0

آموزش 13 روش رفع ارور File System Error ویندوز 11 و ویندوز 10

تصویر پیدا نشد !
بازدید 37

[ad_1]

ممکن است هنگام تلاش برای بازکردن یک فایل یا نرم‌افزار در ویندوز ۱۰ یا ۱۱، با مشکل File System Error روبرو شوید. ⚠️ این ارور معمولا با یک کد در پرانتز همراه است مانند ارور File system error 2147219196. در صورت بروز این خطا، فایل یا نرم‌ افزار در ویندوز باز نمیشود. در این مطلب از مجله خبری آی تی و دیجیتال به آموزش ۱۳ روش رفع ارور File System Error ویندوز ۱۱ و ویندوز ۱۰ می‌پردازیم.

حل مشکل File System Error ویندوز ۱۰ ، ویندوز ۱۱ و..

How to Fix File System Errors in Windows 10 & Windows 11

یکی از رایج‌ترین ارورهای ویندوز، خطای File System Error  است که معمولا هنگام آپدیت ویندوز یا زمانی که یک فایل را از Microsoft Store apps دانلود میکنید، رخ می‌دهد. همچنین گاهی به علت خرابی هارد دیسک، بدسکتورها یا فایل‌های سیستمی آسیب‌دیده ایجاد میشود. اغلب خطاهای سیستم فایل گزارش شده مواردی مانند BSOD (صفحه آبی مرگ) و مشکلات فایل DLL از دست رفته است. با این وجود راه‌‌های زیادی برای رفع ارور File system error وجود دارد که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

رفع ارور File System Error

آپدیت ویندوز را بررسی کنید

اگر مشکل شناخته‌ شده‌ای وجود داشته باشد که باعث خطای سیستم فایل شده است، احتمالا مایکروسافت می‌تواند آن را حل کند. با اجرای Windows Update بسیاری از مشکلات ویندوز شما مانند مشکل file system error، رفع خواهد شد. به طور معمول، سیستم عامل شما باید به‌طور خودکار به‌روزرسانی‌ها را بررسی کند و از شما بخواهد که آنها را در اسرع وقت نصب کنید. در این صورت، دیگر نباید آن را به تعویق بیندازید و فقط به ویندوز اجازه دهید تا کار به روز رسانی را ادامه دهد. با این حال، اگر این اتفاق در لپ‌تاپ شما نمی‌افتد، با روش زیر، آپدیت ویندوز خود را بررسی کنید:

روی دکمه Start ویندوز ۱۰ کلیک راست کرده و به  Settings بروید.

Update & Security را انتخاب کرده و روی Windows Update کلیک کنید.

رفع ارور file system error

اگر تسک کامل نشده‌ای وجود دارد، روی Install now یا Restart now کلیک کنید. در غیر این صورت، روی Check for updates و سپس روی Download کلیک کنید.

حل مشکل file system error

فرایند به‌روزرسانی چند دقیقه طول میکشد. کامپیوتر شما ممکن است یک یا چند بار در این فرآیند Restart شود.

از آنجایی که خطای FILE SYSTEM (-2147219196) می تواند توسط برنامه Photo از ویندوز نیز ایجاد شود، می توانید این برنامه را به‌تنهایی به‌روز کنید. برای آپدیت این برنامه طبق روش زیر عمل کنید:

به Microsoft Store بروید.

از قسمت سمت چپ روی Library کلیک کنید.

روی دکمه Get updates کلیک کنید.

مشکل file system error

در صورت وجود، آخرین به‌روزرسانی را برای برنامه Photos نصب کنید.

اموزش رفع ارور system error با SFC و DISM Command Line Tools

خطاهای File System Error اغلب میتواند مربوط به خرابی فایل سیستم باشد. ویندوز ۱۱ و ۱۰ دارای ابزارهای SFC و DISM یکسان برای تعمیر System file و System image هستند. اجرای این ابزارها در Command Prompt می تواند خطاهای متعدد سیستم فایل را حل کند.

System File Checker  یا همان SFC، یک ابزار عالی برای حل مشکل file system error است. برای اجرای SFC مراحل زیر را دنبال کنید:

نوار جستجو را در تسک‌بار خود باز کنید. همچنین می توانید آن را با  Windows + S بالا بیاورید. Command Prompt را در کادر جستجو تایپ کنید. وقتی آن را در نتایج مشاهده کردید، روی آن کلیک راست کرده و Run as Administrator را انتخاب کنید.

sfc /scannow را اجرا کنید.

رفع ارور system error در ویندوز 10

پس از اینکه SFC کار خود را انجام داد، لپ‌تاپ خود را مجددا راه‌اندازی کنید و سعی کنید فایل‌ها را باز کنید. اگر متوجه شدید که Windows Resource Protection هیچ گونه نقض یکپارچگی را پیدا نکرده است، DISM را قبل از SFC اجرا کنید. DISM فرمانی است که برای رفع خرابی سیستم در لپ‌تاپ شما استفاده می شود. این ابزار شبیه به اسکن SFC است، اما از فرآیند متفاوتی برای تعمیر فایل های شما استفاده می کند. با دنبال کردن مراحل زیر می توانید دستور DISM را اجرا کنید:

نوار جستجو را در تسک‌بار خود باز کنید. همچنین می توانید آن را با  Windows + S بالا بیاورید. Command Prompt را در کادر جستجو تایپ کنید. وقتی آن را در نتایج مشاهده کردید، روی آن کلیک راست کرده و Run as Administrator را انتخاب کنید. کد زیر را تایپ کرده و Enter را فشار دهید:

DISM /online /cleanup-image /scanhealth

رفع ارور system error در ویندوز 11 با DISM

اگر DISM هر گونه مشکلی را شناسایی کرد، با اجرای کد زیر آن را برطرف کنید.

DISM /online /cleanup-image /restorehealth

کامپیوتر خود را مجددا راه اندازی کنید و دوباره CMD را به عنوان Administrator اجرا کنید.

از دستور SFC ( sfc /scannow) برای بررسی مشکل file system error استفاده کنید.

اموزش رفع ارور system error با DISM

لپ‌تاپ خود را مجددا راه‌اندازی کنید و سعی کنید فایل‌ها را باز کنید.

برای رفع ارور System Error در ویندوز ۱۱ و ۱۰، هارد دیسک خود را اسکن کنید

مشکلات هارد دیسک مانند بدسکتورها نیز باعث بروز خطاهای سیستم فایل در ویندوز ۱۱/۱۰ می شود. به همین دلیل، اسکن هارد دیسک خود با ابزار Check Disk یک روش توصیه شده برای رفع ارور system error در ویندوز ۱۰ و ۱۱ است. ابزار Check Disk (یا CHKDSK) بخش‌های درایو بد شناسایی شده را اسکن و تعمیر میکند. به این صورت می توانید CHKDSK را در Command Prompt اجرا کنید:

با فشار دادن کلید ترکیبی Win + S، کادر جستجوی فایل و برنامه را باز کنید. گزینه Command Prompt’s Run as administrator را در نتایج جستجو انتخاب کنید تا برنامه راه‌اندازی شود. سپس این دستور را در پنجره Prompt تایپ کرده و Enter را فشار دهید:

کلید Y را فشار دهید و بعد از پنجره Command Prompt خارج شوید. برای Restart روی Start > Power کلیک کنید. اسکن CHKDSK پس از راه‌اندازی مجدد شروع میشود.

اسکن هارد دیسک برای رفع ارور

Windows Store App Troubleshooter را اجرا کنید

اگر هنگام اجرای برنامه‌های Microsoft Store یا باز کردن فایل‌ با آن‌ها، خطای سیستم فایل رخ دهد، Windows Store App troubleshooter برای رفع آن مفید است. این ابزار، برای حل مشکلاتی وجود دارد که مانع از کارکرد بسیاری از برنامه‌های وندوز میشود. برای راه‌اندازی Windows Store App troubleshooter، مراحل زیر را دنبال کنید:

برای دسترسی به تنظیمات، کلید ویندوز + E را فشار دهید تا برنامه باز شود.

به پایین صفحه بروید و روی گزینه Troubleshoot navigation کلیک کنید.

Other trouble-shooters را انتخاب کنید تا فهرستی از ابزارهای عیب‌یابی ویندوز ظاهر شود.

سپس دکمه Run را برای راه‌اندازی Windows Store App troubleshooter فشار دهید.

Windows Store App troubleshooter

هر پیشنهادی را که troubleshooter ارائه می‌کند، اعمال کنید.

برنامه Xbox را دوباره نصب کنید

اگر در دانلود بازی‌ها با ارور File System Error -2147163893 مواجه‌ شده‌اید اولین کار، نصب مجدد برنامه Xbox است . در بسیاری از موارد، این عمل ساده به کاربران کمک کرده است تا مشکلات خود را برطرف کنند:

منوی Start را درTaskbar با کلیک بر روی نماد ویندوز باز کنید و سپس روی Settings کلیک کنید. کلیدهای Windows + I را فشار دهید.

از گزینه های موجود روی Apps & features کلیک کنید. با این کار به صفحه‌ای می‌روید که همه برنامه‌های نصب شده روی دستگاه شما را در خود جای داده است.

نصب دوباره برنامه Xbox

به پایین صفحه بروید تا برنامه Xbox را در لیست ببینید. روی سه نقطه در سمت راست پنجره کلیک کنید، سپس Advanced options را انتخاب کنید.

رفع File System Error با نصب دوباره برنامه Xbox

قسمت Reset را پیدا کنید. روی دکمه Repair کلیک کنید تا شروع به تعمیر برنامه Xbox کند. خطای File System Error -2147163893 با استفاده از این روش رفع خواهد شد. این روش برای رفع ارور پابجی system error مناسب است.

نصب دوباره برنامه Xbox

کامپیوتر خود را برای بدافزار بررسی کنید

بهتر است که به طور مرتب لپ‌تاپ خود را برای بدافزار اسکن کنید تا فایل‌های ویروسی که ممکن است باعث خطای file system error شوند. حذف شوند.

نحوه استفاده از Windows Defender:

کلید Win را فشار دهید، Windows Security را تایپ کنید و این برنامه را اجرا کنید.

به Virus & threat protection بروید.

بررسی بدافزار

روی Scan options کلیک کنید.

چک کردن آنتی ویروس برای رفع ارور سیستم

Quick scan را انتخاب کنید و روی Scan now کلیک کنید.

اموزش رفع ارور system error

اگر برنامه با یک بدافزار مواجه شد، به آن اجازه دهید تا فایل‌ها را حذف یا قرنطینه (quarantine) کند. در غیر این صورت، می توانید با استفاده از گزینه Windows Defender Offline scan یک اسکن جدید اجرا کنید.

اموزش رفع ارور system error با آنتی ویروس

کامپیوتر خود را مجددا راه‌اندازی کنید و file system error را بررسی کنید. دقت کنید که اگر از یک نرم‌افزار آنتی‌ویروس دیگر استفاده می‌کنید پیشنهاد می‌شود آن را حذف کنید و در صورت رفع مشکل، آنتی ویروس را دوباره نصب کرده یا یک جایگزین برای آن پیدا کنید.

برای رفع ارور System error در ویندوز ۷ ، ۸ یا ۱۰، ویندوز را Clean boot کنید

Startup apps و سرویس‌های برنامه‌ریزی‌شده ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در فروشگاه مایکروسافت شوند، از راه‌اندازی برنامه‌ها جلوگیری کرده و باعث نمایش خطای سیستم فایل می‌شوند. برای رفع این مشکل می توانید ویندوز را کلین بوت کنید.

کلید Windows + R را فشار دهید ، msconfig را تایپ کنید و Enter را بزنید تا System Configuration اجرا شود.

تب General را انتخاب کنید.

Selective startup را انتخاب کنید.

تیک Load system services و Load startup items را بردارید.

روی Apply کلیک کنید و خارج شوید.

ارور File system error 2147219196

روی Taskbar کلیک راست کرده و Task Manager را باز کنید.

تب Startup را انتخاب کنید.

همه برنامه های Enabled  را Disable کنید.

ویندوز را Clean boot کنید

لپ‌تاپ خود را Restart کرده و بررسی کنید که آیا همچنان خطای سیستم فایل را دریافت می کنید یا خیر.

دستگاه های جانبی را جدا کنید

ممکن است دستگاه‌هایی که در حال حاضر به PC شما وصل شده است به درستی نصب نشده باشد. یا شاید با سیستم عامل شما سازگار نیست. برای آزمایش، PC خود را خاموش کنید و همه دستگاه های جانبی بجز کیبورد و ماوس را جدا کنید. همچنین میتوانید یک Device را از Device Manage مجددا نصب کنید تا ببینید تغییری حاصل میشود یا نه. برای این کار:

روی دکمه Start کلیک راست کرده و Device Manager را انتخاب کنید.

یک Device را از لیست انتخاب کنید، روی آن کلیک راست کرده و Uninstall device را انتخاب کنید.

کادر Delete the driver software for this device را علامت بزنید و روی Uninstall کلیک کنید.

منوی Action را باز کنید و روی Scan for hardware changes کلیک کنید.

PC خود را مجدداً راه‌اندازی کنید و بررسی کنید که آیا همچنان خطای سیستم فایل را دریافت می کنید یا خیر. این روش برای رفع ارور file system error مناسب است.

نرم‌افزار خراب را دوباره نصب کنید

این راه حل بیشتر برای رفع خطاهای سیستم فایل که برای برنامه‌های UWP رخ می دهد، کاربرد دارد. نصب مجدد برنامه ای که خطا برای آن رخ میدهد ممکن است  یک راه‌حل مناسب باشد. به عنوان مثال، کاربران تأیید کردند که نصب مجدد Microsoft Photos میتواند ارور File system error 2147219196 را برطرف کند. شما می‌توانید اکثر برنامه‌ها را با ابزار Apps & Features در تنظیمات حذف نصب کنید.

همچنین روش PowerShell هم برای حذف برخی برنامه‌های ویندوز ۱۱ کاربرد دارد. وقتی برنامه را حذف نصب کردید، آن را دوباره از فروشگاه MS نصب کنید.

همیشه نرم‌ افزار و بازی‌ها را از منابع معتبر دانلود و نصب کنید.

اکانت خود را به یک Local User Account تغییر دهید

برخی از مشکلاتی که ممکن است باعث خطای file system error شوند به تنظیمات مجوز و حساب مایکروسافت مرتبط هستند. به طور معمول، ورود به حساب کاربری مایکروسافت باید دسترسی به همه بخش‌های ونیدوز شما را فعال کند. با این حال، گاهی اوقات تغییر به یک local user account کمک‌کننده است. برای این کار:

کلید Win را فشار دهید ، Settings را تایپ کنید و Enter را فشار دهید.

به بخش Accounts بروید.

با فرض اینکه در حال حاضر با یک حساب مایکروسافت وارد شده اید، به جای آن روی Sign in with a local account کلیک کنید.

اکانت خود را به یک local user account تغییر دهید

نام کاربری و رمز عبور اکانت را مشخص کنید.

روی Change account type کلیک کنید و Administrator را انتخاب کنید.

از اکانت مایکروسافت خارج شوید و با استفاده از حساب محلی دوباره وارد شوید.

اکنون سعی کنید فایل‌ ها را باز کنید یا برنامه‌ ها را راه‌اندازی کنید.

برای حل مشکل file system error آپدیت‌های اخیر سیستم را حذف نصب کنید

آپدیت ویندوز اغلب به صورت خودکار انجام می‌شود. گاهی اوقات تنها با حذف آخرین آپدیت‌ها، مشکل  file system error برطرف می‌شود

نحوه حذف به روز رسانی های اخیر سیستم:

کلید Windows + R را فشار دهید، appwiz.cpl را تایپ کنید و کلید Enter را بزنید.

حل مشکل file system error

روی View installed updates کلیک کنید.

آپدیت‌های اخیر سیستم را حذف نصب کنید

update ها(ابتدا جدیدترین ها) را با کلیک بر روی ستون Installed On مرتب کنید.

رفع ارور system error در بازی

دسته Microsoft Windows را پیدا کنید. روی اولین آپدیت در آنجا کلیک راست کرده و Uninstall را انتخاب کنید.

رفع ارور پابجی system error

برای تأیید حذف به‌روزرسانی، روی Yes کلیک کنید. لپ‌تاپ خود را ریستارت کرده و برنامه‌ها را از اول راه‌اندازی کنید. این روش به رفع ارور file system error کمک خواهد کرد.

بررسی کنید که سرویس Windows License Manager در حال اجرا باشد

برخی از File System Error ممکن است زمانی که سرویس Windows License Manager غیرفعال است، ایجاد شود. این سرویس برای پشتیبانی از زیرساخت Microsoft Store مورد نیاز است. در صورت غیرفعال بودن این سرویس، برنامه‌های دانلودشده از فروشگاه درست کار نمی‌کنند. به این ترتیب بررسی کنید که سرویس فعال است یا خیر و در صورت لزوم آن را راه اندازی کنید:

به ابزار جستجوی ویندوز رفته  و Services را جستجو و انتخاب کنید.

برای دسترسی به پنجره ویژگی های آن، روی Windows License Manager Service کلیک کنید.

روی منوی Startup type کلیک کنید، سپس Automatic را انتخاب کنید.

اگر سرویس اجرا نمی شود، Start را در تب Properties فشار دهید.

برای ذخیره تنظیمات Apply ،Windows License Manager Service را انتخاب کنید.

برای بستن پنجره Windows License Manager Service Properties روی OK کلیک کنید.

برای رفع ارور System error در بازی یا نرم‌افزار، ویندوز را ریست کنید

ریست ویندوز، راه حل نهایی خطای فایل سیستمی است زیرا به معنای نصب مجدد ویندوز ۱۰ یا ۱۱ است. Factory reset، ویندوز را به حالت پیش‌فرض سیستم باز می‌گرداند که می‌تواند بسیاری از خطاهای ناشی از رجیستری، نرم‌افزار و مشکلات فایل سیستم را برطرف کند. اگر نمی‌توانید خطای فایل سیستمی را با هر اصلاح احتمالی دیگری در این راهنما برطرف کنید، ریست ویندوز، آخرین کاری است که می توانید امتحان کنید. ویندوز ۱۱ و ۱۰ دارای ابزار Reset this PC هستند که تنظیم مجدد پلتفرم به تنظیمات کارخانه را آسان می کند.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در مطلب امروز به آموزش ۱۳ روش رفع ارور File System Error ویندوز ۱۱ و ویندوز ۱۰ پرداختیم. آیا با روش های بالا توانستید مشکل ارور File System Error را رفع کنید؟ شما میتوانید نظرات، پیشنهادات و تجربیات خود را در زمینه رفع مشکل اجرا نشدن برنامه ها در ویندوز ۱۱ در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید