0

آیا گوگل از تخت پادشاهی دنیای جستجو پایین می‌آید؟

آیا گوگل از تخت پادشاهی دنیای جستجو پایین می‌آید؟
بازدید 298

[ad_1]

امروزه گوگل مترادف با وب است؛ اما از موتور جستجوی “رقابتی و شفاف” دهه‌ها پیش فاصله دارد. حال این موتور جستجو با تبلیغات زیادی احاطه شده و هر حرکت و کلیک بازدیدکنندگان خود را ردیابی می‌کند و با استفاده از اطلاعات عظیمی که به دست می‌آورد؛ نتایج را دستکاری می‌کند.

به گزارش مجله خبری آی تی و دیجیتال و به نقل از digitaltrends، در این میان، رقبایی وجود دارند که فکر می‌کنند می‌توانند جای گوگل را بگیرند. این موتورهای جست و جوی رقیب ادعامی کنند به هیچ عنوان کاربران را ردیابی نکرده و تبلیغات را نشان ندهند.

آیا این رقبا می‌توانند گوگل را از حاکمیت انحصاری پایین بکشند، یا بعد از یک مبارزه بی نتیجه با غول موتورهای جست و جو، محکوم به فنا هستند؟

ظهور موتورهای جستجوی خصوصی

جوزپ پوژول، مدیر مرورگر Brave، گوگل را “غرفه عوارض” وب می‌نامد که در آن “تولیدکنندگان باید از قوانین خاصی پیروی کنند یا مستقیماً هزینه پرداخت کنند تا دسترسی به آنها امکان پذیر باشد.”

مرورگر Brave

مرورگر Brave، که اکنون میزبان حدود 34 میلیون کاربر است. برخلاف گوگل، کاربران را ردیابی نمی‌کند و ادعا می‌کند که از “روش‌ها یا الگوریتم‌های مخفی برای سوگیری نتایج” استفاده نمی‌کند.

هزینه موتور جستجوی خصوصی

Neeva، یک موتور جستجوی خصوصی جدید معتقد است که به محض ورود تبلیغات، تمرکز از کاربر دور می‌شود و به سمت به دست آوردن درآمد می‌رود.

مدیر و بنیانگذار Neeva، می‌گوید مردم به نوعی در حال پرداخت هزینه موتورهای جستجو مانند گوگل از طریق داده‌های شخصی هستند.

Neeva دارای 5 دلار هزینه ماهانه است و برای یک موتور جستجوی خصوصی و بدون تبلیغ، پرداخت این هزینه منطقی است.

اما پرداخت هزینه برای حفظ حریم خصوصی برای همه کاربران قابل هضم نیست و برخی نمی‌توانند این هزینه‌ها را بپردازند.

Neeva و Brave اولین موتورهای جستجویی نیستند که گوگل را به چالش کشیدند. رقبایی مانند Bing نیز به این کمپانی ضربه زده‌اند. گوگل بیش از 90 درصد بازار موتورهای جستجو را در اختیار دارد و نبردی سخت برای موتورهای جستجو تازه وارد است.

گوگل میلیاردها دلار به صاحبان پلتفرم‌هایی مانند اپل، موزیلا و دیگران می‌پردازد تا گوگل را به عنوان موتور جستجوی پیش فرض در سیستم عامل‌ها و مرورگرهای خود قرار دهند.

DuckDuckGo طی سال گذشته شاهد رشد بی سابقه‌ای بوده است و کاربران فعال آن از 50 میلیون به 100 میلیون نفر افزایش یافته است. همچنین در حال حاضر دومین موتور جستجوی پرکاربرد در تلفن‌های مختلف در چندین کشور از جمله ایالات متحده است. DuckDuckGo علاوه بر موتور جستجو، ابزارهایی را برای محافظت از هویت شما در برابر ردیاب‌های شخص ثالث و سایر اقدامات مخرب آنلاین ارائه می‌دهد.

مبارزه برای آینده بدون گوگل

کوپر کوئینتین، محقق امنیتی ارشد، موافق کنار گذاشتن گوگل است. اما معتقد است برای تحقق آن به حمایت دولتی نیز نیاز است.

خوشبختانه در راستای استفاده از Neeva، Brave، DuckDuckGo، وزارت دادگستری، به همراه یازده دادستان کل ایالت از Google به همین دلایل شکایت کرده‌اند.

در این شکایت آمده است: “کنترل گوگل بر جستجو” به این معنی است که ابزارهای جستجوی جدید از حالت رقابتی خارج شده‌اند و دسترسی به آن‌ها از بین رفته است.

نتیجه این دعاوی حقوقی هر چه باشد، رقبای گوگل راه زیادی در پیش دارند.

 

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید