی مستقیما و بدون وارد کردن هیچ کدی می‌توان آن را در اختیار کودکان قرار داد.

بیشتر بخوانیدوزیر ارتباطات از اینترنت رایگان دائمی برای دهک‌های پایین جامعه خبر داد

لیست سفید اینترنت امن

سخنگوی وزارت ارتباطات، مهدی سالم چندی پیش اعلام کرد که لیست سفید اینترنت کودک و نوجوان‌ در اختیار اپراتورها و سرویس‌دهندگان اینترنت کشور قرار گرفته است و تا دو هفته آتی، این سرویس عملیاتی خواهد شد. مهدی سالم افزود:

بخش زیادی از لیست سفید وزارت ارشاد با همکاری سایر دستگاه‌ها در خصوص محتوای قابل ارائه برای کودکان و نوجوانان آماده شده است. این لیست برای اپراتورها و سرویس دهنده‌ها ارسال شده و در حال حاضر قابلیت معرفی عمومی را پیدا کرده است.

به گفته او بر مبنای این لیست که متخصصان حوزه تربیتی آن را بررسی کرده‌اند، سرویس اینترنت کودکان و نوجوانان فعال خواهد شد:

قابلیتی که وجود دارد این است که اگر خانواده‌ها علاقمند باشند که بخش‌هایی به این لیست اضافه و یا کم بشود، می‌توانند در سامانه‌های تعبیه شده اعلام کنند. این پیام‌ها بررسی می‌شود، اگر درخواستشان مناسب همه خانواده‌ها باشد به لیست اضافه می‌شود در غیر این صورت خود پدر و مادر می‌توانند برای فرزند خود این دسترسی را باز کنند.

رئیس مرکز روابط‌ عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه به نحوه فعال سازی اینترنت کودک و نوجوان بر روی مودم‌های ثابت خانگی و همچنین کامپیوترهای شخصی اشاره کرده و گفته که این قابلیت بر روی دستگاه مودم وجود دارد و می‌توان اینترنت کودک را فعال کرد. همچنین افرادی که می‌خواهند این نوع اینترنت را روی کامپیوتر استفاده کنند، اپلیکیشن‌های جداگانه‌ای برای این منظور تعریف و تعبیه شده است. زمانی که افراد وارد این اپ می‌شوند و آن را فعال می‌کنند، یک سیستم امن در اختیار فرزندانشان قرار می‌دهند به طوری که وی‌پی‌ان‌ها در این حالت بسته می‌شود و جلوی دسترسی به سایت‌های نامناسب گرفته می‌شود. خانواده‌ها هر زمان که بخواهند می‌توانند از این اپلیکیشن خارج شوند.

او با اشاره به اینکه از گذشته، سیم‌کارت‌های کودک در بازار عرضه شده‌اند و در حال حاضر نیز امکان خرید آن‌ها برای همه اقشار جامعه وجود دارد، گفت که نسخه اندرویدی اینترنت کودک و نوجوان نیز آماده شده و ظرف یکی دو هفته با حضور مسئولان، از طرح آن رونمایی خواهد شد.

اینترنت امن کودکان چیست و چگونه دسترسی کودکان به فضای مجازی را کنترل می‌کند؟
اینترنت امن کودکان چیست

گفتنی است، سالم چندی پیش در توییتر یک نظرسنجی برای بررسی تمایل خانواده‌ها به استفاده از اینترنت امن کودک منتشر کرده بود و در این نظر سنجی که 30 هزار نفر در آن شرکت کرده‌ بودند، بیش از 80 درصد افراد با استفاده از اینترنت امن مخالفت کرده بودند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص اینترنت امن کودکان چیست ؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید