0

امکان نصب ویندوز 11 روی مک M1 و M2 رسماً فراهم شد

امکان نصب ویندوز 11 روی مک M1 و M2 رسماً فراهم شد
بازدید 108


نصب ویندوز 11 روی مک M1 و M2 ممکن شد. نسخه ۱۸ نرم‌افزار Parallels Desktop به عنوان راه‌حل رسمی برای اجرای ویندوز 11 مختص به معماری ARM در نظر گرفته شده است.

امکان نصب ویندوز 11 روی مک M1 و M2 محیا شد. سیستم‌عامل ویندوز به‌ عنوان محبوب‌ترین سیستم‌عامل دسکتاپ جهان شناخته شده است که بسیاری از برنامه‌ها فقط و فقط برای پلتفرم ویندوز در دسترس قرار دارد. از این‌ رو کاربران پلتفرم دسکتاپ اپل همیشه به‌دنبال راه‌هایی بوده‌اند تا بتوانند از سیستم‌عامل تحت مالکیت مایکروسافت در دستگاه‌های خود استفاده کنند.

باتوجه به این موضوع، در نسخه‌های پیشین سیستم‌عامل مکینتاش شاهد استفاده و نصب ویندوز در این دستگاه‌ها بودیم. حالا اما مایکروسافت پشتیبانی از ویندوز در لپ‌تاپ‌های مک‌بوک اختصاصی با تراشه‌های ساخت اپل را نیز ممکن کرده است.

بیشتر بخوانید: حذف اینترنت اکسپلورر از ویندوز 10 ؛ آخرین میخ بر تابوت مرورگر شکست‌خورده!

نصب ویندوز 11 روی مک M1 و M2 محیا شد

مایکروسافت به تازگی اعلام کرده است که با همکاری مشترک Parallels امکان پشتیبانی از ویندوز 11 در مک های M1 و M2 را از طریق محیط مجازی فراهم می‌سازد. در همین راستا نسخه ۱۸ نرم‌افزار Parallels Desktop به عنوان راه‌حل رسمی برای اجرای ویندوز 11 مختص به معماری ARM در نظر گرفته شده است.

طبق مقاله پشتیبانی مایکروسافت، دارندگان رایانه‌های اپل که از تراشه‌های M1 و M2 بهره می‌برند، از این پس می‌توانند ویندوز 11 را روی دستگاه خود در اختیار داشته باشند. البته این سیستم‌عامل همچنان در قالب محیط مجازی اجرا می‌شود و احتمالاً نمی‌توان انتظار عملکرد بهینه یک نسخه بومی را از آن داشت. در سوی دیگر اما به نظر نمی‌رسد که اپل قصدی برای پشتیبانی از بوت کمپ روی محصولات جدید خود که از تراشه اختصاصی این شرکت بهره می‌برند، داشته باشد و کاربران باید به استفاده از ماشین مجازی برای دسترسی به ویندوز قناعت کنند.

نصب ویندوز 11 روی مک M1 و M2 محیا شد

شایان ذکر است که اعلام همکاری با Parallels از سوی مایکروسافت برای اجرای ویندوز 11 در مک های M1 و M2 امری بی‌سابقه محسوب می‌شود؛ زیرا این شرکت در گذشته مجوز استفاده از نسخه ARM سیستم‌عامل خود را تنها در اختیار سازندگان رایانه‌ها قرار می‌داد. همین مسئله هم موجب شده بود تا کاربران مک در اجرای ویندوز از طریق ماشین مجازی روی دستگاه‌های جدید اپل با چالش‌های جدی مواجه شوند.

ناگفته نماند که نرم‌افزار Parallels پشتیبانی از ویندوز در مک M1 را از نسخه ۱۶.۵ آغاز کرده بود؛ اما نسخه جدید امکان دانلود و نصب مستقیم ویندوز 11 را تنها با یک کلیک فراهم ساخته است. همچنین پیچیدگی‌های فنی مرتبط با پیش‌نیازهای امنیتی مایکروسافت مثل TPM و Secure Boot هم از طریق همگام‌سازی یک TPM مجازی با تراشه‌های اپل برطرف شده است. هنوز جزئیات دقیق درباره فرایند خرید مجوز ویندوز توسط سازمان‌ها اعلام نشده؛ اما گفته شده است که افراد حقیقی می‌توانند با پرداخت مبلغ ۱۹۹ دلار، مجوز ویندوز 11 پرو نسخه ARM را به شکل مستقیم از مایکروسافت خریداری نمایند.

مایکروسافت گزینه دیگری را هم برای علاقه‌مندان به استفاده از ویندوز 11 در مک های M1 و M2 در نظر گرفته است و آن سرویس ویندوز 365 ابری است. در این حالت، ماشین‌های مجازی با میزبانی ابری وظیفه اجرای سیستم‌عامل و انجام پردازش‌های لازم را برعهده خواهند داشت و پشتیبانی بهتری از برنامه‌های ویندوز به عمل خواهند آورد. چنین قابلیتی برای کاربران حرفه‌ای، مناسب‌تر به نظر می‌رسد؛ زیرا دسترسی به ویندوز 11 از طریق Parallels Desktop 18 همچنان محدودیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای اجرای برخی اپ‌ها و بازی‌ها را به دنبال دارد.

نصب ویندوز 11 روی مک M1 و M2 محیا شد

برای مثال درایورهای سخت‌افزاری تنها در حالتی به درستی کار می‌کنند که به صورت اختصاصی برای ویندوز 11 نسخه ARM طراحی شده باشند. همچنین امکان اجرای برخی بازی‌ها نیز وجود نخواهد داشت که شامل عناوین بهره‌مند از OpenGL 3.3 یا نسخه‌های جدیدتر در کنار موارد مبتنی بر درایورهای ضد تقلب می‌شود. برنامه‌هایی که نیاز به تعامل با Windows Shell دارند هم در دسترس قرار نمی‌گیرند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به فناوری‌های کمک‌رسان و سرویس‌های ذخیره ابری اشاره نمود. امکان نصب اغلب برنامه‌های آنتی‌ویروس جانبی نیز وجود ندارد.

ویندوز 11 در مک M1 و M2 از امولاتور x68 برای اجرای سایر برنامه‌ها استفاده می‌کند و کاربران از این نظر ضعفی را تجربه نخواهند کرد. با این حال توصیه می‌شود کاربران به سراغ برنامه‌های پیش‌فرض مایکروسافت مثل مرورگر اج بروند؛ زیرا برخی اپ‌ها مثل گوگل کروم از عملکرد خوبی در قالب امولاتور برخوردار نیستند.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما درباره نصب ویندوز 11 روی مک M1 و M2 چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید