0

آموزش کامل 6 روش رفع ارور 404 سایت برای کاربر و مدیر سایت

آموزش 5 روش رفع ارور 404 سایت
بازدید 69

[ad_1]

مشاهده خطاهایی مانند ۴۰۴ Not Found؛ Error 404 یا HTTP 404 ⚠️ یکی از مشکلاتی است که گاه به گاه با آن هنگام دسترسی به سایت ها مواجه می شویم، اگر می خواهید بدانید که علت این خطاها چیست و چرا ظاهر می شوند و چگونه می توانید از ایجاد این صفحات در وب سایت خود جلوگیری کنید آموزش ۶ روش رفع ارور ۴۰۴ سایت برای کاربر و مدیر سایت امروز مجله خبری آی تی و دیجیتال را دنبال کنید.

حل مشکل خطای ۴۰۴ سایت

How To Fix Error 404 Not Found

یکی از نقاط ضعف یک پروژه وب می تواند صفحه خطای ۴۰۴ باشد که به سادگی اعلام می کند صفحه یافت نشد. ارور ۴۰۴ سایت می تواند به سادگی به یک معضل تبدیل شود و ترافیک قابل توجهی از سایت را از بین ببرد. این خطا در وردپرس یکی از رایج ترین ارورهایی است که هنگام مرور صفحات وب با آن مواجه خواهید شد. خبر خوب این است که با چند مرحله ساده می توانید برای رفع ارور ۴۰۴ سایت اقدام کنید، چنانچه علاوه بر این مشکل با خطاهایی مانند ارور ۵۰۹ سایت یا ارور ۵۰۲ سایت مواجه شدید می توانید مطالب قبلی مجله خبری آی تی و دیجیتال را مطالعه بفرمایید.

Error 404 یا ۴۰۴ Not Found Error به چه معناست؟

خطای ۴۰۴ سایت چیست؟ خطای ۴۰۴ Not Found Error کد پاسخ استاندارد وب سرور است. این خطا زمانی رخ می دهد که وب سرور نتواند صفحه درخواستی را در وب سایت پیدا کند. هنگامی که برای بازدید از یک صفحه، URL را تایپ می کنید مرورگر کاربر درخواستی را ارسال می کند و سرور عملکرد را بررسی می کند و پاسخ مناسب را به کاربر ارسال می کند. هنگامی که صفحه به درستی کار می کند مرورگر کد ۲۰۰ OK را می خواند در غیر این صورت سرور با کد ۴۰۴ به درخواست پاسخ می دهد.

اولین رقم ۴ از عدد ۴۰۴ نشان می دهد که درخواست زمان زیادی طول کشیده است یا کاربر URL اشتباه را وارد کرده است. ۰ به معنای عدم دقت نحوی است و ۴ آخر نشان دهنده نوع خاصی از مشکل است.

Error 404 یا 404 Not Found Error به چه معناست؟

به طور خلاصه خطای ۴۰۴ به این معناست که کاربر سعی دارد به صفحه ای دسترسی پیدا کند که محتوای این صفحه در دسترس نیست و وجود ندارد. شاید قبلا این محتوا وجود داشته باشد اما در حال حاضر یا حذف شده است و یا به پوشه دیگری انتقال داده شده است و در نتیجه URL تغییر کرده است. بسته به مرورگری که استفاده می کنید پیام این خطا می تواند متفاوت باشد. برای مثال فایرفاکس ارور ۴۰۴ Not Found را نشان می دهد و ;کروم ارور ۴۰۴٫ That’s an error را نشان می دهد. در ادامه چند نمونه از خطای ۴۰۴ لیست شده است:

  •  ۴۰۴ Error
  •  ۴۰۴ Not Found
  •  Error 404
  •  The requested URL [URL] was not found on this server
  •  HTTP 404
  •  Error 404 Not Found
  • ۴۰۴ File or Directory Not Found
  •  HTTP 404 Not Found
  • ۴۰۴ Page Not Found
  •  Error 404. The page you’re looking for can’t be found.

هر مدیر سایتی می تواند صفحه خطای ۴۰۴ خود را سفارشی کند با این وجود اگر می خواهید تمام خطاهای ۴۰۴ سایت خود را پیدا کنید می توانید از Broken Link Checker by Sitechecker استفاده کنید. شما می توانید از این ابزار رایگان برای بررسی URLها و دریافت گزارشی برای شناسایی تمام لینک های مرده استفاده کنید.

علت ارور ۴۰۴ سایت چیست؟

در حالت ایده آل، کاربران نباید با صفحاتی با پاسخ سرور ۴۰۴ روبرو شوند. با این حال از دست دادن محتوای سایت با ده ها بخش و صدها صفحه می تواند کاملا مشکل ساز شود. علاوه بر این، ردیابی همه کدهای پاسخ به صورت دستی دشوار است، برای همین بهتر است از سرویس ها و برنامه های خاصی استفاده کنید که در ادامه در مورد آنها صحبت خواهیم کرد. رایج ترین علت ارور ۴۰۴ سایت می تواند:

URL نامعتبر است. در برخی موارد، خطا ممکن است در حروف اضافی تایپ شده در URL صفحه باشد.

مشکل در حافظه کش: گاهی اوقات مرورگر می تواند صفحه ای را که می خواهید به آن دسترسی پیدا کنید را کش کند و خطای ۴۰۴ را ایجاد کند.

مشکل در تنظیمات سرور نام دامنه (DNS): شاید اطلاعات دامنه شما هنوز در DNS به روز نشده باشد. بنابراین هنگام تلاش برای دسترسی به یکی از صفحات سایت خود با این خطا مواجه می شوید.

مشکلات سازگاری در وردپرس: مشکلات مربوط به افزونه یا تم می تواند بر نحوه ایجاد URL و لینک دائمی در وردپرس تاثیر بگذارد. پس اگر شخصی سعی کند به URL دسترسی پیدا کند که وجود ندارد خطای ۴۰۴۰ وردپرس رخ خواهد داد.

فایل یا صفحه از سورس یا منبع حذف شده است

ریدایرکت اشباه به صفحه ای که آدرس آن تغییر کرده است.

سرور به درستی کار نمی کند.

درک این نکته مهم است که خطای ۴۰۴ تنها مختص به وردپرس نیست. مهم نیست که وب سایت شما از چه پلت فرمی استفاده می کند، این خطا ممکن است رخ دهد. با این حال اگر از وردپرس استفاده می کنید کارتان راحت است چون راه حل های زیادی برای رفع این مشکل وجود دارد.

کارهایی که به عنوان یک کاربر در مورد ارور ۴۰۴ سایت می توانید انجام دهید

  • با فشار دادن کلید F5 صفحه را رفرش کنید.
  • اشتباهات تایپی موجود در URL را بررسی کنید.
  • آدرس URL را دست کاری کنید به طور مثال اگر برای صفحه اگرweb.com/a/b/c.htm خطای ۴۰۴ Not Found را مشاهده می کنید با تغییر این آدرس به www.web.com/a/b/ یا www.web.com/a/ بررسی کنید که ارور رفع شده است یا نه.
  • سعی کنید محتوای مورد نظر خود را در سایت سرچ کنید. اگر سایت دارای کادر جستجو نیست می توانید ار موتور جستجویی مانند گوگل کمک بگیرید.
  • اگر صفحه ای که دنبال می کنید خطای ۴۰۴ را نشان می دهد بوک مارک خود را آپدیت کنید تا در آینده از مشاهده این خطا جلوگیری کنید.
  • کش مرورگر خود را پاک کنید.
  • کوکی های ذخیره شده را پاک کنید.
  • سرور DNS مورد استفاده خود را تغییر دهید.
  • سرویس تغییر دهنده آی پی خود را عوض کنید.
  • ممکن است محتوای سایت مد نظر شما فیلتر شده باشد.
  • با مدیر سایت تماس بگیرید و وجود خطای ۴۰۴ را گزارش دهید.
  • سعی کنید از دستگاه دیگری استفاده کنید.

در ادامه نحوه رفع این ارور برای مدیران و کسانی که مجوز دسترسی به بخش مدیریت و فایل های سرویس مدنظر بر روی سرور و هاست را دارند بررسی میکنیم:

خطای Error 404 Not Found NGINX به چه معناست؟

خطای Error 404 Not Found NGINX به این معناست که وقتی از یک وب سایت پیکربندی شده با وب سرور انجین ایکس بازدید می کنید با موفقیت به سرور وب سایت متصل می شود اما نمی تواند منابع درخواستی مانند نام فایل یا URL را پیدا کند. برای مثال فرض کنید که شما در حال تلاش برای دسترسی به یک وب سایت خاص مانند example.com/randompost هستید و هیچ محتوای مرتبط با randompost وجود ندارد. در این حالت مرورگر شما خطای ۴۰۴ را نشان می دهد که اعلام می کند منبع درخواست پیدا نشد و این نوع پیام خطا معمولا به دلیل مشکلات فایل conf ایجاد می شود. بنابراین برای رفع این مشکل اولین قدمی که باید بردارید این است که فایل nginx.conf خود را بررسی کنید. همچنین می توانید گزارش های خطای Nginx خود را که معمولا در مکان های زیر قرار دارند را بررسی کنید:

/var/log/nginx/error.log
/var/log/nginx/access.log.

آیا خطای ۴۰۴ در اینترنت روی سئو تاثیر دارد؟

گفته می شود که صفحات دارای خطای ۴۰۴ روی سئوی وب سایت تاثیر منفی دارند. اگر لینک های زیادی دارید که به صفحات مرده ختم می شوند، این خطا بر سئوی وب سایت شما تاثیر بدی می گذارد. شما باید صفحات و محتوای خود را بهینه سازی کنید به طوری که از ایجاد ارور ۴۰۴ جلوگیری شود و ساختار درون صفحه ای سالمی از وب سایت را ایجاد کند که سئو محور باشد.

آیا خطای 404 در اینترنت روی سئو تاثیر دارد؟

چگونه خطای ۴۰۴ را برطرف کنیم؟  با ریست لینک های دائمی خود

یکی از رایج ترین دلایل ارور ۴۰۴ وردپرس مشکل در نحوه ایجاد لینک های دائمی است. همانطور که می دانید وردپرس چندین گزینه برای فرمت بندی لینک های پست ها و صفحات در اختیار شما قرار می دهد. به عنوان مثال می توانید از عددهای ساده استفاده کنید یا نام هر ورودی را به عنوان URL تعریف کنید.

در هر صورت اولین کاری که باید انجام دهید ریست تنظیمات لینک ثابت است. دو راه برای انجام این کار وجود دارد. یکی از طریق کنسول و دیگری از طریق FTP. اگر به کنترل پنل دسترسی دارید دستورالعمل های زیر را دنبال کنید در غیر این صورت به روش بعدی مراجعه کنید:

به داشبورد وارد شوید و به مسیر Settings — Permanent links بروید. به ساختاری که سایت شما در حال حاضر از آن استفاده می کند توجه کنید. برای ریست تنظیمات permalink باید موقتا آن را تغییر دهید. در قسمت General settings یا تنظیمات عمومی Plain را انتخاب کنید و روی دکمه Save Changes در پایین صفحه کلیک کنید.

چگونه خطای 404 را برطرف کنیم؟  با ریست لینک های دائمی خود

صفحه رفرش می شود. بعد می توانید ادامه دهد و نوع لینک های دائمی خود را انتخاب و دوباره تغییرات را ذخیره کنید.

حل خطای ۴۰۴ Not Found با ریکاوری فایل .htaccess در وردپرس و..

اگر از یک وب سرور آپاچی استفاده می کنید بعد زا ایجاد تغییر در ساختار لینک ثابت در وردپرس، آنها در فایلی به نام htaccess ذخیره می شوند. این فایل نحوه تعامل وردپرس با سرور و همچنین نحوه ایجاد URL برای صفحات را تعریف می کند. اگر ارائه دهنده هاست وب دسترسی cPanel را به شما داده است پیدا کردن فایل های htaccess بدون استفاده از کلاینت FTP ساده خواهد بود. برای انجام این کار باید اول وارد cPanel شوید.

حل خطای 404 Not Found

به قسمت Files نگاه کنید و طبق تصویر روی گزینه File manager کلیک کنید.

حل خطای 404 Not Found

حالا می توانید لیستی از تمام فایل های اصلی را مشاهده کنید. پوشه public_html را انتخاب کنید و روی آن کلیک کنید تا باز شود.

حل خطای 404 Not Found

حالا اگر یک فایل htacess دارید در پوشه public_html یا htdocs می توانید آن را پیدا کنید در غیر این صورت یا فایل پنهان است و یا هنوز ایجاد نشده است.

حل خطای 404 Not Found

اگر فایل htaccess  پنهان است می توانید با رفتن به بخش تنظیمات یا Settings واقع در گوشه سمت راست بالای پنجره مدیریت فایل یا files manager window آن را پیدا کنید.

حل خطای 404 Not Found

همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، یک پنجره تنظیمات ظاهر می شود

حل خطای 404 Not Found

حالا گزینه Show Hidden Files (dotfiles) را انتخاب کنید و روی Save کلیک کنید تا تمام فایل های مخفی نمایش داده شوند.

در صورتی که به کنترل پنل دسترسی ندارید باید این کار را به صورت دستی انجام دهید و فایل htaccess. را ویرایش کنید تا لینک های ثابت ریست شوند. برای شروع از طریق FTP به سایت خود بروید و به پوشه روت وردپرس بروید. این دایرکتوری است که شامل نصب وردپرس است و معمولا در پوشه public_html یا www یا به نام سایت شما قرار دارد.

این پوشه را باز کنید و فایل htaccess را پیدا کنید. اگر از FileZilla استفاده می کنید، باید روی فایل htaccess. راست کلیک کرده و گزینه View — Modify را انتخاب کنید. این بدان معنی است که شما یک کپی از فایل را در سیستم خود دانلود می کنید و آن را با یک ویرایشگر متن محلی باز می کنید. حالا می توانید هر تغییری را که نیاز دارید را ایجاد کنید.

اگر نمی دانید که باید چه تغییراتی را ایجاد کنید می توانید از کد htaccess وردپرس زیر استفاده کنید:

# BEGIN WordPress
<IfModule mod_rewrite.c> RewriteEngine On
RewriteBase /
RewriteRule ^index.php$ – [L]
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f
RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d
RewriteRule . /index.php [L]
# END WordPress

این یک فایل htaccess تمیز و بدون هیچ تغییری است. هر گونه تغییر ایجاد شده در ساختار لینک ثابت شما را حذف می کند. به کارتان ادامه دهید و از محتویات فایل htaccess. نسخه پشتیبان تهیه کنید و آن را با قطعه کد بالا جایگزین کنید.

حالا، تغییرات را در فایل htaccess.  ذخیره کنید و آن را ببندید. FileZilla از شما می پرسد که آیا می خواهید فایل .htaccess موجود را با نسخه ای که به تازگی ویرایش کرده اید جایگزین کنید؟ تائیدیه خود را صادر کنید. شما به سادگی لینک های دائمی وردپرس خود را مجدداً به صورت دستی نصب کردید.

رفع ارور ۴۰۴ در گوگل کروم با غیر فعال کردن تم ها و پلاگین های وردپرس

همانطور که در بالا اشاره کردیم، گاهی اوقات افزونه ها و تم های شما بسته به تنظیماتی که دارند می توانند روی ساختار وردپرس تاثیر بگذارند. اگر یکی یا هر دو روش قبلی را امتحان کردید و همچنان ارور ۴۰۴ سایت را دریافت می کنید تم ها و پلاگین ها را غیر فعال کنید. برای این کار به مسیر Plugins — All Plugins بروید. در زیر هر افزونه ای که نصب کردید یک دکمه غیر فعال کردن وجود دارد که آن را کلیک کنید.

اگر بعد از حذف پلاگین ها متوجه شدید که ارور ۴۰۴ سایت وردپرس همچنان ادامه دارد به سربرگ Themes یا تم ها بروید و بررسی کنید که بروزرسانی برای تمی که دارید وجود دارد و یا اینکه آن را تغییر دهید. اگر به داشبورد دسترسی ندارید می توانید تم و پلاگین ها را به صورت دستی از طریق FTP غیر فعال کنید. برای انجام این کار، با استفاده از FileZilla به سایت خود بروید، سپس به پوشه public_html/wp-content بروید . در اینجا چندین پوشه را پیدا خواهید کرد که دو مورد از آنها به ترتیب plugins  و  themes نام دارند.

رفع ارور 404 در گوگل کروم با غیر فعال کردن تم ها و پلاگین های وردپرس

ابتدا به دایرکتوری Plugins بروید. متوجه خواهید شد که هر افزونه پوشه مخصوص به خود را دارد. یکی از این پوشه ها را با کلیک راست کردن و انتخاب گزینه Rename انتخاب کنید و نام را به چیزی مانند akismet.disabled تغییر دهید تا بتوانید به راحتی آن را شناسایی کنید.

رفع ارور 404 در گوگل کروم با غیر فعال کردن تم ها و پلاگین های وردپرس

تغییر نام پوشه افزونه برای غیرفعال کردن کافی است. حالا بررسی کنید که آیا خطای ۴۰۴ رفع شده است یا خیر. اگر نه، نام قبلی را به پوشه اختصاص دهید و این روند را برای افزونه بعدی تکرار کنید.

اگر یکی از پلاگین های شما باعث خطا شده است، می توانید آن را پیدا کنید. با این حال، اگر معلوم شد که خطای ۴۰۴ به دلیل افزونه ها نیست، می توانید به دایرکتوری تم بروید. به مسیر wp-content — themes بروید و تم فعال را پیدا کنید و نام آن را تغییر دهید.

از آنجایی که وردپرس همیشه به یک تم فعال نیاز دارد، غیرفعال کردن تم باعث می شود که پلتفرم به طور پیش فرض از یکی از گزینه های آماده استفاده کند. این ممکن است ظاهر وب سایت شما را تحت تأثیر قرار دهد، اما نگران نباشید، موقتی است.

اگر خطا ناپدید شده است، ممکن است لازم باشد یک تم جدید انتخاب کنید. با این حال، اگر اینطور نیست، نام قبلی پوشه تم را به پوشه اختصاص دهید تا وردپرس دوباره آن را شناسایی کند.

حل مشکل ارور ۴۰۴ سایت : مطمئن شوید که دامنه به هاست شما اشاره می کند

دو روش برای اتصال دامنه به هاست وجود دارد یکی استفاده از Hostinger nameservers  و دیگری آدرس آی پی. در اینجا نحوه بررسی Hostinger nameservers و آدرس IP آورده شده است:

وارد اکانت Hostinger خود شوید.

در hPanel ، به سربرگ  Hosting بروید.

پلن هاستیینگ را انتخاب کنید و روی Manage کلیک کنید.

در پنل اکانت هاستینگ خود، Hostinger nameservers و آدرس IP را در نوار کناری سمت چپ پیدا خواهید کرد.

ابزارهای آنلاین زیادی برای بررسی اینکه دامنه شما به کدام سرور DNS اشاره دارد وجود دارد، به طور مثال می توانید از DNS Checker ، DNSMap و whatsmydns.net استفاده کنید.

حل ارور ۴۰۴ سایت با کمک مجوزهای فایل

اگر خطای ۴۰۴ آپارات یا سایت های دیگر را مشاهده می کنید توصیه می کنیم مجوزهای فایل را بررسی کنید. هنگامی که از هاست وب استفاده می کنید، سرور فایل های شما را مدیریت می کندو آنها را به مرورگر می فرستد تا بتواند سایت را لود کند.

مجوزهای فایل و پوشه به سرور اجازه می دهد بداند که کسی می تواند داده های موجود در اکانت هاست را اجرا کند، بخواند و یا ویرایش کند. با این حال اگر مقادیر اشتباهی پیکربندی شده باشد صفحه وب ممکن است خطای ۴۰۴ را نشان دهد.  بنابراین، برای حل این مشکل باید مجوزهای فایل را تغییر دهید، مقادیر پیش فرض برای فایل ها ۶۴۴ و برای پوشه ها ۷۵۵ است.

در اینجا نحوه بررسی مجوزهای فایل در hPanel آورده شده است:

وارد اکانت هاستینگ خود شوید.

در hPanel ، به سربرگ Hosting بروید.

پلن هاست را انتخاب کرده و روی Manage کلیک کنید.

در پانل Hosting Account، به پایین اسکرول کنید و به Other  بروید و Fix File Ownership را انتخاب کنید.

حل ارور ۴۰۴ سایت با کمک مجوزهای فایل

برای تأیید اینکه می‌خواهید مجوزهای فایل را روی پیش‌فرض تنظیم کنید، کادر را علامت بزنید. روی Execute کلیک کنید.

حل ارور ۴۰۴ سایت با کمک مجوزهای فایل

اگر می خواهید مجوزهای فایل را روی مقادیر خاصی تنظیم کنید، به منوی File Manager بروید.

حل ارور ۴۰۴ سایت با کمک مجوزهای فایل

روی فایل یا پوشه ای که می خواهید تغییر دهید کلیک راست کرده و Permissions را انتخاب کنید.

حل ارور ۴۰۴ سایت با کمک مجوزهای فایل

برای تغییر دسترسی ها، کادرها را علامت بزنید. با انتخاب مجوزها، مقادیر به طور خودکار به روز می شوند.

حل ارور ۴۰۴ سایت با کمک مجوزهای فایل

برای اعمال تغییرات روی Change کلیک کنید.

حل ارور ۴۰۴ سایت با کمک مجوزهای فایل

بازیابی نسخه پشتیبان سایت

پیام های خطای ۴۰۴ ممکن است زمانی رخ دهند که کاربران اینترنت از لینک های خارجی وارد صفحاتی از سایت می شوند که حذف شده اند. برای حل این مشکل می توانید نسخه پشتیبان سایت را بازیابی کنید.

توجه داشته باشید که این روش تنها در صورتی کار می کند که برخی از صفحات وب سایت خراب شده باشند و یا خطای ۴۰۴ را نشان دهند.

چگونه خطای Not Found 404 را مانیتور کنیم؟

شما می توانید در وب سایت خود افزونه رفع ارور ۴۰۴ به نام Broken Link Checker را نصب کنید. بعد از فعال کردن افزونه می توانید لینک های شکسته را در زیر دسته Incorrect Links پنل Tools مشاهده کنید. این افزونه به شما امکان می دهد لینک ها را ویرایش، حذف و آنها را به عنوان صحیح علامت گذاری کنید.

چگونه خطای Not Found 404 را مانیتور کنیم؟

برای مانیتور خطای Not Found 404 با کمک گوگل آنالیتیکس کد زیر را در صفحه ای که خطا دارد وارد کنید:

ga(’send’, ’pageview’, ’۴۰۴٫html?page=’+ document.location.pathname + document.location.search +’&from=’ + document.referrer);

اما این کد به چه معناست؟

در اینجا به جای ” referrer ” آدرس URL صفحه قبلی و ” location.pathname + document.location.search ” به معنای لینک صفحه نادرست است.

راه دیگر استفاده از کنسول گوگل است، به بخش Pages بروید و صفحات بخش Not found (404) و Soft 404 را بررسی کنید.

Not found (404) و Soft 404

در نهایت اگر با ارور ۵۰۳ Service Unavailable سایت مواجه هستید می توانید از راه حل هایی که قبلا آموزش دادیم استفاده کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

در آموزش ۵ روش رفع ارور ۴۰۴ سایت امروز مجله خبری آی تی و دیجیتال ما سعی کردیم به شما کمک کنیم تا صفحات وبی که خطای ۴۰۴ Not Found را نشان می دهند را باز کنید. اگر شما ترفند یا راه حلی سراغ دارید می توانید در بخش نظرات این مطلب با ما به اشتراک بگذارید.

[ad_2]

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید