0

آیا هوش مصنوعی عمومی وجود دارد؟

آیا هوش مصنوعی عمومی وجود دارد؟
بازدید 288

[ad_1]

یکی از چالش‌هایی که در اخبار هوش مصنوعی به گوش می‌رسد این است که اصطلاح هوش مصنوعی به معنای دو عبارت نامرتبط (هوش مصنوعی محدود و هوش مصنوعی عمومی) به کار می‌رود.

به گزارش مجله خبری آی تی و دیجیتال و به نقل از venturebeat؛ اولین استفاده از اصطلاح AI به عنوان هوش مصنوعی محدود است. این فناوری قدرتمند، اما بسیار ساده است: شما مجموعه‌ای از داده‌ها را در مورد گذشته جمع آوری کرده و از رایانه برای تجزیه و تحلیل و یافتن الگوها استفاده می‌کنید و سپس از آن تجزیه و تحلیل برای پیش بینی آینده استفاده می‌کنید.

این نوع هوش مصنوعی از آنجایی که با داده‌های مربوط به گذشته آموزش داده شده، فقط برای شرایطی مناسب است که آینده شبیه گذشته باشد.

کاربرد دیگر اصطلاح AI برای توصیف هوش مصنوعی عمومی یا AGI است.

این نوع هوش مصنوعی هنوز تنها در داستان‌های علمی تخیلی وجود دارد و هیچ کس نمی‌داند چگونه آن را بسازد.

AGI یک برنامه کامپیوتری است که از نظر فکری به اندازه یک انسان است. می‌تواند چیزهای کاملاً جدیدی را به خود بیاموزد که قبلاً در مورد آنها آموزش ندیده است.

تفاوت بین هوش مصنوعی محدود و عمومی

در حالی که ممکن است به طور شهودی هوش مصنوعی محدود همان هوش مصنوعی عمومی باشد که تنها در پیاده‌سازی، پیچیدگی کمتری دارد؛ اما اینطور نیست. AGI چیز متفاوتی است. به عنوان مثال، شناسایی یک ایمیل هرزنامه (هوش مصنوعی محدود) از نظر محاسباتی با خلاقیت واقعی (هوش مصنوعی عمومی) یکسان نیست.

انسان در مقابل ماشین

مطمئناً، اگر فرضیه‌ی مردم ماشین هستند، را بپذیریم؛ هوش عمومی اجتناب‌ناپذیر است.

با این حال، اگر معلوم شود که مردم صرفاً ماشین نیستند، پس نمی‌توان هوش مصنوعی عمومی را بازآفرینی کرد.

هوش به عنوان یک ابرقدرت

سعی کنید رنگ اولین دوچرخه یا نام اولین معلم تان را به خاطر بیاورید. ممکن است سالها به این سؤال فکر نکرده باشید؛ اما مغز شما احتمالاً توانسته آن‌ها را با کمی تلاش بازیابی کند، که این بدان معنا است اطلاعات در مغز شما نگهداری شده است.

بنابراین صد میلیارد نورون در مغز شما به اندازه پیشرفته‌ترین ابر رایانه ها وجود دارد.

اما رمز و راز هوش انسان در ذهن نهفته است. ذهن فراتر از مغز است و باعث می‌شود شما احساساتی مانند حس شوخ طبعی یا عاشق شدن داشته باشید. نه قلب شما این کار را انجام می‌دهد و نه کبد شما.

هوش مصنوعی عمومی

هوش مصنوعی عمومی به آگاهی نیاز دارد. آگاهی تجربه‌ای است که شما از دنیا دارید. یک دماسنج ممکن است به طور دقیق دما را به شما بگوید، اما نمی‌تواند گرما را احساس کند. این تفاوت، بین دانستن و تجربه کردن، آگاهی است.

بنابراین ایده AGI تنها یک فرضیه اثبات نشده است، نه یک حقیقت علمی آشکار. میل به ساختن چنین موجودی و سپس کنترل آن، رویای باستانی بشریت است که هنوز محقق نشده است.

 

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید