0

افزایش قیمت بنزین ؛ آیا قیمت واقعی بنزین 20 هزار تومان است؟

افزایش قیمت بنزین ؛ آیا قیمت واقعی بنزین 20 هزار تومان است؟
بازدید 89


افزایش قیمت بنزین با تصمیم جدید دولت اجرایی می‌شود؟ بنزین 20 هزار تومانی می‌شود؟ اظهاران مسئولان در این باره متفاوت است. در ادامه با این نوشتار همراه باشید.

علی رحیمی مظفری درباره قیمت بنزین در سال ۱۴۰۱ گفته است که قیمت بنزین افزایش پیدا نمی‌کند و در سال ۱۴۰۱ همین لیتری ۱۵۰۰ تومان باقی می ماند. حمید پورمحمدی معاون سازمان برنامه و بودجه گفت: «قیمت واقعی بنزین، ۲۰ هزار تومان است.»

مستر بلیط

با این حال پرویز محمدنژاد، عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، به ایسنا گفته است: «در عین حال که معتقدیم باید در حوزه مصرف بنزین، گازوئیل و سایر فرآورده های آن مدیریت دقیقتری اعمال شود اما هیچ گونه برنامه ای برای افزایش قیمت آن ها در دستور کار مجلس و دولت نیست.»

این نماینده مجلس اعلام کرد که ما به زور و با اجبار قیمت بنزین را در این رقم نگه داشتیم. قیمت بنزین رقمی بالغ بر یک دلار است و مابقی آن یارانه است.

افزایش قیمت بنزین با تصمیم جدید دولت؟ [بنزین 20 هزار تومانی می‌شود؟]

پورمحمدی، عاون سازمان برنامه و بودجه، در این زمینه می‌گوید:

افراد ثروتمند که هر کدام چند ماشین دارند، بیشتر از یارانه بنزین استفاده می‌کنند. قیمت اصلی و واقعی بنزین در اصل ۲۰ هزار تومان است، این افراد از ۱۷ هزار تومان مابه‌التفاوت یارانه بیشتر استفاده می‌کنند.تصمیم جدید دولت درباره افزایش قیمت بنزین مشخص نیست.

در سمت دیگر، پرویز محمدنژاد،‌نماینده مردم لنگرود، در گفت‌وگویی با ایسنا، ضمن تکذیب شایعات مطرح شده در خصوص تغییر در نحوه سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت آن، بیان کرد:

هیچ برنامه ای در خصوص افزایش قیمت بنزین و سایر حامل های انرژی در دستور کار نیست. تنها طرحی که اکنون در خصوص تغییر در نحوه سهمیه بندی بنزین مطرح است، همان طرحی است که به صورت پایلوت بدون تغییر قیمت در جزیره کیش در حال اجرا است. این طرح نیز در راستای کسب اطلاعات مدیریتی در حال اجرا است.

افزایش قیمت بنزین با تصمیم جدید دولت؟ [بنزین 20 هزار تومانی می‌شود؟]

وی در ادامه اظهار کرد: «هیچ بحثی در خصوص افزایش قیمت بنزین در کمیسیون انرژی که مرجع اصلی صدور مجوز در این حوزه است، مطرح نشده و این مطالب صرفا شایعاتی در فضای مجازی است. البته ما معتقدیم که در حوزه مصرف حامل های انرژی نظیر بنزین، گازوئیل و سایر فرآورده های نفتی باید مدیریت دقیق تری اعمال گردد.»

طرح بازتوزیع سهمیه‌بندی بنزین جدید در کیش، با موفقیت به اتمام رسید. حالا قرار است این طرح ابتدا در قشم به صورت آزمایشی و سپس در کل کشور اجرا شود.دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی اعلام کرد که طرح سهمیه‌بندی جدید بنزین در کیش با موفقیت اجرا شد.

حذف یارانه انرژی در برنامه سوم توسعه به اجرا درآمد و بر اساس آن قرار بود قیمت حامل‌های انرژی متناسب با نرخ تورم به صورت تدریجی افزایش یابد اما در مجلس هفتم و پس از آنکه سیاست ثبات قیمتی مورد تصویب نمایندگان قرار گرفت اجرای این برنامه نیز به تعلیق درآمد که اجرای آن می‌توانست بسیاری از مشکلات کنونی دولت را در بخش انرژی مرتفع سازد. این در حالی‌است که هم اکنون بر اساس اعلام آژانس بین المللی انرژی ایران با پرداخت سالانه ۸۶ میلیارد دلار رتبه نخست را در پرداخت یارانه به خود اختصاص داده و پس از آن کشور چین با جمعیت یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفری با ۳۲ میلیارد دلار رتبه دوم را دارد.

افزایش قیمت بنزین با تصمیم جدید دولت؟ [بنزین 20 هزار تومانی می‌شود؟]

ممکن است با افزایش قیمت بنزین مواجه شویم

بهروز محبی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و نماینده سبزوار در این رابطه گفت:

تاکنون موضوعی تحت عنوان افزایش قیمت بنزین در سال ۱۴۰۱ در مجلس مطرح نشده است. به هر حال طرح ساماندهی بخش انرژی و یارانه یکی از مسائل جدی مجلس است که امیدوارم هر تصمیمی گرفته خواهد شد با درنظرگرفتن محاسبه نتایج و تبعات آن در بحث ساماندهی و هدفمندکردن یارانه‌ها باشد. تا امروز بحث افزایش قیمت بنزین نبوده است، ولی ممکن است این تصمیم هم در آینده اتفاق بیفتد. برخی کمیسیون‌های مجلس طرح‌هایی مثل هر نفر در روز یک لیتر بنزین و از این‌دست مطالب را مطرح کردند که طبیعتاً هر موضوعی که از طرف دولت و مجلس در این رابطه باشد ان‌شاالله با تبادل نظر و خردجمعی به نتیجه‌ای که صلاح کشور در آن مستتر است، می‌رسانیم.

وی در ادامه این با اشاره به اینکه شرایط کشور تورمی است، می گوید: «قطعاً ورود به این مسائل مهم همراه با تبعاتی هم هست، اما باید دانست که حدود یک میلیون و ششصد هزار میلیارد در سال یارانه پنهان داریم که این مبلغ، فقط در حوزه گاز حدود نهصد هزار میلیارد است. این مباحث قطعاً می‌طلبد در حوزه انرژی در پنج فرآورده نفتی تجدیدنظر جدی داشته باشیم که تجدیدنظرها، بحث‌های زیادی مثل بهینه‌سازی و صرفه‌جویی و… را هم شامل می‌شود.»

افزایش قیمت بنزین تکذیب شد

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی گفت: «تغییری در چگونگی توزیع بنزین در جایگاه‌های عرضه سوخت ایجاد نخواهد شد و قیمت بنزین یارانه‌ای لیتری ۱۵۰۰ تومان و بنزین آزاد نیز همچنان سه‌هزار تومان عرضه می‌شود.» علی اکبر نژادعلی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با تاکید بر اینکه هیچ ابلاغیه‌ای در خصوص حذف کارت سوخت جایگاه‌داران از چرخه عرضه بنزین نداشته‌ایم، گفت:

شایعاتی که در فضای مجازی منتشر شده صحت ندارد و روال مانند گذشته بوده و هیچ تغییری در شرایط ایجاد نشده است. نژادعلی افزود: قرار نیست که از تیرماه کارت سوخت جایگاه‌داران برای سوختگیری با نرخ آزاد حذف شود. همه اخباری که در فضای مجازی و رسانه‌ای کشور در این خصوص منتشر شده، فاقد صحت بوده و تکذیب می‌شود.

بیشتر بخوانید:

.

نظر شما در خصوص شایعه افزایش قیمت بنزین چیست؟ در کامنت‌ها بنویسید!

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید