0

آموزش 8 روش رمز گذاشتن روی فولدر در ویندوز 11

آموزش 8 روش رمز گذاشتن روی فولدر در ویندوز 11
بازدید 79

[ad_1]

آیا در ویندوز ۱۱ خود فایل های مهمی دارید و میخواهید سایر افراد به آن ها دسترسی نداشته باشند و از این فایل ها محافظت کنید؟ 🔑 برای این کار میتوانید فولدری که فایل ها در آنجا قرار دارد را قفل کنید و برای فولدر پسورد تعیین کنید. در این مطلب از مجله خبری آی تی و دیجیتال به آموزش ۸ روش رمز گذاشتن روی فولدر در ویندوز ۱۱ میپردازیم.

نحوه رمز گذاری روی فولدر در ویندوز ۱۱

?How to Password Protect a Folder on Windows 11

یکی از بهترین راه هایی که میتوانید محافظت از اطلاعات خود را بهتر کنید و اطلاعات خود را در امنیت کامل نگه دارید رمز گذاشتن برای پوشه در ویندوز ۱۱ است. روش های متنوعی برای این کار وجود دارد. در ادامه روش های رمز گذاشتن برای فولدر در ویندوز ۱۱ را بررسی میکنیم.

رمز گذاری پوشه در ویندوز ۱۱ از طریق Properties

در ویندووز برای همه فایل ها، برنامه ها و… گزینه ای به نام Properties وجود دارد که میتوانید اطلاعات اصلی فایل خود را مشاهده کنید. همچنین میتوانید یکسری تغییرات ایجاد کنید، به عنوان مثال روی پوشه خود رمز بگذارید. برای این کار ابتدا روی فولدری که میخواهید رمز بگذارید راست کلیک کنید. در منو باز شده Show more options را انتخاب کنید تا گزینه های بیشتری به شما نشان داده شود. از منو دومی که برای شما باز خواهد شد Properties را انتخاب کنید.

رمز گذاری پوشه در ویندوز 11

بعد از باز شدن منو Properties وارد تب General شوید. در پایین کادر روی Advanced کلیک کنید.

رمز گذاشتن برای فولدر در ویندوز 11

در کادر جدید بخش Compress or Encrypt attributes را پیدا کنید و زیر آن گزینه Encrypt content to secure data را فعال کنید. سپس برای ذخیره تغییرات اعمال شده روی OK کلیک کنید. در صورتی که این گزینه به رنگ طوسی باشد نمیتوانید آن را فعال کنید. برای حل این مشکل میتوانید ادامه مراحل را طی کنید.

رمز گذاشتن برای پوشه در ویندوز 11

به صفحه دسکتاپ بازگردید. سپس کلید های مبانبر Win+ R را فشار دهید. در کادر ابزار  Run کلمه services.msc را تایپ کنید و روی OK کلیک کنید.

آموزش رمز گذاری روی پوشه بدون نرم افزار ویندوز 11

روی Encrypting File System (EFS) دوبار کلیک کنید.

گذاشتن پسورد روی فولدر در ویندوز 11

در تب General منو کشویی Startup type را روی Automatic تنظیم کنید. سپس روی Apply و OK کلیک کنید. در آخر ویندوز را ریستارت کنید.

پسورد گذاشتن روی فولدر در ویندوز 11

آموزش رمز گذاری روی پوشه بدون نرم افزار ویندوز ۱۱ با ساخت درایو مجازی

شما میتوانید یک درایو به صورت مجازی یا Virtual بسازید تا بتوانید برای پوشه های خود رمز بگذارید. برای این کار Disk Management را در بخش جست جو ویندوز وارد کرده و روی نتیجه آن کلیک کنید. بعد از باز شدن Disk Management از طریق منو بالای صفحه روی Action کلیک کنید. با این کار یک منو برای شما باز میشود. از منو باز شده Create VHD را انتخاب کنید.

رمز گذاشتن برای فولدر در ویندوز 11

در کادر باز شده از طریق بالای کادر روی Browse کلیک کنید. بعد از آن در کادر بعدی محل ذخیره سازی درایو مجازی خود را انتخاب کنید و روی OK کلیک کنید. بعد از انتخاب محل ذخیره مقابل Virtual hard disk size میزان حجمی که میخواهید به این درایو اختصاص دهید را انتخاب کنید. در ابتدا حجم بر اساس MB یعنی مگابایت تنظیم شده است. میتوانید با کلیک بر روی آن واحد عدد خود را به گیگابایت یا… تغییر دهید. زیر بخش Virtual hard disk format گزینه VHDX را انتخاب کنید. همچنین اگر میخواهید فقط با ذخیره فایل ها حجم این درایو پر شود میتوانید Dynamically expanding را فعال کنید. روی OK کلیک کنید.

رمز گذاشتن برای پوشه در ویندوز 11

اکنون میتوانید به صفحه اصلی Disk Management بازگردید. روی درایو مجازی که تازه ساختید راست کلیک کنید. از منو باز شده Initialize Disk را انتخاب کنید.

آموزش رمز گذاری روی پوشه بدون نرم افزار ویندوز 11

بعد از آن تیک درایوی که تازه ساختید را بزنید و پایین تر آن گزینه GPT را نیز تیک بزنید. OK را انتخاب کنید تا تغییرات ذخیره شود.

گذاشتن پسورد روی فولدر در ویندوز 11

سپس مجددا در صفحه اصلی Disk Management روی Unallocated space راست کلیک کنید. New Simple Volume را انتخاب کنید.

پسورد گذاشتن روی فولدر در ویندوز 11

در کادری که برای شما باز میشود روی Next کلیک کنید. مقابل Assign the following drive letter یک حرف جدید برای درایو خود انتخاب کنید.

رمز گذاشتن برای فولدر در ویندوز 11

منو کشویی File system را روی NTFS و Allocation unit size را روی Default تنظیم کنید. مقابل Value label یک نام تایپ کنید. به عنوان مثال میتوانید نام درایو خود را Vault بگذارید. تیک Perform a quick format را نیز بزنید.

رمز گذاشتن برای پوشه در ویندوز 11

بعد از ساخت درایو مجازی باید با BitLocker برای آن قفل بگذارید.

رمز گذاشتن روی فولدر و درایو مجازی با BitLocker

شما از BitLocker میتوانید برای رمز گذاری پوشه در ویندوز ۱۱ استفاده کنید. برای رمز گذاشتن روی فولدر با استفاده از این قابلیت Settings ویندوز را از طریق منو Start باز کنید. در تنظیمات ویندوز وارد بخش System شوید. سپس در سمت راست صفحه Storage page را پیدا کنید. بعد از پیدا کردن آن وارد بخش Storage page شوید.

آموزش رمز گذاری روی پوشه بدون نرم افزار ویندوز 11

زیر بخش Storage management گزینه Advanced storage settings را انتخاب کنید. از طریق گزینه های زیر مجموعه Advanced storage settings روی Disks & volumes کلیک کنید.

گذاشتن پسورد روی فولدر در ویندوز 11

درایو مورد نظر را انتخاب کنید و روی Properties کلیک کنید. در این بخش میتوانید درایو مجازی که مرحله قبل ساختید را انتخاب کنید.

پسورد گذاشتن روی فولدر در ویندوز 11

در پایین صفحه روی Turn on BitLocker کلیک کنید.

رمز گذاشتن برای فولدر در ویندوز 11

در قسمت Fixed data drives درایو مجازی را انتخاب کنید. بعد از آن روی نوشته آبی رنگ Turn on BitLocker کلیک کتید.

رمز گذاشتن برای پوشه در ویندوز 11

گزینه Use a password to unlock the drive را فعال کنید. سپس در دو قسمت پایین آن یک پسورد برای فایل های خود وارد کنید. بعد از وارد کردن یک پسورد مناسب برای درایو مورد نظر روی Next کلیک کنید.

رمز گذاری یک فایل در ویندوز 11

در صفحه بعد Save to your Microsoft account را انتخاب کنید. با این کار پسورد شما در اکانت مایکروسافت شما ذخیره میشود. اگر نمیخواهید برای بازیابی کلید باز کردن قفل بیت لاکر از اکانت مایکروسافت استفاده کنید میتوانید از سایر گزینه ها استفاده کنید.

قفل کردن پوشه در ویندوز 11 بدون نرم افزار

Encrypt used disk space only را انتخاب کنید و روی Next کلیک کنید.

پسورد گذاشتن روی فولدر در ویندوز 11

در صفحه آخر Compatible mode را انتخاب کنید و برای اتمام کار روی Next و Finish کلیک کنید.

رمز گذاشتن برای فولدر در ویندوز 11

نحوه رمز گذاشتن روی فولدر در فضای ابری OneDrive

همچنین شما میتوانید فایل های خود را در فضای ابری OneDrive ذخیره کنید و در فضای ابری برای آن ها پسورد نیز فعال کنید. با این کار برای هر بار باز کردن فایل یک پسورد برای ایمیل شما فرستاده میشود و با وارد کردن ایمیل میتوانید به فایل های خود دسترسی پیدا کنید. همچنین زمانی که فایلی را با OneDrive قفل میکنید بعد از گذشت ۲۰ دقیقه بیکار ماندن به صورت خودکار قفل میشود. این باعث میشود تا فایل های شما در امان باقی بمانند. برای رمز گذاشتن روی فولدر با OneDrive ابتدا این برنامه را از طریق منو Task bar باز کنید.

رمز گذاشتن برای پوشه در ویندوز 11

بعد از باز شدن وان درایو روی آیکن چرخ دنده بالای صفحه کلیک کنید. از منو باز شده گزینه Unlock Personal Vault را انتخاب کنید. روی Next کلیک کنید تا پوشه Personal Vault ساخته شود.

رمز گذاری یک فایل در ویندوز 11

در پوشه OneDrive روی Personal Vault دوبار کلیک کنید تا اجرا شود. حالا برای دسترسی پیدا کردن به پوشه پسوردی که برای شما ایمیل شده را در این بخش وارد کنید.

قفل کردن پوشه در ویندوز 11 بدون نرم افزار

در آخر پوشه Personal Vault برای شما باز میشود. فایل های مهم خود را در اینجا ذخیره کنید. برای قفل کردن Personal Vault روی پوشه راست کلیک کنید و مسیر Show more options > Lock Personal Vault را طی کنید.

رمز گذاری پوشه در ویندوز 11

رمز گذاری یک فایل در ویندوز ۱۱ با تبدیل فایل یا فولدر به فایل زیپ

یکی دیگر از روش هایی که میتوانید فایل ها و پوشه های مهم خود را قفل کنید این است که ابتدا آن ها را به فایل زیپ تبدیل کنید و بعد فایل زیپ را قفل کنید و برای آن پسورد تعیین کنید. با این کار هر بار که بخواهید به فولدر اصلی دسترسی داشته باشید ابتدا باید وارد فایل زیپ شوید، بعد از آن فایل مورد نظر را استخراج کنید. حین استخراج فایل یا فولدر نرم افزار زیپ از شما میخواهد پسوردی که تعیین کردید را وارد کنید.

نحوه رمز گذاری روی فولدر در ویندوز 11

قفل کردن پوشه در ویندوز ۱۱ بدون نرم افزار توسط Batch File

شما توسط Batch File نیز میتوانید برای فولدر های خود پسورد بگذارید تا امنیت فولدر ها بالا برود. برای این کار وارد فولدر مورد نظر شوید. روی فضای خالی راست کلیک کنید. از منو باز شده با موس روی New نگه دارید. با این کار یک منو دیگر برای شما باز میشود. از منو دوم Text Document را انتخاب کنید.

رمز گذاری یک فایل در ویندوز 11

برای فایل نوت پدی که ساختیدیک نام به دلخواه انتخاب کنید و آن را ذخیره کنید. بعد از ذخیره نوت پد روی آن دوبار کلیک کنید تا باز شود. سپس دستوری که در سایت گیت هاب برای قفل کردن پوشه است را کپی کنید و در نوت پد پیست کنید. درون متنی که پیست کردید به دنبال YOUR-PASSWORD بگردید. به جای YOUR-PASSWORD پسورد مورد نظر که میخواهید فایل شما با آن باز شود را تایپ کنید.

قفل کردن پوشه در ویندوز 11 بدون نرم افزار

بعد از جای گذاری پسورد از بالای صفحه سمت چپ File را انتخاب کنید. از منو باز شده روی Save as کلیک کنید.

رمز گذاری پوشه در ویندوز 11

سپس در بخش File name نام دلخواه خود را وارد کنید. همچنین میتوانید نام قبلی را بدون تغییر بگذارید. فرمت فایل را از txt. به bat. تغییر دهید. منو کشویی Save as type را روی All files تنظیم کنید. در نهایت روی Save کلیک کنید تا مراحل قفل کردن فولدر تمام شود. اکنون با موفقیت رمز گذاشتن روی فولدر انجام شده و برای ورود به فولدر باید پسورد تعیین شده را وارد کنید.

رمز گذاشتن برای فولدر در ویندوز 11

پسورد گذاشتن روی فولدر در ویندوز ۱۱ با Folder Lock

به غیر از روش های بالا و قابلیت های خود ویندوز ۱۱ شما از راه دیگر نیز برای رمز گذاشتن روی فولدر دارید. به عنوان مثال شما میتوانید یک نرم افزار نصب کنید و نرم افزار نصب شده برای فولدر های مدنظر شما پسورد قرار میدهد. یکی از این نرم افزار ها Folder Lock است. Folder Lock یکی از معروفترین نرم افزار هایی است که شما میتوانید برای رمز گذاشتن برای فولدر در ویندوز ۱۱ استفاده کنید. برای استفاده از این نرم افزار ابتدا آن را دانلود و نصب کنید. پس از اتمام مراحل نصب روی آن دوبار کلیک کرده و Folder Lock را باز کنید. سپس مقابل Enter master Password یک پسورد به دلخواه خود وارد کنید. این پسورد برای ورود به برنامه تعیین میشود.

رمز گذاری پوشه در ویندوز 11

بعد از پسورد گذاشتن برای برنامه فولدر خود را با درگ اند دراپ بکشید و روی صفحه رها کنید. با این کار فولدر مورد نظر از کامپیوتر محو میشود. از این پس هر بار برای دسترسی به فولدر باید برنامه را باز کنید، پسورد خود را وارد کنید و سپس فولدر را از برنامه خارج کنید.

رمز گذاشتن برای فولدر در ویندوز 11

Wise Folder Hider نرم افزار گذاشتن پسورد روی فولدر در ویندوز ۱۱

Wise Folder Hider یکی دیگر از نرم افزار هایی است که میتوانید از آن برای رمز گذاری پوشه در ویندوز ۱۱ استفاده کنید. برای پسورد گذاشتن روی فولدر در ویندوز ۱۱ ابتدا آن را دانلود و نصب کنید. بعد از اتمام نصب نرم افزار روی آن دوبار کلیک کنید تا باز شود. زمانی که برای اولین بار باز میشود باید یک پسورد تعیین کنید. یک پسورد وارد کرده و روی OK کلیک کنید.

رمز گذاشتن برای پوشه در ویندوز 11

در صفحه اصلی برنامه، فولدری که میخواهید قفل شود را دبا درگ اند دراپ بکشید و روی صفحه رها کنید.

رمز گذاری یک فایل در ویندوز 11

با این کار پوشه به برنامه منتقل میشود و دیگر در کامپیوتر در دسترس نیست. برای تعیین رمز روی علامت فلش سمت چپ کلیک کنید. از منو باز شده Set Password را انتخاب کنید. سپس در کادر باز شده پسورد خود را وارد کنید.

قفل کردن پوشه در ویندوز 11 بدون نرم افزار

اکنون برای هر بار دسترسی به فایل باید فایل را با درگ اند دراپ بکشید و به بیرون برنامه هدایت کنید و پسورد تعیین شده را وارد کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز به آموزش رمز گذاری روی پوشه بدون نرم افزار ویندوز ۱۱ پرداختیم. آیا با روش های گفته شده شما توانستید برای فولدر های مهم خود رمز بگذارید؟ شما میتوانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در زمینه پسورد گذاشتن روی فولدر در ویندوز ۱۱ در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید