0

اپلیکیشن‌های جام جهانی قطر بدافزارهایی خطرناک هستند!

اپلیکیشن‌های جام جهانی قطر بدافزارهایی خطرناک هستند!
بازدید 204


مراقب اپلیکیشن‌های جام جهانی باشید. طبق آخرین بررسی‌ها، این اپلیکیشن‌ها دارای یک نوع بدافزار خطرناک هستند که اطلاعات شما را به خطر می‌اندازند.

ظاهراً اپلیکیشن‌های جام جهانی، آلوده به بدافزارهای خطرناکی هستند که نصب آنها می‌تواند حریم خصوصی‌تان را به خطر بیندازد. این بدافزارها می‌توانند اطلاعات شما را سرقت کنند. توصیه برخی از مسئولین آلمانی این است که، اگر می‌خواهید از این نرم‌افزارها استفاده کنید آنها را در گوشی اصلی‌تان نصب نکنید.

بیشتر بخوانید: اپلیکیشن FIFA Player برای سنجش عملکرد بازیکنان در جام جهانی قطر توسط فیفا معرفی شد

اپلیکیشن‌های جام جهانی آلوده به بدافزار هستند

‌میهمانان قطر که از سراسر دنیا برای تماشای بازی‌های پرشور جام‌جهانی 2022 به این کشور می‌آیند، اپلیکیشن رسمی جام‌جهانی تحت عنوان Hayya و همچنین اپلیکیشن دیگری با نام Ehteraz را برای نصب پیش روی خود دارند. با این حال، مراجع اروپایی حوزه حفاظت از داده از نقض حریم خصوصی در این اپلیکیشن‌ها خبر داده‌اند و از مردم خواسته‌اند که برای امنیت اطلاعات شخصی خود آنها را دانلود نکنند.

اپلیکیشن‌های جام جهانی

کارشناسان هر دو برنامه مختص به جام‌جهانی قطر ۲۰۲۲ را در دسته «جاسوس‌افزارها» قرار داده‌اند. آنها معتقدند که این دو برنامه دسترسی گسترده‌ای به اطلاعات شخصی کاربران و امکان خواندن، حذف، تغییر محتوا و حتی برقراری مستقیم تماس را برای دولت قطر فراهم می‌کنند. سرپرست حفاظت از داده‌های آلمان طی بیانیه‌ای اعلام کرد:

داده‌های جمع‌آوری شده نشان می‌دهند که این دو برنامه در زمینه دسترسی به اطلاعات شخصی پا را فراتر از آنچه مشخص کرده‌اند، می‌گذارند. به عنوان مثال، یکی از برنامه‌ها حتی برقراری تماس و شماره مورد استفاده را ذخیره می‌کند. برنامه دیگر هم به صورت فعال مانع قرارگیری گوشی در حالت‌ Sleep‌ می‌شود. ضمن اینکه داده‌های برنامه‌ها فقط روی دستگاه کاربر باقی نمی‌ماند و به یک سرور مرکز انتقال داده می‌شود.

اپلیکیشن‌های جام جهانی

توصیه مسوولان آلمانی این است که اگر کاربران چاره‌ای جز نصب اپلیکیشن‌های جام جهانی قطر ۲۰۲۲ ندارند، آن را روی گوشی دیگری به غیر از گوشی اصلی خود نصب کنند. سازمان‌های حفاظت از داده در نروژ و فرانسه هم توصیه‌هایی مشابه را به کاربران کرده‌اند. سازمان مربوطه در نروژ حتی این احتمال را مطرح کرده است که دولت قطر از طریق این اپلیکیشن‌ها مشغول رصد مسافران جام‌جهانی قطر ۲۰۲۲ باشد؛ البته این چندان جای تعجب‌ ندارد، از آنجا که گزارشی جدید حاکی از نظارت گسترده قطر روی مردم با استفاده از چندین هزار دوربین است.

یک سازمان فرانسوی که در زمینه حفاظت از اطلاعات فعالیت می‌کند نیز از کاربران تقاضا می‌کند که به‌طور جدی به عکس‌ها و ویدئوهای خصوصی خود توجه داشته باشند و برنامه را دقیقا قبل از خروج از فرانسه نصب و بلافاصله بعد از بازگشت به این کشور حذف کنند. اگرچه دولت فرانسه رابطه دوستانه‌ای با قطر دارد، اما از طریق وزیر دیجیتال خود ژان نوئل باروت رسما اعلام کرده است که قطر حقوق کاربران در زمینه امنیت اطلاعاتشان را به رسمیت نمی‌شناسد.

ژان نوئل بارو، وزیر جوان فرانسه در بخش دیجیتال، دستورالعمل‌های تنظیم‌کننده حریم خصوصی CNIL را در توصیه‌های خود مورد اشاره قرار داده و گفته: «در فرانسه، به لطف GDPR، همه برنامه‌ها باید حقوق اساسی افراد و حفاظت از داده‌های آن‌ها را تضمین کنند، اما این مسئله در قطر رعایت نمی‌شود.»

جام جهانی 2022 از زمانی که میزبانی آن در سال 2010 به قطر اعطا شد، با جنجال همراه بوده و به خصوص کشورهای اروپایی انتقادهای زیادی را به این کشور آسیایی مطرح کرده‌اند. انتقادهایی که البته از سوی مسئولان قطری رد شده و رئیس فیفا هم همواره حمایت خود را از میزبانی این کشور اعلام کرده است.

فعلاً نه دولت قطر، نه اپل و نه گوگل به اتهامات مطرح شده از سوی اتحادیه اروپا در رابطه با نقض حریم خصوصی اظهار نظر نکرده‌اند.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در خصوص آلوده شدن اپلیکیشن‌های جام جهانی به بدافزار چیست؟‌ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را از مجله خبری آی تی و دیجیتال دنبال کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید