0

استفاده از قطعات آمریکایی در پهپادهای ایرانی ؛ آیا واقعا 82 درصد قطعات ساخت آمریکا است؟

استفاده از قطعات آمریکایی در پهپادهای ایرانی ؛ آیا واقعا 82 درصد قطعات ساخت آمریکا است؟
بازدید 85


استفاده از قطعات آمریکایی در پهپادهای ایرانی نگرانی دولت‌های غربی را به دنبال داشته و دولت آمریکا در حال تحقیق در این خصوص است.

استفاده از قطعات آمریکایی در پهپادهای ایرانی به موضوعی جنجال‌آفرین بدل شد. چند وقت پیش خبری منتشر شد مبنی‌بر اینکه، روسیه چندین فروند از پهپادهای ساخت ایران را برای حمله به اوکراین خریداری کرده است. این موضوع در وهله اول همه را متعجب کرد.

اما حالا جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرده است که در کندوکاو و بررسی لاشه‌های پهپادهای ایرانی مورد استفاده در جنگ روسیه و اوکراین مشاهده شده که تقریباً 82 درصد از قطعات بکار رفته در این پهپادها، ساخت آمریکا بوده و همین موضوع او را به تحقیق برای موشکافی این مسئله واداشته است. او می‌خواهد علت استفاه از قطعات ساخت کشورش توسط ایران را بررسی کند.

بیشتر بخوانید: نخستین پهپاد ترکیه با موتور جت فراصوت معرفی شد [+ویدو]

استفاده از قطعات آمریکایی در پهپادهای ایرانی جنجالی شد

با وجود کنترل‌های سفت و سخت صادراتی که برای جلوگیری از دستیابی ایران به چنین قطعاتی وجود دارد، شواهد مورد ادعای مقامات غربی نشان می‌دهد ایران بیش از اندازه به فناوری تجاری در دسترس از جمله میکروالکترونیک‌ های ساخت آمریکا برای تولید پهپادهای خود دسترسی دارد.

سازمان تحقیقاتی Conflict Armament Research مستقر در بریتانیا، ماه گذشته با بررسی پهپادهای سرنگون شده در اوکراین مدعی شد که ۸۲ درصد از قطعات آنها توسط شرکت‌هایی در ایالات متحده ساخته شده است.

به گفته منابع به نقل از سی ان ان، در واکنش به این ادعا، کاخ سفید اکنون یک کارگروه راه اندازی کرده است که شامل آژانس هایی از سراسر واشنگتن، از جمله وزارتخانه های دفاع، امور خارجه، دادگستری، بازرگانی و خزانه داری می‌شود.

استفاده از قطعات آمریکایی در پهپادهای ایرانی جنجالی شد

در شرایطی که درگیری ها در شرق اوکراین به بن بست رسیده است، مسکو از صدها پهپاد برای حمله به زیرساخت های برق اوکراین استفاده کرده است، به این امید که با فرا رسیدن هوای سرد، مردم بدون برق بمانند؛ حملاتی که موجب مرگ ده‌ها غیرنظامی شده است.

علیرغم ادعاهای مقامات اوکراینی و دیگر کشورهای غربی، ایران ارائه گسترده پهپادهای انتحاری شاهد-۱۳۶ ساخت ایران به روسیه را رد کرده و تنها ارسال تعدادی معدود از پهپادهای ایرانی به روسیه پیش از شروع حمله به اوکراین را تایید کرده و گفته که در صورت ثابت شدن استفاده از این پهپادها در حملات به زیرساخت های اوکراین، به آن واکنش نشان خواهد داد.

این پهپادهای مملو از مواد منفجره به صورت گروهی پرتاب می‌شوند؛ موضوعی که دفاع در برابر آنها را سخت می‌کند. با این حال، می‌توان آنها را با سلاح های کوچک و سبک پایین آورد و اوکراین مدعی شده که تاکنون ده ها فروند از این پهپاد را سرنگون کرده است.

پهپادهای ساقط شده توسط موسسه Conflict Armament Research و نیروهای مسلح اوکراین مورد بررسی قرار گرفتند که بر اساس بررسی‌ها، پردازنده‌های ساخته شده توسط شرکت فناوری تگزاس اینسترومنتز مستقر در دالاس و همچنین یک موتور ساخت شرکت اتریشی متعلق به شرکت کانادایی Bombardier Recreational Products از جمله اجزای یافت شده در پهپادها بودند.

هر دو شرکت بیانیه‌هایی در محکومیت استفاده از اجزای خود در این هواپیماهای بدون سرنشین منتشر کرده‌اند. تگزاس اینسترومنتز در این باره گفت: «هیچ محصولی را به روسیه، بلاروس یا ایران نمی‌فروشد».

شرکت Bombardier Recreational Products نیز در بیانیه‌ای در وب‌سایت خود اعلام کرد:

تحقیقاتی را در مورد چگونگی قرار گرفتن موتورهایش در این پهپادها آغاز کرده است. در این بیانیه آمده است: BRP به توزیع‌کنندگان خود برای تأمین پهپادهای نظامی در ایران یا روسیه هیچ مجوزی نداده است.

کشف اجزای غربی در این پهپادها نشان می‌دهد که چگونه محصولات مصرفی نسبتاَ ارزان را می‌توان برای مقاصد نظامی بازسازی کرد. چنین اقلامی اغلب خارج از تحریم‌ها و کنترل صادرات هستند.

گفته می‌شود که تحقیقات در مورد این پهپادها در هفته های اخیر شدت گرفته است، زیرا اطلاعاتی منتشر شده مبنی بر اینکه روسیه در حال برنامه ریزی برای افتتاح کارخانه هواپیماهای بدون سرنشین خود به عنوان بخشی از معامله با تهران است.

حملات هواپیماهای بدون سرنشین دوشنبه گذشته سه نفر را در نزدیکی کی یف زخمی کرد. مقامات اوکراینی مدعی شدند که روسیه ۳۵ پهپاد تهاجمی را در سرتاسر این کشور به پرواز درآورده است که ۲۳ فروند از آنها بر فراز کی یف بوده است. اوکراین اعلام کرد که ۳۰ تسلیحات هوایی از جمله شاهد ساخت ایران را که در هفته های اخیر پایتخت این کشور را تحت فشار قرار داده‌اند، سرنگون کرده است.

بیشتر بخوانید:

دیدگاه شما در خصوص استفاده از قطعات آمریکایی در پهپادهای ایرانی چیست؟ نظرات خود را در بخش کامنت‌ها با مجله خبری آی تی و دیجیتال در میان گذاشته و اخبار تکنولوژی را با ما دنبال کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید