0

افزایش مالیات بر حقوق کارمندان ؛ نتیجه موافقت رئیسی با افزایش درآمدها!

افزایش مالیات بر حقوق کارمندان ؛ نتیجه موافقت رئیسی با افزایش درآمدها!
بازدید 156


خبر افزایش حقوق هنوز قطعی نیست، اما در ذهن خیلی از افزاد سوال پیش آمده که آیا به دنبال این اتفاق، افزایش مالیات بر حقوق کارمندان نیز رخ خواهد داد؟

آبان تتر

در هفته‌های گذشته در مورد لایحه اصلاحیه بودجه 1401 و افزایش حقوق کارکنان دولت، صحبت‌هایی منتشر شده است. انتظار داریم افزایش حقوق کارمندان دولت شامل حال کارکنان شاغلی و بازنشستگانی شود که حداقل حقوق را دارند.

بیشتر بخوانید: زمان و مبلغ افزایش حقوق کارمندان شهریور 1401

افزایش مالیات بر حقوق کارمندان

مطابق ماده 125 قانون خدمات کشوری، ضریب افزایش حقوق کارکنان باید به اندازه نرخ تورم باشد. این نرخ توسط بانک مرکزی، در اواخر سال تعیین می‌شود.

افزایش مالیات بر حقوق کارمندان

تورم سال 1400 توسط بانک مرکزی در اسفند ماه مشخص شد. این مبلغ 40 درصد بود، اما افزایش حقوق این کارکنان، فقط 10 درصد بود. نتیجه‌بخش بودن اعتراضات بازنشستگان تامین اجتماعی برای افزایش حقوق 37 درصدی، منجر به تصمیم دولت مبنی بر ترمیم حقوق کارکنان شد اما در حال حاضر و درباره کارمندان، هنوز خبر قطعی مبنی بر افزایش حقوق‌ها وجود ندارد.

همچنین بازنشستگان تامین اجتماعی نیز حکم جدیدی دریافت نکرده‌اند. در مورد کارکنان دولت نیز این موضوع در حد لایحه اصلاحیه بودجه باقی مانده است. سوال اساسی اما اینجاست که اگر افزایش حقوق اعمال شود، آیا افزایش مالیات بر حقوق کارمندان نیز اعمال خواهد شد؟ حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران، طبق مقررات مالیاتی، دارای سقف معافیت است که هر ساله طبق بودجه همان سال تغییر می‌یابد.

طبق قانون مالیت‌های مستقیم در مورد مالیات حقوق در بندهای 82 و 83، درآمد اشخصاص حقیقی که برای شخص دیگر کار می‌کنند و شاغل هستند، شامل پرداخت مالیات بر حقوق خواهند شد. محاسبه مالیات بر اساس خالص دریافتی و کسر معافیت‌های مالیاتی انجام می‎گیرد.

سقف معافیت مالیاتی برای سال جاری (1401)، 6720000 تومان است. اگر حقوق شخصی از این مقدار بیشتر باشد، به درآمد مازاد، باید 10 تا 30 درصد مالیات پرداخت کند.

تعیین سقف مالیاتی از قانون بودجه سالیانه تبعیت می‌کند و نکات مربوط به این موضوع در زمان تصویب بودجه تعیین می‌شود. اصولا با افزایش حقوق کارمندان دولت، نباید محاسبه مالیات حقوق، تغییر پیدا کند، مگر در این صورت که تغییر آستانه‌های مالیاتی، در لایحه اصلاحی بودجه سال 1401 صورت بگیرد.

در نتیجه، بعد از افزایش حقوق‌های کارکنان شاغل و بازنشسته، ممکن است افزایش مالیات بر حقوق کارکنان نیز اعمال شود. اگر دولت تایید کند که حقوق کارکنان بازنشسته و شاغل حدود 37 درصد (اندازه کارگران شاغل و بازنشسته) بیشتر شود، مالیات حقوق آن‌ها از 10 درصد به 15 یا 20 درصد و یا بیشتر خواهد رسید.

بیشتر بخوانید:

نظر شما در مورد افزایش مالیات بر حقوق کارمندان چیست؟ لطفا نظرات خود را در قسمت کامنت با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید