0

استفاده از فرمت glTF به جای JPEG در متاورس و جفت‌های دیجیتالی

استفاده از فرمت glTF به جای JPEG در متاورس و جفت‌های دیجیتالی
بازدید 74

[ad_1]

فرمت فایل JPEG نقش مهمی در انتقال وب از دنیای متن به یک تجربه بصری از طریق یک ابزار به اشتراک گذاری تصاویر ایفا می‌کند؛ اکنون، فرمت انتقال زبان گرافیکی (glTF) همین کار را برای اشیاء سه بعدی در متاورس و جفت‌های دیجیتال انجام دهد.

به گزارش مجله خبری آی تی و دیجیتال و به نقل از VentureBeat، فرمت JPEG از ترفندهای فشرده سازی برای کاهش فضای تصاویر در مقایسه با فرمت‌های دیگر مانند GIF استفاده می کند. آخرین نسخه glTF به طور مشابه از تکنیک‌هایی برای فشرده سازی هندسه اشیاء سه بعدی بهره می‌برد.

فرمت فایل glTF به طور گسترده‌ای پذیرفته شده و مکمل فرمت USD است، که در حال تبدیل شدن به استانداردی برای ایجاد و نگارش در بخش‌هایی مانند متاورس است.

glTF بر کارآمد بودن و استفاده آسان به عنوان یک فرمت، تمرکز دارد. این قالب سبک، ساده و آسان برای پردازش است که هر پلتفرم یا دستگاهی می‌تواند از آن استفاده کند، از جمله مرورگرهای وب در تلفن‌های همراه.

در عکسبرداری نیز فرمت عکس‌ها اهمیت دارد. به عنوان مثال، Adobe Photoshop از فایل‌های PSD برای ویرایش تصاویر استفاده می‌کند. هیچ عکاس حرفه‌ای JPEG را ویرایش نمی‌کند زیرا بسیاری از اطلاعات آن از بین رفته است. فایل‌های PSD پیچیده‌تر از JPEG هستند و از چندین لایه پشتیبانی می‌کنند. با این حال، شما یک فایل PSD را به تلفن همراه ارسال نمی‌کنید. شما به JPEG نیاز دارید تا آن را با بیشترین کارآمدی و سرعت به یک میلیارد دستگاه منتقل کنید. بنابراین، USD و glTF به طور مشابه یکدیگر را تکمیل می‌کنند.

glTF مانند JPEG است، که در آن شما صفحه‌ای برای فشرده‌سازی با کاهش قابل قبول کیفیت تصویر دارید، فقط glTF هم برای هندسه و هم برای فشرده‌سازی بافت، این ویژگی را ارائه می‌دهد.

کوچک کردن داده‌ها به میزان 5 تا 10 برابر بدون افت کیفیت در دسترس است.

استفاده از glTF در متاورس و جفت‌های دیجیتالی

صنعت در حال حاضر در حال تصمیم گیری است که در آینده از کدام فرمت USD و glTF استفاده کند.  اگرچه قالب‌های قدیمی‌تری مانند OBJ وجود دارد، اما محدودیتهای خودشان را دارند. فرمت‌های محبوبی مانند FBX وجود دارد که اختصاصی هستند.

USD یک پروژه منبع باز و glTF یک استاندارد باز است. مردم می‌توانند از هر دوی این دو فرمت استفاده کرده و به نیازهایشان پاسخ دهند.

 

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید