0

آموزش 13 روش حل مشکل وب کم در ویندوز 11

آموزش 13 روش حل مشکل وب کم در ویندوز 11
بازدید 86


تصور کنید که خود را برای یک جلسه مجازی آماده کرده اید اما متوجه می شوید که وب کم سیستم تحت ویندوز شما کار نمی کند. 📷 گرچه ویندوز ۱۱ در تشخیص خودکار و پیکربندی وب کم ها بسیار کارآمد است اما گاهی اوقات ممکن است با مشکلات و خطاهایی مواجه شود. در آموزش ۱۳ روش حل مشکل وب کم در ویندوز ۱۱ امروز مجله خبری آی تی و دیجیتال ما در مورد علت های احتمالی و راهکارهایی که می توانند به شما کمک کنند تا این مشکل را دور بزنید صحبت خواهیم کرد.

علت کار نکردن وب کم در ویندوز ۱۱

Top Ways to Fix Camera Not Working on Windows 11

وب‌کم یکی از ابزارهایی است که امروزه در سیستم مورد استفاده قرار می‌گیرد و هرگونه اختلال در عملکرد آن به‌طور غیرقابل تحملی ناخوشایند است. در بیشتر موارد، ویندوز ۱۱ به طور خودکار دستگاه های جانبی را تشخیص می دهد. صرف نظر از دقت سیستم عامل در تشخیص عیوب، ممکن است با خطاهایی مواجه شویم. به عنوان مثال کد خطای Windows Camera 0xA00F4244 که در ویندوز ۱۰ رخ می دهد در ویندوز ۱۱ هم دیده می شود.

فرقی نمی‌کند که هنگام تلاش برای استفاده از وب‌کم خود یا دریافت هر مشکل دیگری، پیام خطای Access denied را دریافت می‌کنید، راه حل های توضیح داده شده در زیر می توانند به شما کمک کنند تا به عملکرد معمول وب کم خود دست پیدا کنید.

علت کار نکردن وب کم در ویندوز ۱۱ چست؟

علت کار نکردن وب کم در ویندوز ۱۱ می تواند گسترده باشد. از مشکلات سازگاری گرفته تا درایورهای آسیب دیده یا نادرست، در برخی مواقع، ندادن مجوز مربوط به وب کم ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در سیستم شما شود. به طور کلی می توان این مشکلات را به دو دسته سخت افزاری و نرم افزاری تقسیم کرد که در ادامه هر یک از این مشکلات را بررسی کرده و راه حل هایی را به شما پیشنهاد خواهیم داد.

مشکل وب کم در ویندوز ۱۱ به دلیل ناسازگاری

قبل از دنبال کردن هر گونه مرحله عیب یابی، بهتر است بررسی کنید که آیا وب کم شما با ویندوز ۱۱ سازگار است یا خیر (مخصوصا اگر یک مدل قدیمی دارید). معمولا می توانید این اطلاعات را در دفترچه راهنمای وب کم یا وب سایت سازنده پیدا کنید.

سیستم خود را ریستارت کنید

اگر به یکباره و به طور ناگهانی وب کم ویندوز ۱۱ شما دچار مشکل شده است می توانید با ریستارت کردن سیستم خود، به حل این مشکل کمک کنید. برای اینجام این کار، روی منوی استارت ویندوز کلیک راست کنید و Shut down or sign out و سپس Restart را انتخاب کنید. بعد از ریستارت شدن سیستم بررسی کنید که آیا مشکل همچنان وجود دارد یا خیر.

سیستم خود را ریستارت کنید

Camera Troubleshooter را اجرا کنید

برای رفع مشکل وب کم در ویندوز ۱۱ می توانید از ابزار عیب یابی ویندوز استفاده کنید. این ابزار هر گونه مشکل احتمالی را شناسایی و رفع می کند. برای انجام این کار:

کلیدهای Win + S صفحه کلید را با هم فشار دهید تا منوی جستجو باز شود، حالا عبارت troubleshoot settings را تایپ کنید و کلید اینتر را بزنید.

Camera Troubleshooter را اجرا کنید

Other troubleshooters را انتخاب کنید.

Camera Troubleshooter را اجرا کنید

روی دکمه Run کنار وب کم کلیک کنید و دستورالعمل های نمایش داده شده روی صفحه را دنبال کنید.

Camera Troubleshooter را اجرا کنید

کار نکردن دوربین لپ تاپ در ویندوز ۱۱ به دلیل مشکل اتصال

اگر از وب کم اکسترنال استفاده می کنید، مطمئن شوید که آن را به درستی وصل کرده اید. همچنین اطمینان پیدا کنید که پورت USB شما خراب نیست، می توانید از پورت USB دیگری استفاده کنید. همچنین اگر سیستم یا وب کم شما دارای یک کلید پاور فیزیکی است حتما آن را هم چک کنید.

اگر اتصال مجدد دوربین کمکی نکرد می توانید سیستم خود را برای تغییرات سخت افزاری اسکن کنید. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

کلیدهای Win + S صفحه کلید را با هم فشار دهید تا منوی جستجو باز شود. در کادر Device manager را تایپ کنید. کلید اینتر را فشار دهید.

روی آیکن Scan for hardware changes کلیک کنید (در تصویر زیر این آیکن مشخص شده است).

کار نکردن دوربین لپ تاپ در ویندوز 11 به دلیل مشکل اتصال

مجوزها را بررسی کنید

یکی دیگر از کارهایی که می توانید برای رفع مشکل وب کم در ویندوز ۱۱ انجام دهید این است که مجوزهای برنامه را در ویندوز بررسی کنید و مطمئن شوید که برنامه ای که می خواهید استفاده کنید مجوز دوربین را دارد. برای انجام این کار:

کلیدهای Win + I صفحه کلید را با هم فشار دهید تا وارد Settings شوید. به سربرگ Privacy & Security بروید و از قسمت سمت راست روی گزینه Camera کلیک کنید.

مجوزها را بررسی کنید

سوئیچ یا نوار لغزنده کنار Camera را فعال کنید.

مجوزها را بررسی کنید

مطمئن شوید برنامه ای که می خواهید استفاده کنید به دوربین دسترسی دارد.

مجوزها را بررسی کنید

رفع مشکل وب کم در ویندوز ۱۱ با غیرفعال کردن آنتی ویروس

برخی از نرم افزارهای آنتی ویروس دارای تنظیمات حریم خصوصی هستند که از دسترسی برنامه ها به دوربین در ویندوز جلوگیری می کنند. برای بررسی این امکان، می توانید آنتی ویروس خود را به صورت لحظه ای غیرفعال کنید. اگر با این کار، وب کم دوباره به کار افتاد باید تنظیمات برنامه آنتی ویروس خود را بررسی کنید و اجازه دسترسی به دوربین را در اینجا بدهید.

نحوه فعال سازی دوربین لپ تاپ ایسوس در ویندوز ۱۱ از طریق Device Manager

چندین کاربر گزارش داده اند که با غیرفعال کردن درایور دوربین و فعال کردن مجدد آن، مشکلات مربوط به وب کم خود را حل کرده اند. شما هم می توانید این راه حل را امتحان کنید. برای انجام این کار:

روی آیکن سرچ تسکبار کلیک کنید و Device Manager را تایپ و اینتر کنید.

نحوه فعال سازی دوربین لپ تاپ ایسوس در ویندوز 11 از طریق Device Manager

Cameras را باز کنید و روی وب کم خود کلیک راست کنید و Disable device را انتخاب کنید.

نحوه فعال سازی دوربین لپ تاپ ایسوس در ویندوز 11 از طریق Device Manager

دوباره روی وب کم کلیک راست کنید و Enable device را انتخاب کنید.

نحوه فعال سازی دوربین لپ تاپ ایسوس در ویندوز 11 از طریق Device Manager

وب کم خود را بصورت آنلاین تست کنید

کار دیگری که می توانید برای حل مشکل وب کم در ویندوز ۱۱ استفاده کنید این است که با استفاده از وب سایتی مانند Webcam Test وب کم خود را از طریق مرورگرتان تست کنید. این روش به شما کمک می کند تا تشخیص دهید که آیا مشکل دوربین به برنامه بخصوصی مربوط است یا خیر. اگر دوربین در مرورگر شما خوب کار می کنید می توانید برنامه مشکل دار را حذف و مجدد نصب کنید.

وب کم خود را بصورت آنلاین تست کنید

برنامه دوربین را ریست کنید

اگر هنوز نمی توانید به وب کم دسترسی داشته باشید ممکن است در خود برنامه وب کم مشکلی به وجود آمده باشد. در این حالت با استفاده از مراحل زیر می توانید برنامه را ریست کنید:

کلیدهای Win + I را با هم فشار دهید تا وارد Settings شوید.

از پنجره سمت راست برای رفتن به سربرگ Apps استفاده کنید. روی Installed Apps کلیک کنید.

برنامه دوربین را ریست کنید

از لیست برنامه دوربین را پیدا کنید، روی آیکن سه نقطه کنار آن کلیک کنید و Advanced options را انتخاب کنید.

برنامه دوربین را ریست کنید

به قسمت Reset بروید و روی دکمه reset کلیک کنید.

برنامه دوربین را ریست کنید

درایورهای دوربین را به روز کنید یا دوباره نصب کنید

از آنجایی که ویندوز برای شناسایی و کار با وب کم یا همان دوربین به درایورها متکی است، اگر این درایورها قدیمی یا ناسازگار باشند، ممکن است وب کم شما کار نکند. برای حل این مشکل، می‌توانید درایور را به‌روزرسانی کنید تا ببینید کمکی می‌کند یا خیر. برای انجام این کار:

روی منوی استارت کلیک راست کنید و از لیست Device Manager را انتخاب کنید.

درایورهای دوربین را به روز کنید یا دوباره نصب کنید

Cameras را باز کنید، روی وب کم خود کلیک راست کرده و گزینه Update driver را انتخاب کنید. سپس، دستورات روی صفحه را دنبال کنید تا به‌روزرسانی درایور به پایان برسد.

درایورهای دوربین را به روز کنید یا دوباره نصب کنید

اگر مشکل ادامه داشت، ممکن است درایورها خراب شده باشند. در این صورت، باید درایورها را از طریق Device Manager حذف و سپس سیستم خود را ریستارت کنید. بعد از بالا آمدن سیستم، ویندوز به طور خودکار درایور وب کم را نصب می کند.

درایورهای دوربین را به روز کنید یا دوباره نصب کنید

آپدیت نبودن سیستم عامل علت کار نکردن وب کم در ویندوز ۱۱

به‌روزرسانی‌های ویندوز معمولاً شامل به‌روزرسانی‌های درایور و رفع باگ ها، همراه با بهبود عملکرد است. بنابراین، اگر هیچ ک از راه حل های بالا کمکی نکرد می توانید سیستم عامل خود را آپدیت کنید. برای انجام این کار، کلیدهای Win + I کیبورد خود را انتخاب کنید تا وارد Settings شوید. در سربرگ Windows update روی دکمه Check for updates کلیک کنید تا نسخه های به روز شده در انتظار، دانلود و نصب شوند.

آپدیت نبودن سیستم عامل علت کار نکردن وب کم در ویندوز 11

همچنین شما باید optional updates را بررسی کنید. در سربرگ Windows Update به مسیر Advanced options > Optional updates بروید. همه بروزرسانی های درایور موجود را دانلود و نصب کنید. یک بار دیگر سعی کنید از وب کمک خود استفاده کنید و بررسی کنید که مشکل حل شده است یا خیر.

آپدیت نبودن سیستم عامل علت کار نکردن وب کم در ویندوز 11

دوربین های دیگر را غیرفعال کنید

روی آیکن جستجوی تسکبار کلیک کنید و device manager را تایپ کنید و روی مرتبط ترین گزینه کلیک کنید.

به بخش Cameras بروید و روی آن کلیک کنید. اگر بیش از یک دوربین را نصب کرده اید روی گزینه هایی که استفاده نمی کنید کلیک راست کنید و Disable device را انتخاب کنید.

اگر هم وب کم اینترنال و هم وب کم اکسترنال را به صورت همزمان استفاده می کنید برخی از برنامه ها به شما اجازه نمی دهند که کدام وب کم را در اولویت قرار می دهید. فرض کنید که می خواهید از وب کم اسکترنال استفاده کنید، در این صورت می توانید در Device Manager وب کم اینترنال را غیرفعال کنید.

وب کم خود را عوض کنید

وب کم های قدیمی بعید است که با نسخه های جدیدتر ویندوز کار کنند. در این حالت نا انتخاب شما این است که از یک مدل جدیدتر استفاده کنید. بهترین وب کم های ۱۰۸۰p را بررسی کنید و گزینه ای که نیازهای شما را برآورده می کند را انتخاب کنید.

سوالات متداول

چرا وب کم من در ویندوز ۱۱ تار است؟

اگر وب‌کم شما در ویندوز ۱۱ تار به نظر می‌رسد، ممکن است به علت اتصال اینترنت کند یا خرابی درایورهای وب‌کم باشد که هر دو از دلایل رایج هستند.

دوربین لپ تاپ من در Teams کار نمی کند اما در برنامه های دیگر کار می کند چکار کنم؟

اگر در Microsoft Teams وب کم شما کار نمی کند می توانید برنامه را آپدیت کنید و یا دوباره نصب کنید تا مشکل حل شود.

چگونه تنظیمات دوربین را در ویندوز ۱۱ بازنشانی کنم؟

برای ریست تنظیمات وب کم در ویندوز ۱۱، وارد Settings شوید و به مسیر Bluetooth & devices > Cameras بروید. سپس از لیست وب کم را انتخاب کنید و روی دکمه Reset settings کلیک کنید.

چگونه بفهمیم کدام برنامه از وب کم استفاده می کند؟

وارد Settings شوید و به مسیر Privacy & Security > Camera > Recent Activity بروید تا ببینید چه برنامه هایی اخیراً به وب کم شما دسترسی داشته اند.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در آموزش ۱۳ روش حل مشکل وب کم در ویندوز ۱۱ امروز مجله خبری آی تی و دیجیتال ما نحوه فعال سازی دوربین لپ تاپ لنوو در ویندوز ۱۱ را به شما یاد دادیم و راه حل هایی برای رفع مشکلات مروبط به وب کم را بیان کردیم. کدام یک از این راه حل ها توانست مشکل شما را حل کند؟ آیا راه حل دیگری سراغ دارید؟ نظرات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات این مطلب با ما در میان بگذارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید