0

آموزش 6 روش تست شده جلوگیری از ویرایش فایل ورد

آموزش 3 روش تست شده جلوگیری از ویرایش فایل ورد
بازدید 16

[ad_1]

آیا می خواهید متن فایل ورد را قفل یا غیرقابل ویرایش کنید؟ 🔒 آخرین نسخه مایکروسافت ورد از چند راه برای ایمن کردن فایل ورد شما بهره می برد غیر قابل ویرایش کردن (یا Read-Only) فایل ورد از ویرایش فایل توسط دیگر افراد جلوگیری می کند و شما با این کار فقط می توانید آن را بخوانید یا کپی کنید. در مطلب امروز از مجله خبری آی تی و دیجیتال با همراه باشید تا با هم آموزش ۶ روش تست شده جلوگیری از ویرایش فایل ورد را یاد بگیریم.

چگونه فایل ورد را فقط خواندنی کنیم؟

?How to Make a Word Document Read Only

برای جلوگیری از کپی شدن فایل ورد شما چند راه در پیش دارید. اگر شما اطلاعات مهمی در مایکروسافت ورد خود دارید می توانید با انجام چند مرحله آن فایل را ایمن کنید. شاید هم قصد دارید آن فایل را فقط برای خود و نفرات مشخص دیگری قابل ویرایش و خواندن کنید.

در واقع در آخرین آپدیت های مایکروسافت ورد شما می توانید با چندین روش فایل خود را ایمن کنید. از جمله این روش ها شامل حالت فقط خواندنی (Read Only)،گذاشتن پسورد، ویرایش محدودیت ها و امضای دیجیتال می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا بفهمیم که چگونه فایل ورد را Read Only کنیم.

۱- جلوگیری از ویرایش فایل ورد با حالت Read Only Mode

شما با Read Only کردن فایل ورد خود می توانید از ویرایش فایل توسط افراد دیگر جلوگیری کنید. به قسمت File > Info > Protect Document بروید و از منوی محافظت از سند گزینه Always Open Read-Only را انتخاب کنید. حالا فایل را سیو کنید و ببندید و سپس دوباره آن را باز کنید.

بعد از باز کردن فایل پیغامی مربوط به فقط خواندنی بودن فایل مشاهده می کنید که با کلیک بر روی Yes فایل ورد شما در حالت Read Only باز می شود. البته شما می توانید با کلیک بر روی No می توانید وارد بخش ویرایش فایل شوید اما هدف از این کار جلوگیری از تغییرات ناخواسته در فایل است.

برای خارج شدن از حالت Read Only فایل را در حالت ویرایش باز کنید و به منوی File بروید حالا به Info > Protect Document > Always Open Read-Only بروید تا از این حالت خارج شوید.

فقط خواندنی کردن فایل ورد با استفاده از تنظیمات ورد

۲- استفاده از Password Encryption

همینطور یکی از بهترین راه ها برای ایمن نگه داشتن فایل ورد استفاده از رمز عبور است. برای این کار به File > Info > Protect Document بروید و گزینه Encrypt with Password را انتخاب کنید. در این پنجره پسورد خود را وارد کنید. حتما از یک پسورد به یاد ماندنی و خوب استفاده کنید زیرا بعد از گذاشتن پسورد راهی برای ریست یا برگرداندن آن ندارید.

حالا با سیو کردن فایل و دوباره باز کردن آن، پیغامی به شما نشان می دهد که باید پسورد خود را وارد کنید. برای حذف کردن پسورد دوباره به همان مسیر قبلی مراجعه کنید. یک پنجره به شما نشان داده می شود که می توانید پسورد فعلی را حذف کنید بر روی Ok بزنید. دوباره فایل را سیو کنید و دفعه بعد که فایل ورد را باز می کنید دیگر نیازی به وارد کردن پسورد ندارید.

قرار دادن رمز عبور برای باز کردن فایل ورد

۳- اضافه کردن امضای دیجیتال Digital Signature

یک راه دیگر برای ایمن نگه داشتن فایل ورد استفاده از امضای دیجیتال است. برای این کار به File > Info > Protect Document < Add Digital Signature مراجعه کنید. برای ساختن امضای دیجیتال شما به Digital ID نیاز دارید که با رفتن به سایت پشتیبانی مایکروسافت، باید از لینک های موجود اطلاعات خواسته شده را تکمیل کنید تا بتوانید از این قابلیت استفاده کنید. سپس روی لینک Add or remove a digital signature in Office files کلیک کنید.

حالا دوباره به مسیر قبلی برگردید و اطلاعات خواسته شده را پر کنید و روی دکمه Sign بزنید. حالا فایل ورد شما دارای امضای دیجیتال می باشد که فقط خواندنی شده است. نرم افزار ورد توضیحاتی مربوط به امضا و مارک شدن این فایل می دهد و هر فردی که این فایل را باز کند متوجه امضای دیجیتال شما در آن می شود.

امضای دیجیتال در فایل ورد برای فقط خواندنی کردن فایل

۴- فقط خواندنی کردن فایل از طریق Properties

قبل از اینکه فایل ورد خود را باز کنید شما به راحتی می توانید با ایجاد تغییر در فایل آن را فقط خواندنی کنید.

پوشه ای که فایل ورد شما در آن قرار دارد را باز کنید. بر روی آن راست کلیک کنید و به بخش Properties بروید.

فقط خواندنی کردن فایل ورد در پراپرتیز

در این پنجره شما گزینه Read Only در پایین برگه را مشاهده می کنید آن را فعال کنید و روی Ok بزنید.

جلوگیری از ویرایش فایل ورد در پراپرتیز

حالا فایل ورد شما باید به این شکل تغییر کند:

فقط خواندنی کردن فایل ورد

۵- جلوگیری از حرکت متن در ورد از طریق ویرایش محدودیت Restrict Editing

اگر می خواهید فایل ورد باز خود را فقط خواندنی کنید کافی است به بخش Restrict Editing مراجعه کنید.

بر روی Review بزنید و حالا به بخش Restrict Editing بروید و در این قسمت اول Allow only this type of editing in the document را فعال کنید.

جلوگیری از ویرایش ورد از طریق Restrict Editing

از منوی کشویی Filling in forms را انتخاب کنید و سپس بر روی Yes, Start Enforcing Protection کلیک کنید. در این پنجره پسورد خود را در هر دو بخش وارد کنید و روی Ok بزنید.

خارج شدن از حالت Restrict Editing برای جلوگیری از ویرایش ورد

برای خارج شدن از حالت Read-Only با رفتن به بخش Restrict Editing روی Stop Protection بزنید حالا پسورد خود را وارد کنید تا این قابلیت غیرفعال شود.

۶- جلوگیری از ویرایش فایل ورد با استفاده از ذخیره کردن

شما می توانید با ایجاد تنظیمات مناسب در پنجره ذخیره سازی فایل را فقط خواندنی کنید.

روی File > Save As > Browse کلیک کنید و سپس در این قسمت بر روی Tools بزنید و به قسمت General Options بروید.

جلوگیری از ویرایش فایل ورد از طریق ذخیره سازی فایل

حالا گزینه Read-only recommended را فعال کنید و روی Ok بزنید.

جلوگیری از کپی شدن فایل ورد

اگر هنگام ذخیره سازی پنجره هشدار مایکروسافت نشان داده شد با کلیک بر روی Yes به کار خود ادامه دهید.

جلوگیری از حرکت متن در ورد
در نهایت وقتی که فایل ورد خود را باز کنید با پیغام زیر مواجه می شوید که به شما می گوید این فایل Read-Only شده است.

چگونه فایل ورد را فقط خواندنی کنیم؟

جمع بندی

می توان گفت که هدف اصلی از انجام این کار آگاه سازی دیگران از نسخه نهایی فایل ورد است. در واقع وقتی که نفر بعدی بخواهد فایل شما را ویرایش کند شما به عنوان نویسنده اصلی نشان داده می شوید و تغییرات دیگران به صورت پیش نویس شده در فایل قرار می گیرد.

سوالات متداول

چگونه فایل ورد را Read Only یا فقط خواندنی کنیم؟

در واقع در آخرین آپدیت های مایکروسافت ورد شما می توانید با چندین روش فایل خود را ایمن کنید. از جمله این روش ها شامل حالت فقط خواندنی (Read Only)، پسورد، ویرایش محدویت ها و امضای دیجیتال می شود.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز از مجله خبری آی تی و دیجیتال ما به آموزش ۳ روش تست شده جلوگیری از ویرایش فایل ورد پرداختیم. همینطور نکات و راهکارها را به شما یادآوری کردیم. آیا توانستید فایل خود را غیرقابل ویرایش کنید؟ حتما تجربیات و نظرات خودتان را در زمینه جلوگیری از ویرایش فایل ورد با ما در میان بگذارید.

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید