0

استقرار پنل های خورشیدی در فضا

استقرار پنل های خورشیدی در فضا
بازدید 181


انرژی خورشیدی بخش مهمی از انرژی پاک است. امروزه تعداد زیادی از پنل‌های خورشیدی روی زمین‌ها نصب شده و بسیاری از مردم سقف خانه‌های خود را با این پانل‌ها پوشانده‌اند تا از این انرژی پاک استفاده کنند.

به گزارش مجله خبری آی تی و دیجیتال و به نقل از cnet، اما در مورد این منبع انرژی مشکلاتی وجود دارد. پنل های خورشیدی قادر نیستند انرژی را در شب جمع آوری کنند. بنابراین، برای به حداکثر رساندن عملکرد آن‌ها، محققان در حال آزمایش طرح‌هایی هستند نا این پنل ها را در مکان‌هایی قرار دهند که خورشید هرگز غروب نمی‌کند؛ مانند فضا.

از نظر تئوری، اگر این پنل ها در فضا قرار گیرند؛ حتی در مه‌آلودترین روزها و تاریک‌ترین شب‌ها نور خورشید را جذب کرده و مقدار زیادی انرژی ذخیره می‌کنند. اگر این نیرو به زمین ارسال می‌شد، سیاره ما می‌تواند از انرژی پاک تجدیدپذیر بهره ببرد و انتشار کربن از بین خواهد رفت.

در این راستا از زمان های بسیار قبل‌تر، طرح‌های برای استفاده از انرژی خورشیدی در فضا وجود داشت؛ اما یکی پس از دیگری منسوخ شدند.

به طور مثال برخی از این طرح‌ها به دلیل وزن و حجم مواد، مقرون به صرفه نبودند. فرستادن پانل‌های خورشیدی کلاسیک از طریق موشک به فضا دشوار بود.

یکی از این پروژه‌ها، پروژه انرژی خورشیدی فضایی Caltech است.

تیم Caltech به جای استفاده از موشک برای انتقال پنل‌های خورشیدی سنتی به فضا، از نوع جدیدی از پانل‌ها با وزن سبک‌تر، فشرده‌تر و تاشو استفاده کردند.

هنگامی که خورشید به این پانل‌ها می‌تابد، این پنل ها دسته‌هایی از جریان مستقیم یا DC را جذب کرده و انرژی را به فرکانس‌های رادیویی تبدیل می‌کنند. مرحله‌ی بعدی پایین فرستادن این نیرو به زمین خواهد بود.

این امر از طریق تشعشعات مایکروویو اتفاق می افتد. در ادامه انرژی رادیویی به سمت سیاره و به مناطقی که میدان‌های خورشیدی در بیابان است، پرتاب می‌شود. اما به جای پنل های خورشیدی معمولی، این نواحی دارای گیرنده‌هایی با آنتن هستند.

این یک نوع انتقال انرژی بی سیم است، چیزی که نیکولا تسلا در قرن نوزدهم به آن اشاره کرد.

انتقال انرژی بی‌سیم می‌تواند انرژی پاک را به صورت 24 ساعته و در 7 روز هفته در اختیار زمین قرار دهد.

البته راه طولانی در پیش است. اگر آزمایش 2022 این تیم موفقیت آمیز باشد، هزینه‌های ساخت و مراحل پیش رو بسیار زیاد است. ممکن است در این راه محدودیت‌های دولتی نیز وجود داشته باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید