0

ایران گوشی هوشمند صادر می کند! از ممنوعیت واردات گوشی تا تولید جایگزین داخلی

ایران گوشی هوشمند صادر می کند! از ممنوعیت واردات گوشی تا تولید جایگزین داخلی
بازدید 317

[ad_1]

در شرایطی که بازاز ملتهب موبایل این روزها در وضعیت مناسبی نیست، خبر از صادرات موبایل توسط ایران رسیده است. اما آیا واقعا ایران گوشی هوشمند صادر می کند ؟

بازار موبایل ایران در سال جاری با مسائل و مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم کرده است. بحث ممنوعیت واردت آیفون که به نوبه خود مشکلاتی چون رشد واردات آیفون مسافری و قاچاق آیفون را پدید آورد و سپس ممنوعیت واردات گوشی‌های بالای 600 دلار که منجر به کاهش چشمگیر واردات گوشی به کشور شد از مهمترین این موارد بودند.

قیمت روز گوشی های بازار ایران

بیشتر بخوانید: کاهش چشمگیر واردات گوشی ؛ نتیجه ممنوعیت واردات گوشی بالای 600 دلار؟

ایران گوشی هوشمند صادر می کند

حالا به نظر می‌رسد در میانه همه این مشکلات دولت تصمیم گرفته تا با تولید گوشی ایرانی، کمبودهای بازار را مرتفع کند و حتی به فکر صادرات گوشی هوشمند است. این خبر را رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات داده و گفته که با تولید گوشی از انفعال خارج شده می‌توانیم به صادرات گوشی‌های هوشمند امیدوار باشیم.

داوود ادیب معتقد است که ایران نیز می‌توانند مانند بسیاری از دیگر کشورها تجهیزات گوشی‌ را وارد کرده و با مونتاژ مناسب، محصولات را صادر کند اما به شرطی که برند متعلق به ایران باشد.

ایران گوشی هوشمند صادر می کند! از ممنوعیت واردات گوشی تا تولید جایگزین داخلی

این مقام مسئول معتقد است ایران با این روش می‌تواند 20 درصد از نیاز 15 میلیونی بازار داخل را تامین کند. البته مصوبه شورای عالی مجازی نیز بر این مهم تاکید کرده که تا سال 1401 باید 20 درصد از اقتصاد دیجیتال متکی به تولیدات داخلی باشد.

البته برخی کارشناسان معتقدند که وقتی صحبت از تولید گوشی باشد، نباید آن را با مونتاژ اشتباه گرفت. اگر قرار به مونتاژ باشد دیگر نمی‌توان درباره صادرات صحبت کرد.

ما در شرایطی می‌توانیم مدعی تولید موبایل در ایران شویم که حداقل بخشی از کالا تولید داخل باشد. برای مثال می‌توان 4 بخش اصلی موبایل را مادربرد، نمایشگر، دوربین و باتری قلمداد کرد. همه این بخش‌ها در جهان تولیدکنندگان خاص خود را دارند و عموما همه موبایل‌سازان از آن‌ها خرید می‌کنند.

برای مثال تولیدکنندگان نمایشگر ال جی و سامسونگ و تولیدکنندگان دوربین سامسونگ و سونی هستند. ما در بهترین حالت شاید بتوانیم باتری را خودمان تولید کنیم که آن‌ هم در صورت تحقق به معنای 25 درصد گوشی است.

از سوی دیگر و فراتر از معضل قطعات گوشی، یا توجه به تحریم‌ها باید دید چگونه شرکت تولیدکننده گوشی هوشمند ایرانی می‌تواند خدمات گوگل و سیستم عامل اندروید را روی گوشی‌های ایرانی ارائه دهد.

گفتنی است که در حال حاضر و با وجود 6 شرکت جی ال ایکس، جی پلاس، مجموعه ارگ جدید بم، صاایران، مجموعه انارستان، مجموعه ارد و مجموعه عمران تل، سهم موبایل ایرانی در بازار کشور حتی به نیم درصد هم نرسیده است.

بیشتر بخوانید:

آیا ایران گوشی هوشمند صادر می کند ؟ نظر شما درباره احتمال صادرات گوشی ایرانی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید.

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید