0

اوج گیری کرونا در ایران ؛ خطر واریانت‌های BA4 و BA5 جدی‌تر از همیشه

اوج گیری کرونا در ایران ؛ خطر واریانت‌های BA4 و BA5 جدی‌تر از همیشه
بازدید 189


طبق اخبار به دست رسیده گویا آمار افزایشی مبتلایان و تعداد افراد بستری شده بر اثر کرونا در کشور نگران کننده شده است. در ادامه به جزئیات اوج گیری کرونا در ایران می‌پردازیم.

اگر با اخبار روز همراه باشید می‌دانید که چند هفته‌ای هست که ستاد مبارزه با کرونا، اعلام کرد که کرونا در ایران کاهش پیدا کرده و تعداد مرگ و میر به صفر رسیده است. اما بار دیگر، تعداد مبتلایان به این بیماری افزایش پیدا کرده است و باید پیشگری‌ها را جدی بگیریم.

مستر بلیط

بیشتر بخوانید: موج صعودی کرونا در ایران ؛ تعداد مبتلایان در مدت کوتاهی چند برابر شد!

اوج گیری کرونا در ایران

دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با اشاره به روند افزایشی کرونا در کشور طی روزهای اخیر، گفت:

دور از انتظار نیست که واریانت BA4 و BA5 به زودی در کشورمان غالب شود.

ساب‌واریانت BA2 اُمیکرون و زیرمجموعه‌های آن در حال حاضر در دنیا غالب است و چندین هفته متوالی است که BA4 و BA5 هم که از قاره آفریقا شروع شده، به آمریکا و سایر نقاط دنیا رفته و رو به افزایش است. در حال حاضر هنوز BA4 و BA5 غالب نشده و همچنان اکثر مردم با BA2 اُمیکرون مجادله می‌‌کنند.

در بین کشورهای همسایه می‌بینیم که در کشورهای کویت، عربستان، امارات، عراق، بحرین و ترکیه طی چند هفته اخیر افزایش موارد را داشتند و هر هفته نسبت به هفته قبل افزایش‌هایی را داشته‌اند.

البته آمار و گزارشی مبنی بر این است که چه واریانت یا ساب‌واریانتی در آن کشورها بوده، اعلام نشده است، ‌اما می‌توان اینطور نتیجه‌گیری کرد که با توسعه دو واریانت BA4 و BA5 در آمریکا و اروپا که به طور دقیق گزارش شده و با افزایش موارد همراه بوده‌اند، کشور ما هم احتمالا از این موج در امان نباشد.

باید به این موضوع اشاره کرد که کشورهای همسایه که وضعیتی مشابه ما داشته‌اند، یک قله‌ با ارتفاع یک‌پنجم تا یک‌ششم نسبت به قله اصلی اُمیکرون داشتند.

یعنی اگر در قله اُمیکرون‌مان به ابتلای روزانه 20 هزار نفر رسیدیم، حالا این که اعداد ابتلایمان روزانه چهار رقمی شود، دور از انتظار نیست و دو رقمی شدن مرگ‌ها هم دور از انتظار نیست و متاسفانه احتمال آن وجود دارد.

اوج گیری کرونا در ایران
اوج گیری کرونا در ایران

از این رو ویز بهداشت اعلام کرده که کسانی که از دوز اول و دوم واکسناسیون‌شان پنج یا شش ماه گذاشته باشد و دوز سوم را نزده باشند احتمالا در خطر بیشتری هستند.

همچنین باید گفت افرادی که سن بالا ندارند، بیماری ندارند و سه دز واکسن تزریق کرده، حتی اگر سطح آنتی‌بادی‌شان هم کاهش یابد، به نظر می‌رسد که سلول‌های خاطره‌ای دارند که بر اساس آن بدن می‌تواند واکنش نشان داده و ایمنی را ایجاد کند.

پس بهتر است واکسناسون را جدی بگیریم و سعی کنیم در مکان‌هایی که تهویه ندارد، ماسک استفاده کنیم و در جاهایی که تجمعاتی وجود دارد و افراد باهم تماس دارند حتما از ماسک استفاده کنیم تا از افزایش مبتلایان ویروس کرونا جلوگیری کنیم.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص اوج گیری کرونا در ایران چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید