0

افزایش قیمت لاستیک در آستانه سال 1402 و فصل سفرهای نوروزی!

افزایش قیمت لاستیک در آستانه سال 1402 و فصل سفرهای نوروزی!
بازدید 96


موج گرانی‌ها در کشور با افزایش قیمت لاستیک در آستانه سفرهای نوروزی ادامه دارد. اما آیا این زمان‌بندی برای افزایش قیمت لاستیک از پیش تعیین شده است؟

متاسفانه در ادامه شدت‌گیری موج افزایش قیمت‌ها این بار شاهد افزایش قیمت لاستیک در کشور هستیم و به نظر قیمت این کالای تکمیلی در آینده حتی بیشتر نیز خواهد شد. این در حالی است که گزارش‌های پراکنده و متناقض بسیاری در مورد عوامل گرانی شدید لاستیک در بازار به دست آمده، هرچند که کلیه آن‌ها در یک نقطه مهم اشتراک دارند و آن هم عدم وجود تعادل میان عرضه و تقاضا است.

عوامل گرانی شدید لاستیک هر چیزی که باشد، قطعاً در نهایت به ضرر رانندگان و خریداران عادی خواهد بود. خرید تایر دولتی از طریق وب‌سایت اینترنتی نیز با مشکلات متعددی همراه بوده و مراجعه حضوری به اندک نمایندگی‌های موجود در کشور هم منجر به تشکیل صف‌های طولانی و اتلاف زمان خواهد شد، به گونه‌ای که متقاضی را از خرید خود پشیمان می‌کند.

بیشتر بخوانید: طرح فروش اینترنتی لاستیک به قیمت دولتی [+شرایط خرید]

افزایش قیمت لاستیک باری مضاعف بر دوش مردم ایران

در این برنامه افزایش قیمت، لاستیک خودروهای ون و سواری طی دو مرحله و در مجموع 30 درصد افزایش خواهد داشت که رقم قابل‌ملاحظه‌ای برای خریداران محسوب می‌شود. در همین زمینه امکان ثبت نام اینترنتی جهت خرید تایر با قیمت مصوب دولتی نیز فراهم بوده که از طریق آن می‌توان لاستیک را بدون واسطه‌ها و با قیمتی کمتر از بازار آزاد، مستقیماً از نمایندگی‌ها خریداری کرد.

طبق برآورد تقاضا این صنعت نیازمند افزایش تولید است، بااین‌حال کارخانه‌های لاستیک در ایران دارای تجهیزات قدیمی با کارایی پایین هستند. از طرفی به علت تحریم‌های بین‌المللی، تولیدکنندگان با مشکلات بسیاری مواجه بوده و نوسازی تجهیزات ساخت لاستیک تنها با صرف هزینه هنگفتی امکان‌پذیر است. این مورد را باید یکی دیگر از عوامل گرانی شدید لاستیک به‌حساب آوریم.

افزایش قیمت لاستیک

هم‌اکنون صرفاً 10 کارخانه تولید لاستیک در ایران فعالیت داشته و طبق اعلام رئیس سابق انجمن لاستیک، 70 درصد لاستیک‌های موجود در بازار، تولید داخل کشور هستند. اما طبق اظهار نظر یکی از اعضای مجلس، تولید داخلی پاسخگوی نیاز لاستیک کشور نخواهد بود.

واردات هم از طرفی به عنوان یک راه‌حل بالقوه جهت افزایش عرضه لاستیک در بازار مدنظر قرار دارد. ولی طبق اعلام یکی از اعضا کمیسیون صنایع و معادن کشور، واردات لاستیک به ارز با قیمت مناسب و تعدیل تعرفه واردات نیازمند است. هم‌اکنون تعرفه ورود تایرهای سواری به داخل کشور حدود 40 درصد بوده که تأثیر چشمگیری در گرانی این کالا داشته و عملا بحث واردات لاستیک را از نظر اقتصادی توجیه‌ناپذیر خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص افزایش قیمت لاستیک چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان بگذارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید