0

اسکن مغزی کارمندان برای بهبود کارایی آن‌ها ؛ جنبه ترسناک تکنولوژی!

اسکن مغزی کارمندان برای بهبود کارایی آن‌ها ؛ جنبه ترسناک تکنولوژی!
بازدید 115


اسکن مغزی کارمندان برای بهبود کارایی آن‌ها روش جدید شرکت‌های فناوری برای افزایش بهره‌وری افراد در محیط کار است.

اسکن مغزی کارمندان برای بهبود کارایی آن‌ها شیوه جدید ذهن‌خوانی کارمندان، در شرکت‌های فناوری بزرگ است. این شرکت‌ها می‌خواهند برای انجام برخی وظایف به کارمندان خود فرمان ذهنی بدهند. بسیاری این حرکت شرکت‌های فناوری را تخریب حریم خصوصی کارمندان می‌دانند. فناوری اسکن مغزی، فقط معطوف به ذهن‌خوانی نمی‌شود بلکه کاربردهای متفاوتی دارد.

مهاجرت به انگلستان و پرتغال

بیشتر بخوانید: اولین کاشت تراشه مغزی با موفقیت انجام شد؛ نزدیک شدن به رویای زندگی ابدی

اسکن مغزی کارمندان برای بهبود کارایی آن‌ها

برخی شرکت‌های فناوری با هدف افزایش بهره‌وری کارمندان خود از اسکن مغزی و فناوری‌های مربوط به ذهن‌خوانی استفاده می‌کنند تا بتوانند در صورت لزوم به کارمندان خود از طریق ابزارهای مربوطه، فرمان ذهنی بدهند تا کاری را انجام داده یا فعالیتی را متوقف کنند. همچنین با کمک چنین ابزارهایی، مدیران مجموعه‌ها می‌توانند در شرایطی که نیروی انسانی قدرت تصمیم گیری ندارند، به آنها کمک کنند تا در شرایط خاص، تصمیم درستی بگیرند.

اسکن مغزی کارمندان برای بهبود کارایی آن‌ها

اسکن مغزی و فناوری‌های مربوط به ذهن‌خوانی موضوع جدیدی نیست و کاربردهای مختلفی دارد. اکنون شرکت‌های مختلف نیز در مسیر استفاده از چنین ابزارهایی برای مدیریت بهتر مجموعه خود کرده‌اند. برخی می‌گویند:

استفاده از ابزارهای ذهن‌خوانی و اسکن مغزی پرسنل یک شرکت، تجاوز به حریم خصوصی آنها است و استفاده از چنین فناوری‌هایی مغایر با حقوق کارمندان خواهد بود.

برخی دیگر نیز می‌گویند: «در شرایطی که نیروی انسانی نیاز به کمک دارد و با‌توجه به اینکه با کمک چنین ابزارهایی می‌توان بهره‌وری مجموعه را افزایش داد، استفاده از چنین ابزارهایی نه تنها مشکلی ندارد، بلکه مفید خواهد بود.»

طی سال‌‌های اخیر برخی شرکت‌ها روی توسعه ابزارهای ذهن‌خوانی و اسکن مغزی کارمندان کار می‌کنند. برای مثال یک شرکت ادعا می‌کند که هدست‌های مبتنی بر یادگیری ماشینی با قدرت ذهن‌خوانی توسعه داده که می‌تواند به کارگران خط تولید کمک کند تا کارها را سریع‌تر پیش ببرند.

این شرکت می‌گوید:

زمانی که کارگران در خط تولید مشغول فعالیت هستند و شرایط خاصی پیش می‌آید و آنها نمی‌توانند تصمیم درستی بگیرند، از هدست‌های مخصوص استفاده می‌کنند و از طریق همان هد‌ست‌ها به سمت تصمیم درست راهبرد می‌شوند.

با این رویکرد کارها سریع‌تر از آنچه تصور می‌شود، پیش خواهد رفت و کارگران از بی‌تصمیمی در خط تولید نجات پیدا می‌کنند.

یک استارتاپ در کالیفرنیا به نام Emotiv نیز ادعا می‌کند که می‌‌تواند وضعیت کارمندان خود را از طریق هدست‌های بی‌سیم EEG ردیابی کند. هدست‌های EEG در واقع نوعی از دستگاه‌های انسفالوگراف هستند که می‌توانند سیگنال‌های مغزی را پایش کنند. این شرکت می‌گوید حتی می‌تواند از طریق این هدست‌ها به کارمندان خود آموزش دهد و چنین ابزارهایی به‌ نوعی رابط بین مغز و سیستم‌های کامپیوتری محسوب می‌شوند.

تعداد شرکت‌هایی که روی توسعه چنین ابزارهایی کار می‌کنند، کم نیست. همچنین تعداد شرکت‌هایی که تمایل دارند از چنین ابزارهایی برای مدیریت نیروی انسانی خود از آن استفاده کنند نیز رو به افزایش است.

بیشتر بخوانید:

نظر شما درباره اسکن مغزی کارمندان برای بهبود کارایی آن‌ها چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با ما در میان گذاشته و اخبار فناوری را با مجله خبری آی تی و دیجیتال دنبال کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید